Ford Mondeo: Automatenbak 4e versnelling weg

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 V6 24v Automaat

Ik heb een ford mondeo 2.5 V6 24v automaat GHIA.

Tijdens het rijden schakeld hij heel heftig en hij is zijn 4e versnelling kwijt. Hij gebruikt dus maar drie versnellingen. Als ik 120 rijd draait hij ongeveer 4,5 duizend toeren en ik had hiervoor ook een mondeo v6 en die draaide op dat moment veel minder toeren. Nu ben ik er dus achter gekomen dat hij maar drie versnellingen gebruikt.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en is dit makkelijk op te lossen of gaat dit een hoop geld kosten.

Verder is het een hele goede auto en rijd verder prima.

Wie weet waar ik dit moet zoeken.

Met vriendelijke groet,

Blackwidoww

blackwidoww

Geplaatst door blackwidoww (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

hoes (0), 14 jaar geleden

de remband zal wel gebroken zijn heb ik ook gehad met mijn mondeo was wel een 1.8i.

mvg,

Hoesein

blackwidoww (0), 14 jaar geleden

Oke dat zou kunnen, hij schakeld ook heel abrupt en heftig. Kan er ook gewoon mee rijden.

Enig idee wat dit ongeveer gaat kosten om dit te laten maken want volgens mij moet dan heel het motorblok er uit of vergis ik mij hier nu in.
Ben niet zo thuis in het motor gebeuren, ben meer iemand van de elektronica en bekabelingen.

Met vriendelijke groet,

Blackwidoww

hoes (0), 14 jaar geleden

als het de remband is moet de bak er onderuit ik heb het toen zelf gedaan (uit u.s.a. een handleiding van de bak besteld) was wel 2 dagen sleutelen maar dat scheelde mij wel €2200 ex btw dit vroegen ze namelijk om hem te laten maken bij een automaten specialist. mijn bak type was cd4e.

mvg,
Hoesein

blackwidoww (0), 14 jaar geleden

Ik heb de auto zaterdag gekocht en heb die garage al opgebeld, zij denken dat het het filter en olie is maar ik heb er een zwaar hoofd in.

Hij zuipt op dit moment als een ketter, 1 op 5 als ik het heel rustig aan doe. Dus ja.

Ook het gat in de uitlaat (flexibele pijp) zat er al in. Hij is zo door de APK heen gelopen ??? Dat vind ik ook iets waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Nou ik zie het vrijdag wel wat het is want dan ga ik er mee terug en ik hoop dat hij het tot die tijd blijft doen en dan nog maar iets rustiger proberen te
rijden.

Laat het wel even weten wat ze hebben gevonden.

Met vriendelijke groet,

Blackwidoww

winy (0), 14 jaar geleden

hoi peter , ik ondervindt al een jaar het zelfde probleem met mijn 98er V6 . 3 maanden geleden de bak vervangen , vorige week de OSS sensor ( 114,- ) En heb nog steeds geen O/D 4e . Het ruwe schakelen en bij ca 150 een noodloop heb ik ook . De auto is 2 x uitgelezen waaruit geen storing te vinden was . Alles begon spontaan een jaar geleden , ook toen knipperde het O/D lampje toen . Een filter vervangen is niet mogelijk , wel kan je proberen de ATF te verversen . Haal tijdens dat de plusklem van de accu zodat zich de PCM resetten kan .
Hier moet minsten de spannig een 30min vanaf zijn . Als de mondeo een O/D heeft laat dan de auto met ca 80 uitrollen en druk handmatig aan de pook de O/D uit . Voel dan of deze terug naar de 3 gaat .
stekte winy

hoes (0), 14 jaar geleden

inderdaad voor het filter moet de bak er af en uit elkaar gehaald worden.

mvg,

Hoesein

winy (0), 14 jaar geleden

hoi , zoals jullie weten sukkel ik al langer als een jaar met een dergelijk probleem . Probeer dan ook al mijn ervaringen te delen . Zo even toen ik van mijn werk kwam reed ik 120 de mondeo draaide ca 3750 toeren . weet dat het 1100 te veel is . Merk ook dat er een doodpunt in het gas pedaal zit . bergaf valt de toeren teller mooi naar 2600 bij 120 . Maar zodra de motor belast wordt bouwd hij weer op naar de 37/3800 .
Begin nu aan de gasklep positie sensor te denken . wanneer de auto koud is schakeld hij nl goed . enkel dat duurt niet lang .
m vr gr winy

blackwidoww (0), 14 jaar geleden

Zou er vrijdag mee heen gaan maar die kerel die moest het spul nog bestellen.

Nu is het even afwachten tot het spul van de week binnen is en dan maar eens kijken of mijn gevoel me gelijk geeft. Die gast blijft er bij dat het aan het filter en aan de olie ligt maar als ik het pijl na kijk en de olie bekijk dan ziet het er verder schoon uit, tenminste als ik op de peilstok kijk.

Het lijkt mij een ander probleem maar goed we zien het wel. De olie en filter moeten ongeveer 100 euro kosten. Bovendien zit er nog een gat van 3-5 cm in de flexibele pijp in de uitlaat die zou hij ook nog maken omdat het al bekend was voordat ik hem kocht en hij gewoon door de apk is gelopen (?).

