close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford S-Max 2011: Beperkt motorvermogen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: JTWB, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 118

Hallo,

Mijn 2011 Smax 1.6 ecoboost geïmporteerd uit Duitsland, gekocht met 99.500 km en nu met 104.000 km op de teller mist vermogen. Ik heb de wagen net 3 maanden in mijn bezit. Afgelopen week ben ik er mee naar Normandië geweest. Ik kwam (flink) vermogen tekort in de heuvels. Na 4000 rpm doet de motor niet veel meer en vlakt af. Tot de 4000 rpm vind ik deze ook niet bijzonder lekker meer trekken.
In de eerste en tweede versnelling trok de auto goed door tot aan het rood. Vanaf de derde versnelling is het vermogen na 4000rpm nagenoeg weg en duurt het lang voordat deze op snelheid is.

Ik heb de wagen een week voor mijn trip laten chiptunen om dit vermogen probleem hopelijk te tackelen. Deze heeft nu 70nm extra (totaal 310nm) en 45pk extra (totaal 205pk).

Ik voelde na de tuning echt wel verschil onderin toeren. Je voelde een toename in het koppel, maar op de snelweg vlakte deze nog wel af bij 4000rpm vanaf zijn derde versnelling. De wagen ging wel een stuk vlotter van zijn plek, maar nu na mijn trip naar Normandië en het onderhoud aan mijn katalysator een dag voor vertrek door mijn garage lijkt ook dit minder te zijn.

Motorisch zou mijn Ford volgens mijn garage in orde moeten zijn. Het zou een softwarematig probleem moeten zijn. De wagen gaf net na aanschaf wel storingen, namelijk:
- Nokkenassensor
- Katalysator
- Turbo

De melding nokkenassensor is verholpen. De katalysator en turbo melding kwamen na 500 km wel terug. De auto werd doorgemeten en gereset door een expert. Hij gaf aan dat als de melding nog eens terugkomt, hoogstwaarschijnlijk het membraan bij de katalysator vervangen moet worden. Verder zou de katalysator in orde moeten zijn. De turbo kon hij niets aan ontdekken en zou goed moeten zijn. Deze zou hoogstwaarschijnlijk een storing geven als reactie op de katalysator.

De storing katalysator en turbo kwam na 300km weer terug en zodoende werd er een afspraak gemaakt om het membraan te vervangen. Mijn garage heeft het membraan net voor mijn trip naar Normandië niet vervangen maar anders afgesteld. Het zou nu goed moeten zijn. De wagen geeft de storing nog wel weer, maar dat is omdat de expert deze nog moet resetten, daar was geen tijd voor. Het zou verder geen probleem moeten zijn en ik kon er gewoon mee op en neer naar Normandië.

Ford NL geeft aan dat de wagen in 2019 in Duitsland is teruggeweest voor twee terugroepacties en dat deze niet meer open staan. Ze kunnen niet zien waarvoor, maar ze zouden dan inprincipe dus wel uitgevoerd moeten zijn.
Verder geven ze aan geen technische kennis te hebben en verwijzen mij door naar een Ford garage. De Ford garage die ik eerder al had gesproken en waarbij ik dezelfde info kreeg verwees mij juist door naar Ford NL. Zowel Ford NL als de Ford garage (werkplaats afdeling) herkennen mijn verhaal niet, kunnen mij niets vertellen over eventuele voorkomende storingen, wat voor terugroepacties er zijn geweest en hoe dit verholpen kan worden. De Ford garage stelt voor om de wagen daar een keer neer te zetten, zodat ze kunnen kijken.

Ik weet niet of dit zin heeft. Ford geeft aan mijn verhaal niet te herkennen. Mijn garage en de expert zeggen dat de auto motorisch goed is. Het tuning bedrijf zegt dat de tuning goed is.

Zelf vond ik dat Ford rond 2018 terugroepacties heeft gedaan voor het koelsysteem (reservoir, slang, sensor) en het feit dat het motorvermogen afvlakt. Dit laatste zou met andere software verholpen worden. Apart dat Ford dit zelf niet weet te vertellen. Ook niet als ik aangeef dat deze terugroepacties blijkbaar zijn geweest.

Toch heeft de tuning (andere software) die ik heb laten zetten door een erkend bedrijf bij mijn auto niet het gewenste effect.
Ik heb mijn andere wagen een Skoda Fabia 1.2 turbo bij dezelfde tuner laten tunen en daarbij merk je nu nog steeds na jaren en 70.000 km verder een duidelijk verschil in vermogen.
Zij geven aan dat ook de tuning van mijn Ford goed zou moeten zijn en dat deze 1.6 EcoBoost motoren goed te tunen zijn. Ze geven aan dat ze deze zelfde tuning al vaak hebben toegepast bij klanten en dat ze dit probleem nog niet eerder hebben gehad. Ze stelde voor dat ik contact met Ford opneem (hier werdt ik dus niet wijzer van). Ik kan de auto ook een keer bij hun op de testbank kom zetten gaven ze aan.

