Hallo allemaal
Ik heb een ford fiesta MK 3 van bouwjaar 1989, net het eerste model van de MK3.
De auto is gisteren gerepareerd voor de APK en gekeurd.
Vervangen zijn:
Remschijven links en recht voorkant
Remblokken links en rechts voorkant
Wiel lager rechtsvoor
Alle rubbers van de wielophanging en draagarmen voorkant
Wiel lager rechtsachter
Alles van de wielophanging voor en remmen zijn dus los geweest.
Nadat ik de auto gerepareerd en met nieuwe APK terugkreeg blijkt er opeens een raar bonkend geluid onder de auto vandaan te komen ergens in de motor ruimte of onder de vloer lijkt het wel aan de voorkant.
Het bonken begint duidelijk hoorbaar te worden vanaf 50 km/h.
Als de rem wordt ingetrapt is het geluid/ gebonkt weg, maar begint weer zodra de rem wordt losgelaten.
Ook lijkt het in de bochten beduidend minder te worden of zelfs niet. Zodra de wielen weer recht staan begint het gebonk weer.
De auto is terug geweest en de monteur heeft gekeken op de brug maar kan niets vinden, of er ergens iets aanloopt in de velg of zo.
Voor de reparatie was dit geluid er niet en is dus ontstaan tijdens of na de reparatie.
Volgens de monteur kan het mogelijk de stuurkogel zijn, iets anders weet hij niet te bedenken.
Motor steunen lijken in orde.
De auto is een automaat versnellingbak.
HELP HEPL HELP
Wie weet wat dit is of kan zijn,probleem was voor de reparatie niet aanwezig.Is er juist iets anders kapot gegaan tijdens de reparatie omdat heel de wielophanging los is geweest.
Schokbrekers zijn goed,mototsteunen lijken in orde zitten rubbers tussen
mvg Martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens of je wielen goed vast zitten.......
[quote=Chevelle]Kijk eens of je wielen goed vast zitten.......[/quote]
Ook mijn 1e gedachte.
Verder zou die monteur niet alleen moeten kijken maar alles wat los geweest is moeten controleren of dit wel vastzit en geen speling heeft.
Suc6
Hallo Chevelle en Doktor,
Ik heb net gecontroleerd of de wielen goed vastzaten, Dit was wel het geval.
Hierna heb ik de wielen losgedraaid en de wielen er af gehaald.
Nu schets mijn verbazing hat volgende.
Er zitten keurige nieuwe blokken en schijven op aan de voorkant.
Maar nu komt het.
De oude remschijven zaten nog vast met een grote schroef in het achterliggende deel ervan.Extra gat tussen de gaten voor de bouten.
Bij de nieuwe schijven zit er geen schroef tussen de wielbouten en als het wiel er af is kun je zo de schijf bewegen.
De schijf word alleen geklemd door de blokken en klauw.
Is dit misschien het probleem,Zitter er verkeerde schijven op de orginele zat met die schroef vast en deze niet
.
Verder zit er ook speling op de schijf met betrekking tot de wielboutgaten de bouten zijn iets kleiner als de gaten.
Ook omdat het bonken weg is als je remt.omdat de klauw met blok hem dan vastgrijpt?
Wat vinden jullie er van.
Fiest is van 1989 en is een automaat
14 jaar
Martijn,
In principe drukt het wiel de remschijf op zijn plek en deze zit dan ook vast, kan je zien/ voelen of de aandrijfas speling heeft?
Groet Angelo
Hallo Angelo,
Het is een automaat en je kunt die stang wel iets naar voor en achter doen maar dat is altijd al geweest en voor de reparatie was er geen bonk.
Het ik meer een kloppend geluid van ja hoe leg je het uit wel steed hetzelfde geluid je voelt het onder de vloer trillen zo van toing toing toing als je remt is het weg,daarna komt het weer als de rem los is
14 jaar
Lijkt er dan op alsof er een schijf krom is, of een naaf die krom is.
of remklauw zit niet goed vast.
Terug gaan naar die garage en laten controleren.
Suc6
Inmiddels is de auto weer helemaal nagekeken en is alles in orde bevonden.
De rechter stuurkogel is vandaag vervangen, maar het geluid is er nog.
