Ford Mondeo: benzine in dieselmotor, noodloop, knipperen gloeilamp

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0TDCI

Probleem:

Er is ong. 10 liter benzine getankt met deze mondeo 2.0TDCI. Auto heeft nog +/- 15 km gereden en is toen gaan stotteren. Gestopt bij tankstation en volgegooid met diesel. Nog +/- 2km mee gereden en daarna gestopt.
Klant heeft ANWB gebeld, tank is leeggezogen en volgegooid met diesel. Brandstoffilter vervangen.
Op vakantie gegaan en na 250 km in noodloop, oranje gloeilamp knipperen.
Garage in Belgie injectoren gereinigd en auto liep weer goed.
Nu na 400 km zelfde verhaal, oranje gloeilamp knipperen en noodloop.

Wat is de beste manier om van dit probleem af te komen ?
Hoe weet je wanneer systeem helemaal gereinigd is ?
Hoe weet ik of hoge drukpomp nog goed is ?

Overweeg om 4 nieuwe injectoren te plaatsen, maar als er toch nog ergens slijpsel achterblijft, of in het systeem komt heb ik weer zelfde probleem met auto.

Bij de dealer hebben ze het over mimimaal 3000 euro reparatie.
Km.stand : 210000
Bouwjaar : mei 2002

Wie heeft wijze raad ???
Alvast bedankt

bever67

Geplaatst door bever67 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Alleen met injectoren zul je wel niet zijn.
Als je bang bent voor slijpsel dan geef je zelf al het antwoord.
Dat slijpsel komt ergens vandaan, waarschijnlijk de pomp overleden.
Als er slijpsel in het systeem zit, ben je nog niet klaar, want dan moeten de brandstofleidingen ook vervangen worden.

Wat zijn de foutcodes die uitgelezen zijn?

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat de max. raildruk eens meten, als die niet op de voorgeschreven waarde komt is de pomp niet meer goed. Tap het dieselfilter eens af dan zie je dadelijk of er slijpsel in zit. Gewoon uit interesse: Heb je die 210.000 km met de originele injecteurs gedaan? Zo ja, dan zullen die toch zo goed als versleten zijn en dan aan vervanging toe.

Heb je per vergissing benzine getankt gooi er dan maar een liter 2-takt olie in om de zaak toch nog een beetje te smeren, alhoewel dit ook geen wonderen doet.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad systeem eerst controleren op slijpsel, indien veel slijpsel dan ben je aan de beurt, verstuivers, pomp, leidingen, tank, filter.

En pas op met zo blijven rijden, indien er straks een verstuiver open blijft staan krijg je vloeistofslag en dan is de motor overleden (dit al 2 keer meegemaakt met klanten die bleven rijden totdat hij er mee uitschee, nadat ze benzine getankt hadden)

Suc6

geertmustang (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou toch eerst eens de foutcodes (laten) uitlezen.
Eventueel lektest uitvoeren van de verstuiver? Zo kun je in elk geval zien hoe de staat van de verstuivers is.
Als de auto al 210.000 km gelopen heeft, lijkt het mij stug dat nu ineens de pomp vol slijpsel zit.
Dit was vooral een productie issue, en deed zich al zeer snel voor.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

slijpsel krijg je ook als er geen smering is, te lang op benzine is een oorzaak van geen smering meer krijgen, vandaar het verhaal over slijpsel en dat heeft inderdaad niets te maken met de 1e typen pompen.

Suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.