Dan kan ik het vermogen zien, maar verder gaat dit niet helpen lijkt mij.

Ik heb de motor overigens voor mijn trip naar Normandië ook al geflusht met 2 flacons Forté engine cleaner, omdat deze wellicht wat vastgebakken zou zitten. Verder is aan de olie voor mijn trip Forté Fortifier en na mijn trip Lindemans oil stop leak toegevoegd, omdat de klepsteelrubbers waarschijnlijk zijn uitgehard, waardoor de wagen een stuk meer olie dan gemiddeld pakt (1 liter op de 500 tot 1000km).

Herkend iemand het probleem met mijn Ford? Is het dan wellicht toch geen software probleem? Wat kan ik nu het beste doen? Hopelijk is het op te lossen, want het is verder wel een hele fijne wagen.

Geplaatst door

jvberkel (70)

al 6 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als ik het goed begrijp, heb je eigenlijk de auto laten tunen om reeds aanwezige storingen te verhelpen. Dit is natuurlijk niet de juiste volgorde. Ik zou zeggen, tuning eraf en eerst een specialist de fouten in de turbo en katalystator op laten lossen. Ik weet niet wat je onder membraan bij de katalysator bedoeld, maar ik hoop niet dat de garage aan de afstelling van de turbo (wastegate) heeft gesteld. Wat zijn de foutcodes die erin komen? Vrees een beetje dat je aan een nieuwe (originele) katalysator en een turbo zit.

harry4203 2615
badge vip badge

6 maanden

Hey,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de auto laten tunen om het afgevlakte vermogen weg te krijgen. De rest zal hierdoor inderdaad niet verholpen worden.

Ik zal bij mijn garage navragen wat ze precies met het membraan bedoelen en of ze de turbo waste gate hebben gesteld.

Ik kan ook bij hun navragen wat precies de foutcodes zijn.

Ik heb net nog een rit gemaakt. De motor rijd en draaid soepel. In zijn eerste en tweede versnelling trekt deze helemaal door, vanaf zijn derde versnelling alleen tot 4000rpm, daarna vlakt het vermogen af. De turbo lijkt dus gewoon na behoren te werken, maar niet meer vanaf de derde versnelling bij 4000rpm.

Ik zal nogmaals navragen of dat de katalysator en turbo toch echt wel in orde zijn.

jvberkel 70

6 maanden

Even checken: zijn er geen luchtslangen lek (na de turbo, op te sporen met een rooktest) of worden dicht-gezogen (voor de turbo) en zit er het juiste luchtfilter in? Ik neem aan dat je het standaard luchtfilter gebruikt en geen "sportluchtfilter" wat warme lucht uit de motorruimte aanzuigt in plaats van koele buitenlucht?

Heino4267 650

6 maanden

Hallo,

Even stilte van mijn kant. Ik heb afspraken gemaakt met de garage waar ik de auto heb gekocht. Het volgende wordt deze week gecheckt qua het extreme olieverbruik van 1 liter per 500 km.
- Kleppenseals
- Eventuele speling op de klepstelen
- cilinder druk om te checken of de zuigerveren in orde zijn

Het volgende wordt gecheckt qua vermogensverlies en afvlakkend vermogen.
- Gehele turbocircuit wordt nagelopen op lekkages.
- Turbo wordt gecheckt of dat deze nog in orde is, zo niet dan wordt deze gereviseerd.

Hopelijk is het hier dadelijk mee opgelost.

jvberkel 70

5 maanden

@ Heino,

Bedankt voor de tips. Ik neem deze van de week mee als ik langs de garage ga.

jvberkel 70

5 maanden

Hallo,
Ik heb mijn S-max weer voor de deur staan. Er is nogal wat werk aan geweest. Uiteindelijk bleek:
- Turbo kapot (aangelopen).
- Injectoren 3 slecht werkend en 1 werkte niet.
- Diepe krassen in de cylinder wanden, waardoor het hoge olieverbruik van 1 liter op de 500 km.

Uiteindelijk is besloten om de turbo te laten reviseren en een compleet gereviseerd blok in de wagen te laten plaatsen.

Ik ben het nieuwe blok nu aan het inrijden. Er staat zo'n 200 km op.

Afgelopen weekend schoot er nog een slang los van de luchttoevoer. De koppeling was gaat. Na deze weer goed vast te hebben gezet, bleef er een storingsmelding. Ik merkte ook dat het vermogen afgevlakt was (noodloop).

De sensor bij de luchtfilter stoorde. Deze storing is hersteld, de sensor is schoongemaakt en de wagen trekt nu weer volop.

Mijn ervaring is dus dat als er iets op motorisch gebied stoort aan de auto (wat bij mij volop het
geval was) dat deze dan in een noodloop gaat. De auto trekt dan gestaag op en vanaf zijn derde versnelling doet deze boven de 4000 rpm nagenoeg niets meer. 120 kmh op de snelweg gaat dan nog, maar dan houdt het ook ver op.

Gelukkig is nu alles opgelost en hebben we tot dusver een fijn rijdende S-max.

jvberkel 70

2 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.