close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: mondeo automaat vergeet soms de overdrive

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800 1,8 GLX E2

Hallo

Ik loop al een flinke tijd te madderen met een probleem met de overdrive van mijn automaat.
mondeo 1994 motor: DOHC 16V 340.000 KM op gas.
Het probleem speelt al een paar jaar maar word steeds vervelender.
Bij een lange rit (meer dan 100 km) bij warm weer gaat heel geleidelijk de overdrive steeds meer dienst weigeren, maw het toerental loopt langzaam op naar 4000 rpm bij 120 km/h waar dat normaal 3000 is.
Als je dan langzamer gaat rijden en weer iets accellereerd komt de overdrive weer gewoon bij maar zodra de snelheid weer constant is laat hij het weer afweten.
even stoppen en een kwartiertje rust helpt even maar na tien minuten rijden verdwijnt de werking van de overdrive alweer. ook bij 80 km/h ontstaat hetzelfde effect, het toerental loopt langzaam op naar 2800 rpm waar dat normaal 2000 is. ook hier weer; zodra je even gas bij geeft komt de overdrive weer bij maar zodra de snelheid constant is zakt hij weer weg. Als de bedrijfsomstandigheden wat minder warm zijn is het probleem ook minder.
Ik ben aan het expirimenteren geweest met de inlaat temperatuursensor (die normaal reageert op de ohmmeter en een aansteker) de gasklepstandpotmeter (die normaal reageert in uitgebouwde toestand en aangesloten op een 5 volt gelijkspanning en een analoge voltmeter) en de air mass meter (die ik alleen tijdens bedrijf kan meten en geen verschillende waardes laat zien tussen koud en warm bedrijf).
Als laatste heb ik in de air mass meter een vernauwing aangebracht zodat de motor managementprint (computer) meer lucht de motor in ziet gaan dan er in werkelijkheid in gaat.
daarmee was het probleem van de overdrive weg, maar nu heb ik het bijverschijnsel dat op benzine bedrijf de kleppen beginnen te ratelen als de motor meer moet trekken. ik denk dat het (door mij) verstoorde air mass meter signaal er nu voor zorgt dat de ontstekingtiming te vroeg komt te staan.

De oplossing van de vernauwing in de air mass meter is dus niet de definitive oplossing maar mijn vraag: wat kan ik anders doen om de overdrive naar behoren te laten funktioneren.

Geplaatst door

stoomvlieger (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat je onmiddellijk de vernauwing in de luchtmassameter moet weghalen.
Onsteking te vroeg? JA, Maar ook te arm in plaats van te rijk. Kortom, je bent je motor aan het vermoorden.
Wat kun je anders doen? Wat dacht je van laten repareren?

oldford 0
badge

15 jaar

Als het motor managemen denkt dat er meer lucht binnenkomt dan er in werkelijkheid binnenkomt kan het mengsel hooguit te rijk worden, niet te arm, bovendien is het regelsignaal van de lambda sonde nog normaal (hij regelt gewoon) dit kan ik zien aan de led's die ik op de regelstappenmotor van de gasinstallatie heb zitten en die ik tijdens het rijden altijd kan zien.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen (van die automaat dus he)

stoomvlieger 0

15 jaar

Ok

vandaag de airmass meter weer in orspronkelijke staat gebracht en op benzine ingeleerd / gereden (100 KM).
ik kan nu met de handrem aangetrokken en de automaat vast in de tweede versnelling flink gassen zonder geratel (niet langer dan 5 a 10 seconden dus he).
of de problemen nu weer terug zijn? waarschijnlijk wel maar dat weet ik pas na een lange rit.
het schakelpatroon is weer vanouds, onder de 60 komt de overdrive niet in.
Graag reactie op uitvallende overdrive bij constante snelheid.
groetjes

stoomvlieger 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.