We zien wel of het de oplossing is voor dit probleem maar geloof er niks van. Hij rijd momenteel 1 op 5. Kwam er vandaag overigens ook nog achter dat de zekering van de lambda sonde er uit lag. heb hem vervangen en hoop dat dit ook iets doet aan het hoge verbruik. Leuk is het in iedergeval niet.

Loop er al aan te denken om een tweede hans bak aan te schaffen en die er onder te zetten maar ja ben niet echt technische op dat gebied. Bovendien weet je niet wat je koopt. Zag er ergens een staan voor 175 euro en vind dat nog wel mee vallen.

Nou ik meld het wel weer als ik iets wijzer ben.

Met vriendelijke groet,

Blackwidoww

winy (0), 14 jaar geleden

hoi peter ,
had je de mondeo al laten uitlezen bij de transmissie monteur . Hier zou ik eerst mee beginnen . De bak wordt door div sensoren aangestuurd . DWZ heel moeilijk de oorzaak te vinden . Voor 175 eur een bak lijkt me een onbegonnen zaak . Het is een hels karwei de bak te verwisselen . was er zelf dik 14 uur me bezig ( zonder resultaat heelaas ) Het subframe moet naar onder compleet met het blok . Markeer goed de positie van het frame . Let bij de aanschaf vooral op de baknummers . deze moeten indentiek zijn . Een bak van een mk 2 pas nl niet . B.V de PCM is anders . Laat me verder iets horen hoe het vorderd .
P.S. De remband is de 2e en 4e versnelling . Wanneer deze breekt is de 2 ook foetsie .
gr winy

blackwidoww (0), 14 jaar geleden

Dan is het de remband niet. Heb namelijk wel 1, 2 en 3. De 4 en de overdrive zijn weg.

Als ik 120 rijd draait hij ongeveer 4000 toeren wat aan de hoge kant is. Ook het schakelen zelf gaat met schokken gepaard, heftig en abrupt.
Bovendien zijn de lampjes van de ABS en Tracktion control gisteren gaan branden ? Heb alles al na gelopen maar kan niks vinden op dit moment.

Zal de computer eens uitlezen en kijken wat hij aangeeft voor foutmeldingen.

De zekering van de lambda zonde lag er ook uit kwam ik vandaag achter en heb die net vervangen, eens kijken wat hij nu doet en of dat verschil maakt.
Denk het niet maar het verbruik zou wel beter moeten worden nu.

Geef die man het voordeel van de twijfel dat het inderdaad de olie en filter is maar ga er geen honderden euro`s in pompen om het probleem op te lossen.

Die bak die ik gevonden heb is voor een mk1, dit model dus (93-96)

Verder is het een leuke auto (GHIA) en bevalt hij mij prima maar dit probleem is gewoon .....

Met vriendelijke groet,

Blackwidoww

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=winy]hoi peter ,
had je de mondeo al laten uitlezen bij de transmissie monteur . Hier zou ik eerst mee beginnen . De bak wordt door div sensoren aangestuurd . DWZ heel moeilijk de oorzaak te vinden . Voor 175 eur een bak lijkt me een onbegonnen zaak . Het is een hels karwei de bak te verwisselen . was er zelf dik 14 uur me bezig ( zonder resultaat heelaas ) Het subframe moet naar onder compleet met het blok . Markeer goed de positie van het frame . Let bij de aanschaf vooral op de baknummers . deze moeten indentiek zijn . Een bak van een mk 2 pas nl niet . B.V de PCM is anders . Laat me verder iets horen hoe het vorderd .
P.S. De remband is de 2e en 4e versnelling . Wanneer deze breekt is de 2 ook foetsie .
gr winy[/quote]
subframe moet weg, motorblok kan blijven hangen.

hoes (0), 14 jaar geleden

winy schreef:

P.S. De remband is de 2e en 4e versnelling . Wanneer deze breekt is de 2 ook foetsie .





De bak van de mondeo rijdt normaal weg in de 2de versnelling maar omdat de remband gebroken is doet hij dat nu in zijn 1ste versnelling.
wat ook herkenbaar is dat bergaf het toerental terug zakt dit had ik ook met die van mij.
Maar als ze het filter willen vervangen dan kunnen ze de remband ook controleren de bak moet er toch af.

Mvg,
Hoesein

winy (0), 14 jaar geleden

hoi peter ,
Heb er tto nu 1200,- ingepompt en ben niet veel verder . hoop echt dat je het probleem snel vindt . Ga de mijne vandaag op internet plaatsen . Voor een zacht prijsje mag die de deur uit .
Alles werkt perfect behalve dat de bak niet meer mooi schakeld als tevoren .
hij staat op marktplaats en speuders .
een super auto met alle luxe , maar heelaas ik ben hem zat .
gr winy

M.G.R (0), 14 jaar geleden

Weet niet of je de wagen nog hebt?

Maar heb zelf in het verleden een ford Thunderbird gehad(heel andere wagen maar het probleem lijkt erop)
die schakelde ook niet door naar de 4 dat lag toen aan de Servo.

Hoop dat je er nog wat mee kan.

winy (0), 14 jaar geleden

hoi marcel ,
bedankt voor je reactie . Weet niet of een thunderbird een cdl4 bak heeft .
moet eerst eens uitzoeken wat een servo is , of die in of buiten de bak zit .
De bak die er nu onder hangt is een andere hoewel het probleem hetzelfde is .
gr winy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.