Volgens de monteur kon het alleen nog in de aandrijfas zitten, dus word er nu gezocht naar een tweede handse aandrijfas.
Als ik meer weet , laat ik het jullie weten hier.
14 jaar
laat de aandrijfas maar ns controleren.
kan zijn dat bij demontage de homokineet is losgegaan en niet goed op de plaats zit
moet de ashoes worden losgehaald
suc6
14 jaar
Laatste update over dit nog steeds on opgeloste probleem.
Inmiddels heb ik de auto laten controleren bij een erkende Ford dealer.
Alles is nagekeken en de conclusie bij de Ford Dealer is:
Rechtvoor is de wiellager niet goed vervangen/gemonteerd.
Er zit na reparatie nog steeds een speling op het wiel lager en het wiel.
Omdat er nieuwe remblokken en schijven op zijn gekomen is alles weer veel dikker en loopt volgens de Ford monteur het wiel tegen de schijf en of remklauw aan door de speling op het wiel.dus gebonkt.
Het geluid is weg als je remt , Te verklaren door de remklauw en blokken die het wiel dan vastgrijpen.De schijf dan.
Reperatie bij Ford voor nogmaals vervangen wiellager= 185 Euro
Mij helaas te duur aangezien de auto tot nu toe al voor 350 euro is gerepareerd.
Ik heb het probleem voorgelegd aan de monteur van een andere garage die mijn auto heeft gerepareerd en Zaterdag wordt de wiellager opnieuw vervangen.
Tot zover,
Hopelijk kan ik Zaterdag melden dat de auto weer helemaal oke is.
Mvg,
Martijn
14 jaar
O ja nog vergeten.
volgend de Ford monteur bij de Ford Dealer was er met de aandrijfas en homo kineten niets aan de hand.
Mvg,
Martijn
14 jaar
Update.
Nog steeds bonkend geluid van onder de auto.
Auto is gisteren terug geweest naar de monteur en die heeft het wiel lager nagekeken of dit allemaal goed zat.
Alles bleek in orde te zijn, maar geluid is er nog steeds,opnieuw is alles verder nagekeken maar de oorzaak wordt niet gevonden.
Nu denk ik zelf dat ik misschien de oorzaak heb gevonden.
Afgelopen winter met de vele sneeuw werd ik linksvoor door een auto aangereden.
Met het RECHTER VOORWIEL gleed ik toen met een forse klap tegen de STOEPRAND. De rechterkant voorwiel
Flinke blikschade linksvoor bumper portier en spatscherm.
De schade is al lang weer hersteld maar.........Het wiel lager kreeg problemen na deze aanrijding...Rechts voor!
Alles is onlangs met apk vervangen
Rem Schijven links en rechts voor !
Remblokken links en rechts voor !
wiellager rechtsvoor !
Fuseekogel links voor !
Stuurkogel Rechtsvoor !
Alle ophangrubbers voorkant van draagarmen en dergelijke. !
Kan het niet zijn dat door de aanvaring met de stoeprand de WIELNAAF krom is gegaan. !
En dat na deze reparaties van de remmen alles weer heel dik is en de schijf misschien door de kromme WIELNAAF in de Remklauw klappert, bonkt ?
Als je ook maar heel iets remt en of stuurt naar links dan is het bonkende geluid weg.
Bij loslaten van de rem en of in rechtuitstand of stuur naar rechts dan is het gebonkt er weer.
Wat denken jullie. ???
Ik ga in ieder geval op zoek naar een 2 e hands WIELNAAF.
14 jaar
Als de remklauw tegen de binnenkant van de velg aankomt dan moet je dat kunnen zien doordat er een slijtageplek op zit.
Een naaf kan je meten/controleren op slingering.
Suc6,
Markus
Laatste Update en oplossing van het probleem.
Het probleem is nu dan eindelijk opgelost.
De wielnaaf rechtsvoor was krom,op de sloop heb ik een 2 e hands fusee huis met wielnaaf opgehaald en deze is vandaag gemonteerd.
En Jawel,eindelijk is het probleem verholpen, Het gebonk is weg en er zijn niets geen rare geluiden meer te horen,Auto rijd weer gesmeerd als nooit tevoren.
Allemaal bedank voor het meedenken.En ik heb weer een oplossing toegevoegd hierbij
Mvg,
Martijn
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar