Ford S-Max 2016: SYNC / APIM troubles

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Allereerst, hallo en gegroet allemaal, lange tijd geleden dat ik hier nog actief ben geweest... Na lange tijd niet meer veel aan auto's te hebben gesleuteld heb ik de draad voor mezelf weer een beetje opgepakt, eigenlijk een beetje door "moeten" daar de "specialisten" de mensen een beetje in de kou laten staan.

Volgende probleem doet zich voor bij een Ford S-Max Vignale van het bouwjaar 2016.

Het Sync-scherm blijft vandaag de dag zwart en alle functies van het sync-systeem zijn dood...

Begonnen is het met de "stem" die uit het niets af en toe zei "taal ingesteld op Nederlands" waarna een paar weken erna het al een tijdje duurde voordat het scherm "aan" sprong nadat de auto al gestart was.
Ok, kan he? Auto moest toch naar de Ford-dealer voor onderhoud dus dan geven we gelijk door dat ze daar even naar kijken. Zo gezegd zo gedaan. De auto wordt voor onderhoud en storing multischerm naar de garage gebracht. Helaas krijgen we dan een telefoontje dat het scherm helemaal niet meer werkt nadat de monteur er goed aan dacht de doen om de software er af te halen en gewoon weer opnieuw te installeren. Op zich geen verkeerde gedachtegang. Alleen bij het opnieuw installeren van de software zegt de APIM na een tijdje dat ie er geen zin meer in heeft en breekt de installatie af. De auto wordt in totaal een stuk of 3 keer met nodige uren naar de garage teruggebracht om dit probleem op te lossen. Helpdesk of zelfs de Hotline van Ford wordt ingeschakeld maar het probleem wordt niet verholpen. Een "speciale" Fordman is zelfs ter plaatse geweest de laatste keer dat de auto er is geweest en ze de APIM terug willen programmeren. Uiteindelijk krijgen ze het spul dan ook weer aan de praat met een software van jaren ouder dan de auto zelf... En, dan duurt het ongeveer 2 weken voordat het scherm weer zwart blijft. Dan wordt het toch langzaam erg vervelend en wordt er toch langzaam geëist door ons dat er een oplossing komt. Er wordt op dat moment door de garage geopperd om een nieuwe APIM te plaatsen, kosten ongeveer 800 euro exclusief inbouw en programmeren. Dus zeg maar een dikke 11 tot 1200 euro totaal. Daarbij ook nog geen 100% garantie dat alles weer zou werken. Op dat moment begint het voor ons een vreemd bijsmaakje te geven want ondanks dat hij niet goed werkte toen we de auto de eerste keer binnen brachten, hij werkte wel nog... Goed, al met al hopen we hier iemand te kunnen vinden die iets soortgelijks aan de hand heeft gehad met zijn multimediascherm, zij het met een S-Max ofwel een Galaxy. Of iemand die weet waar hij mee bezig is en een oplossing kan bieden. De basis-troubleshooting, hard reset enz heeft allemaal al plaatsgevonden inmiddels dus dat hoeven we niet meer te proberen... Alvast bedankt voor jullie reacties, ik zie ze graag tegenmoet, met vriendelijke groeten, Enrico

enrico2708

Geplaatst door enrico2708 (50) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

2 Reacties

2 maanden geleden - Ehombie

vervelend zo'n storing.
Als monteur kun je niet meer als +en massa veriefieren of a.d.h..v. foutcodes een test bedenken.
een software reset is inderdaad ook een optie. dan dit al snel de volgende stap modules vervangen,...of aanbieding bij iemand die printplaten kan nalopen.

van een merk vind ik het ook triest dat ze met een antwoord komen" ja ik kan niet garanderen dat het dit of dat is voor 1200 euro"

1 maand geleden - Heino4267

Gezien de leeftijd van je auto ga ik er vanuit dat je een "radio-unit" hebt met een LCD-scherm met CFL-lamp (= "mini-TL-buis").
Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn, maar je kunt zelf wel wat controleren (dat had de garage ook zo moeten aanpakken):

1. Wat werkt er wel en niet?
- Schijn met een lamp in het zwarte scherm op het moment dat het scherm met zekerheid aan zou moeten staan (bv. met lopende motor), zodanig dat je de reflectie van de lamp in het scherm ziet (dus dat de reflectie van de lamp recht in je ogen schijnt). Als je dan ergens menu-onderdelen in het scherm kunt ontwaren, wordt het scherm correct aangestuurd door de "radio-unit", maar werkt de schermverlichting niet. Dat zou een heel belangrijke constatering zijn.
Als dit bij jou de situatie is, is óf de lamp in het scherm defect, of de inverter die de CFL-lamp in het scherm aanstuurt (inverter = hoogspanningsvoeding, die zit meestal in het scherm verwerkt). In dit geval zou een nieuw scherm (van de sloop i.v.m. de kosten?) je probleem waarschijnlijk oplossen.
- als je na goed speuren echt helemaal niets in het scherm kunt ontwaren, wordt het scherm waarschijnlijk niet aangestuurd vanuit de radio-unit. Je kunt trouwens kijken of de schermverlichting wél werkt, als je in een helemaal écht pikdonkere auto de radio-unit aan zet: dan zou je aan de randen van het scherm lichtvlekken kunnen zien (= lekkend licht) die er op duiden dat de schermverlichting wél aan gaat, maar dat de achtergrond niet wordt aangestuurd. In dit geval is de radio-unit óf de kabel tussen scherm en radio-unit defect.
- zie je kans om iets uit de radio-unit te krijgen (piepjes, geluid, radiozenders, stemmen van de menu's enz.) wat er op duidt dat de radio-unit gewoon werkt en ergens op reageert? Dat zou erop duiden dat de radio-unit intact is maar dat het beeldscherm niet wordt aangestuurd.

2. als je een voorlopige conclusie hebt kunnen trekken, wat zijn dan de mogelijkheden voor reparatie?
Daarvoor heb ik hierboven al wat hints gegeven. Het belangrijkst is om te achterhalen of je radio-unit nog leeft, een beeldscherm en een vervangende aansluitkabel zijn wel te vinden.
Als je radio-unit niet meer leeft, kun je een op zoek gaan wat een aftermarket unit kost (kijk ook wat AliExpress voor jouw auto aanbiedt en ga op zoek naar recensies over zo'n unit, bv. op een Ford- of Navigatieforum). Let ook goed op of de aftermarket unit pretendeert plug and play te zijn en of hij compatible is met stuurbediening en evt. andere voorzieningen in jouw auto (display's, canbussystemen enz.).

3. Bepaal je budget en wat je ervoor over hebt.
Hou ook rekening met de inbouw (kosten).

Met wat eigen onderzoek kun je vrij ver komen om te bepalen wat er precies niet werkt en wat je er nog aan zou kunnen (laten) doen.

Jammer dat je dealer zo weinig ervaring had met deze problematiek. Afgaande op wat je hierboven beschrijft denk ik aan een defect scherm door een defecte inverter (omdat het scherm het af en toe deed, dan start de inverter soms nog op) of lamp (minder waarschijnlijk, die is meestal "pats" definitief kapot).

Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.