Het probleem is dat de 4-traps automaat van mijn Scorpio Cosworth met een "bonk" schakelt, en dat al sinds
mei 2006.
Bij een rustig binnen-de-bebouwde-kom tempo is dat het hevigst bij het terugschakelen van 2 naar 1, dan van het opschakelen van 1 naar 2, terugschakelen van 3 naar 2, het opschakelen van 2 naar 3 enzovoort.
Bij stevig het gas intrappen schakelt de automaat acceptabel, maar nog steeds niet zoals hieronder omschreven.
Normaal gesproken schakelt de automaat erg mooi.
Bij een schakel moment wordt even vermogen teruggenomen, doorgeschakeld, en het vermogen gaat er weer op, alles uiterst soepel en aangenaam.
Uiteraard heb ik al het nodige geëxperimenteerd.
Even een volledige cyclus van mijn bevindingen.
De + en - pool van de accu wordt ontkoppeld, na enkele minuten weer aangesloten.
De motor en automaat functioneren het best.
Na een (vrijwel exact) half uur aaneengesloten rijden gaat het O/D lampje knipperen.
Vanaf dit moment lijkt het of de motor wat rauwer loopt en schakelt de automaat bonkig.
Dat duurt meestal een dag of 2/3.
De motor wordt een aantal keren gestart, gereden, afgezet.
Het aantal gereden kilometers doet m.i. dan niet ter zake, eerder het aantal keren dat wordt gestart en afgezet.
Dan op de 3e of 4e dag merk ik na enkele honderden meters/enkele kilometers dat de automaat
(UIT ZICHZELF????) weer mooi schakelt.
Dat duurt dan weer een half uur en dan knippert het O/D lampje weer, enzv......
Als de automaat goed schakelt en ik zet de auto binnen een half uur af, dan gaat opnieuw dit half uur gelden.
Echter dit truukje kan ik maar 4 of 5 keer doen, dan gaat al na 5 of 10 minuten het O/D lampje weer knipperen.
Volgens de Ford garage krijgt de (motormanagement)computer "ergens'' foutieve informatie en zet de automaat op de "noodloop" om eventuele beschadigingen aan de automaat te voorkomen.
Bij het resetten van de computer (af- en aankoppelen computer zelf en het ontkoppelen van de accu) schakelt
de automaat inderdaad weer een half uurtje goed.
Maatregelen tot nu toe:
* MAF sensor schoongemaakt, andere MAF sensor gemonteerd/geprobeerd,
* Komplete motorkabelboom gewisseld. De oude was verrot, de andere door gespecialiseerd bedrijf laten
inspecteren/doormeten,
* Motormanagementcomputer gecontroleerd op juiste software, gereden met andere computer (van 1997),
* EDIS-6 gewisseld,
Ik heb het idee dat:
* dat de motor wat rauwer klinkt, als de automaat bonkig schakelt
* als de automaat op zijn best schakelt nog net niet het comfortabele niveau van voor mei 2006 wordt
gehaald,
* de automaat beter schakelt met het resetten van het motormanagementsysteem, dan dat de automaat
"uit zichzelf" weer goed schakelt.
Tsja, een heel verhaal, maar hopelijk heeft iemand nog wat tips voor mij om dit probleem op te lossen.
Ik heb er in ieder geval een flinke taart voor over, als dat op prijs wordt gesteld tenminste.
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In eerste instantie zou ik ook aan het fenomeen kapotte kabelboom denken.
Levert foutcode uitlezen geen resultaat op?
Misschien kun je via www.fordscorpio.co.uk wat wijzer worden?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar