Ford Focus: Auto trekt slechter bij lage toerentallen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDCi

Sinds een aantal weken pakt de turbo pas een beetje fatsoenlijk op bij zo'n 2500 toeren. Eerder was dat al bij zo'n 1800 toeren. Auto heeft vorige week grote beurt gehad en daar werd niets raars geconstateerd. Ook geen foutcodes te zien. Vanaf 2400 toeren trekt de auto wel gewoon goed door naar max. toerental. Herkent iemand dit probleem?

Hans vK

Geplaatst door Hans vK (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 14 jaar geleden

op deze auto zit een turbo met variabele schoepen
dat wil zeggen dat de turbo zich aanpast aan het toerental van de motor [lucht stroom]
ik denk dat daar een probleem zit
laat hem even uitlezen misschien is een fout code
gr dirk

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Had zelf ook die richting op gedacht. Zal de auto morgen eens uitlezen, misschien dat er ondertussen wel fouten zijn opgeslagen.

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Controleer eens je slangen van de turbo, mischien lekt deze waardoor hij pas later op kan pakken,
dit gebeurde bij de oudere TDDi's met enige regelmaat.

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Heb de auto rijdend uitgelezen. Duty cycle van variabele geometrie varieert van 80% (stationair) tot 25% (vollast), dit lijkt me OK. Ook geen foutcode van de variabele geometrie aangetroffen.

EDIT:
Denkfoutje, de ECU stuurt dus wel goed aan maar dat zegt nog niets over de werking van de variabele geometrie. Auto gaat binnenkort naar de dealer voor nieuwe koppelingsplaten etc, nieuw vliegwiel en vervanging distributieriem. Ze gaan dan meteen even kijken naar de slangen en de vacuum aansturing van de turbo. Even afwachten of dat wat oplevert.

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Auto is bij de dealer geweest voor nieuwe koppeling, vliegwiel, en distributieriem. Ook hebben ze de turbowerking nagekeken, slangen gecontroleerd etc. Echter, nog steeds hetzelfde probleem. Vraag is natuurlijk hoe goed ze bijv. de vcuumaansturing van de schoepen hebben gecontroleerd, Was er zelf niet bij dus moet geloven wat ze zeggen. Denk nog steeds dat het de variabele geometrie van de turbo is die niet goed werkt. Zijn er nog andere opties om dit te controleren? Of misschien toch maar een turborevisie?

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Ga de boel toch maar eens zelf bekijken en reinigen. Heb de Lindemann TCD besteld https://shop.lindemannperformance.nl/pro...

) . Kijken of ik nieuw leven in de turbo krijg ;-)

pieterjan (0) PRO, 14 jaar geleden

Werkt de egr fatsoenlijk? Soms blijft deze al eens een beetje openstaan en dan kan je dit ook voorhebben.

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Egr is afgedicht (grotendeels) met een plaatje met een gaatje van 6 mm. Maar zal daar ook weer naar kijken.

Hans vK (0), 14 jaar geleden

Heb zelf alle vacuumslangen, slangen van en naar de intercooler en turboslangen gecontroleerd. Ziet er allemaal goed uit. Heb ook de variabele geometrie getest door aan het vacuumslangetje te zuigen. Het stangetje beweegt wel maar om de uiterste stand te bereiken moet ik er wel een beetje tegenaan duwen. Ik weet niet of je op deze manier genoeg vacuum trekt. Heren monteurs, hoe testen jullie de variabele geometrie van de turbo? Zou het op mijn manier ook goed moeten werken?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.