close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit: brandstofpomp

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 430 m cc3500

hallo, ik ga van deze motor de brandstofpomp demonteren ivm verschillende defectcodes. waar moet ik zo een beetje op letten? moet de kettingspanner hiervoor los en hoe zit de ketting om de brandstofpomp?Welk speciaal gereedschap heb ik nodig en kan ik de pomp zo van de tandwielketting afschroeven?alvast vriendelijk dank!!

Geplaatst door

alfons262 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er is speciaal gereedschap voor, zodat je de distributie niet los hoeft te halen en de pomp via het kleine luikje kan loshalen.
Maak je dit tandwiel zo los dan valt het tandwiel naar beneden zodra je de pomp er dan afhaalt.
Dus je kan hem niet zo losschroeven

Postie 0
badge

15 jaar

Distributie kan dicht blijven, je hebt een speciale pen nodig voor de krukas (op de plek van de sensor), een 6mm boor voor de pomp, ketting blijft op z'n plek als je het juiste gereedschap door het gat in de distributiedeksel tegen de pompwiel monteerd. Pomp tandwiel heeft 4 bouten sw 10mm, pomp zelf zit vast met 3X torx 40 (minimaal 5 cm lang) en deze moet je om en om enkele slagen los halen (ze kunnen er niet uit!!), door de gaten in het tandwiel te bereiken.
Aan de achterzijde zit nog een klein steuntje, beste is startmotor verwijderen om er goed bij te kunnen.
Bij monteren de "slappe kant" uit de ketting halen door met een schroevendraaier het tanwiel van de pomp aan buitenzijde iets omhoog te trekken.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

ik heb intussen een stukje speciaal gereedschap gehaald bij de forddealer met 5pennetjes erbij, 2exentrieke pennen en 3 pennen die er volgens mij ervoor zijn het tandwiel op ze plek te houden.is het de bedoeling om eerst 2 van de 3 pompboutjes los te draaien,dan de pennen door het speciaal gereedschap en dan de laatste torxs{( van de pomp door het speciaal gereedschap losschroeven? of alle 3 de bouten door het speciaal gereedschap losschroeven?dit laatste komt niet helemaal goed uit.als ik dat stukje gereedschap erop zet dan kom ik met de torxs 40 niet goed door het tandwiel heen.(tandwiel staat met de 3 gaatjes wel recht voor de 3 torxsboutjes)startmotor heb ik inderdaad eraf gehaald plus nog een paar waterslangen. en dan nog de vraag waar de 2 exentrieke pennen voor zijn? ze zijn even lang als de 3 pennen die door het speciaal gereedschap gemonteerd moeten worden om het tandwiel op ze plek te houden?

alfons262 0
badge

15 jaar

[quote=alfons262]ik heb intussen een stukje speciaal gereedschap gehaald bij de forddealer met 5pennetjes erbij, 2exentrieke pennen en 3 pennen die er volgens mij ervoor zijn het tandwiel op ze plek te houden.is het de bedoeling om eerst 2 van de 3 pompboutjes los te draaien,dan de pennen door het speciaal gereedschap en dan de laatste torxs{( van de pomp door het speciaal gereedschap losschroeven? of alle 3 de bouten door het speciaal gereedschap losschroeven?dit laatste komt niet helemaal goed uit.als ik dat stukje gereedschap erop zet dan kom ik met de torxs 40 niet goed door het tandwiel heen.(tandwiel staat met de 3 gaatjes wel recht voor de 3 torxsboutjes)startmotor heb ik inderdaad eraf gehaald plus nog een paar waterslangen. en dan nog de vraag waar de 2 exentrieke pennen voor zijn? ze zijn even lang als de 3 pennen die door het speciaal gereedschap gemonteerd moeten worden om het tandwiel op ze plek te houden?[/quote]
Dan hebben ze jou het oude stukje gereedschap geleverd, er is al tijden een ander stuk die veel beter werkt en veel makkelijker is. nr: 303-1151

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

pomp zit er inmiddels volgens mij goed op maar lopen ho maar.Bij contact aan begint meteen mijn codelampje te branden met als code p1608{gebtrekkige werking pcm circuit]De code valt niet te wissen.Ik kan starten tot ik een ons weeg maar zolang deze code erin zit zal de motor nooit aan slaan denk ik, klopt dit?Na overleg met de leverancier van de pomp[buckly}blijkt dat als je deze code hebt de pomp aangemeld moet worden op het motorstuurapparaat.[ingeleerd worden]De plaatselijke dealer in leiden krijgt dit niet voor elkaar omdat de uitleesapparatuur kapot is zeggen ze.nu staat de wagen bij een dealer in zoetermeer en die zegt dat dit niet "zomaar"voor elkaar te boxen is.Zo moeilijk kan het toch niet zijn? er is een gereviseerde pomp opgegaan.klopt het dat ik een nieuwe pomp wel ingeleerd krijg door het contact 20 minuten aan te laten staan?Het is nu niet van toepassing maar ik ben er wel benieuwd naar.als het contact even aan staat komt na ongeveer 1minuut code p0216 erin(inpuittijdschakeling regelcircuit.)deze code kan ik wel wissen met universele uitleesapparatuur maar komt iedere keer weer terug.ik denk zelf dat deze code erin komt doordat de wagen niet gestart wordt.kan dit kloppen? en oh ja, de sleutelontvangst is bij deze wagen wel goed!Wie weet er nog een passende oplossing?

alfons262 0
badge

15 jaar

Pomp eerst eens inleren, dit kan normaal gesproken binnen 10 minuten.
Dans eens kijken wat ie doet.

Postie 0
badge

15 jaar

pomp ingeleerd,dealer in zoetermeer heeft hetzelfde probleem namelijk p1608 die er niet uit wil.systeem is wel goed ontlucht motor heeft niet 1ns de neiging om aan te slaan.iemand nog een idee?,krukassensor al vervangen en je ziet een toerentalsignaal op de toerenteller.sleutels ontvangen verder goed want de startmotor draaid wel.iemand nog een helder idee?

alfons262 0
badge

15 jaar

p1608 kwam erin omdat de verkeerde brandstofpomp gemonteerd is.Juiste dieselpomp gemonteerd.Bij het monteren van de 2de brandstofpomp is de distributieketting versprongen.(door gebruik van verkeerd speciaal gereedschap om pomptandwiel vast te houden? ondanks dat ik met uiterste voorzichtigheid te werk ben gegaan!)gelukkig brandde toen me patslampje !zodat ik de boel niet kapot gestart heb.Dus dat werd voordeksel de+monteren en de boel op tijd zetten dmv blokeerpennen.daarna weer richting dealer om de sleutels opnieuw vrij te geven en de 2depomp opnieuw in te lezen.Maargoed de boel loopt weer als een zonnetje zonder defectcodes .Postie en doktor bedankt voor de nuttige tips!!

alfons262 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Dat gele tooltje op je tandwiel tegen te houden werkt veel handiger dan dat tooltje met pennen (want een onding)

Er zijn pompen die al in een soort leermodus staan, contact aan en starten maar ... de meeste moet je inleren FIP Aanleren in pats menu van IDS.

Danny78 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.