Afgelopen week ging het motorstorings lampje branden.
Bij de garage (niet ford) vertelde ze dat de storing was gerelateerd aan het katalysator systeem en dat ik beter 98 kan gaan tanken omdat 95 niet volledig verbrandt. Aangezien ik redelijk wat kilometers rij is dit wat kostbaar. Is het gegeven advies om over te schakelen op 98 een goed advies?
Alvast bedankt voor de reacties
Gr Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hebben ze de auto ook uitgelezen , verhaal klinkt wat onwaarschijnlijk, als dat zo is is je co ook niet goed , denk dat je even meer info moet verzamelen .
ze hebben hem inderdaad uitgelezen en er stond iets met katalysator en een vraagteken. Maar de exacte melding weet ik niet precies.
Melding is gereset.
Wat is "co" ?
2 jaar
Als de katalysator nu aan het overlijden is, dan helpt die 98 octaan ook niet meer.
Volgens Ford mogen (bijna) alle Fords sinds 1992 op E10 rijden.
Erg vreemde opmerking van die garage.
Co is een bestandeel van de uitlaatgassen en het omschrijft onvolledig verbrande brandstof.
Als het aandeel Co te hoog wordt, dan kan dat leiden tot afkeur bij de APK.
Wat is je kilometerstand nu?
209000km
2 jaar
Met ruim 2 ton is de katalysator niet meer nieuw, dus het zou me niet verbazen als deze nu (wat) minder werkt. Verder ken ik de voorgeschiedenis niet, zoals buitenlandse reizen (buiten de EU) waar misschien minderwaardige benzine is getankt of defecten die een invloed hebben gehad.
ik heb besloten om toch voorlopig gewoon 95 te blijven tanken.
Ik heb een katalysator reiniger in mijn tank gedaan (baat het niet dan schaadt het niet).
UIteindelijk is het lampje/melding vanzelf uitgegaan en vooralsnog uitgebleven (>1 maand)
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar