Ford Mondeo: Ruitensproeiers defect

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000

Hey iedereen,

Sinds een tijdje is de ruitensproeier defect van een Ford Mondeo TDCI 130 pk van bouwjaar 2003.
Het probleem manifesteert zich op de volgende manier:
Als ik de ruitensproeiers wil inschakelen, werken de ruitenwissers wel, maar de sproeiers helemaal niet.
(dus ook geen flauwe straal of zo, er komt helemaal niets uit)

Er zit voldoende vloeistof in mijn reservoir.

Nu heb ik reeds de ruitensproeierpomp vervangen (omdat dit blijkbaar een vaak voorkomend euvel bij Mondeo's blijkt
te zijn), maar het probleem is helaas nog niet opgelost.

Weet iemand of er een aparte zekering is voor het ruitensproeierpompje?
(als ik de sproeierknop bedien, hoor ik wel een gezoem, dus normaal werkt het pompje dan toch?)

Voorts lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de schakelaar aan mijn stuurwiel de schuldige is, want dan zouden de wissers toch
ook niet meer werken?
(hoewel ik dit nog het meest ervan verdenk de boosdoener te zijn. Dan zal ik wellicht moeten meten welke spanning toekomt op de plus en min van het pompje?)

Ik heb zopas de darm schoongeblazen met perslucht. Waarbij er toch wat vloeistof door de openingen kwam.
Dus de gaatjes zitten niet verstopt volgens mij.


Wie o wie kan mij nuttige tips geven?
Alle hulp is welkom.

Dank bij voorbaat

Groetjes
Tim

GravenTim

Geplaatst door GravenTim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Schakelaar is goed, wissers reageren wel zo te horen, pompje wil ook draaien maar kan druk niet kwijt.
Slang langs motorkapscharnier controlen of deze niet geknikt zit.
Plastic stukjes tussen pomp en slang verwijderen en slang rechtstreeks op pomp monteren.

Is er een nieuwe of gebruikte pomp gemonteerd?

Suc6

GravenTim (0), 14 jaar geleden

[quote=Doktor]Schakelaar is goed, wissers reageren wel zo te horen, pompje wil ook draaien maar kan druk niet kwijt.
Slang langs motorkapscharnier controlen of deze niet geknikt zit.
Plastic stukjes tussen pomp en slang verwijderen en slang rechtstreeks op pomp monteren.

Is er een nieuwe of gebruikte pomp gemonteerd?

Suc6[/quote]
Hey Markus,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een gebruikte pomp gemonteerd...

Echter het pompje werkt perfect.
En de slang is ook niet de schuldige.
Want ik heb vandaag de pomp rechtsreeks op de accu aangesloten en de sproeier werkt dan perfect.

Dus het probleem zit in een slechte massa of in de GEM module.

De schakelaar aan het stuur is ook uitgesloten.

Ik lees elders op dit forum ook dat er ergens een apart relais zou zitten voor de ruitensproeierpomp? (in de zekeringkast)
Weet er iemand toevallig waar het relais voor de ruitensproeierpomp zich bevind bij een Mondeo? (ik vind dit niet terug in de Haynes manual)

En hoe krijgt de pomp massa? Is dit via een relais of rechtsreeks op het frame?


Groetjes
Tim

GravenTim (0), 14 jaar geleden

Blijkbaar is de GEM module tevens het relais en zorgt dit voor massa...

Nu zal ik wellicht deze GEM module moeten vervangen? (wat een kostbare grap zal worden vrees ik)
Of is deze te resetten of zo?

Groetjes
Tim

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

wanneer je op de stekker van de pomp meet, zal je aan 2 zijden spanning meten, als je dan de schakelaar voorruitsproeier bedient zal op pen 2(geel/zwart) spanning blijven en pen 1(wit/zwart) zal massa moeten worden. wanneer je de achtersproeier bedient zal dit precies andersom zijn.
Het omschakelen gebeurt in de schakelaar, het massasignaal komt via het GEM module.
Je kan de massapunten bij het GEM (a-stijl rechts en dorpel rechts) een kunnen nalopen, ook kan je proberen het GEM te resetten door alle stekkers er eens af te halen.

Suc6

GravenTim (0), 14 jaar geleden

[quote=Doktor]wanneer je op de stekker van de pomp meet, zal je aan 2 zijden spanning meten, als je dan de schakelaar voorruitsproeier bedient zal op pen 2(geel/zwart) spanning blijven en pen 1(wit/zwart) zal massa moeten worden. wanneer je de achtersproeier bedient zal dit precies andersom zijn.
Het omschakelen gebeurt in de schakelaar, het massasignaal komt via het GEM module.
Je kan de massapunten bij het GEM (a-stijl rechts en dorpel rechts) een kunnen nalopen, ook kan je proberen het GEM te resetten door alle stekkers er eens af te halen.

Suc6[/quote]
Vandaag heb ik de wagen laten uitlezen bij de dealer en er werden geen fouten gevonden in de GEM module... ?!

Nu zit ik even met de handen in het haar...

Ik zal morgen nog eens de spanning en stroom meten die toekomt op de stekker aan de pomp. (zoals door jou beschreven)

Verder weet ik het ook even niet meer wat het kan zijn...?


Groetjes
Tim

GravenTim (0), 14 jaar geleden

Probleem is opgelost.

Bleek toch de slang te zijn die geknikt zat...
(dankzij een tip van mijn (overigens zeer goede!!) Ford garage GVK te Zoersel heb ik de oorzaak gevonden.)

Mijn dank ook aan Markus voor de tips!

Met vriendelijke groet
Tim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.