Beste techneuten...Ik heb een Focus 1.8 TD-DI binnengekregen met de dis-riem gebroken...wat is de gemakelijkste manier om de cilinderkop te werwijderen....soms is het een vraag waard voor dat je der aan begint....scheelt tijd en sleutelwerk....ik hoor van jullie !!
En allemaal die dit lezen een gezond en gelukkig 2010 toegewenst !!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom wil je de cilinderkop verwijderen? Driem drijft enkel injectiepomp aan.
Beste Jan...het is een diesel die heeft een brandstofpomp en die wordt aangedreven door een ketting !!! de distributieriem drijft de nokkenas aan en als die breekt zijn je kleppen krom vandaar dat ik de cilinderkop wil demonteren. gr. Kees en de beste wensen voor 2010.
???? Dan heb jij wel een vreemde focus.............
Als de D-riem breekt bij een "NORMALE" 18 diesel valt die gewoon stil omdat de pomp niet meer aangedreven wordt................
Nee hoor, Kees heeft gelijk, de nokkenas word door de riem aangedreven, als de riem knapt staat toch de nokkenas stil, en ja als er dan toch een zuigen omhoog komt is het mis.
Eerst kijken of de nokkenas gebroken is, stukken uit de kop geknapt zijn of de nokkenaslagerkappen nog heel zijn, zijn de kappen kapot dan kun je op zoek naar een andere kop.
Gewoon los draaien een bepaalde stappenplan is er niet.
Jantje het is een 1.8 TD-DI motor waarbij de brandstofpomp wordt aangedreven vanaf de krukas naar de pomp via een ketting.....deze is niet zichtbaar zit inwendig......via de buitenpoly van de pomp gaat de distributieriem via de spanrol naar de nokkenas vandaar mijn vraag voor de cilinderkop demontage.........
Soprry mannen effe recapituleren : de NOKKENAS drijft de POMP aan en niet omgekeerd.
nokkenas en krukas werken met ketting samen van binnenin.
Néé Néé...... Janneman... dat zou mooi zijn hoe verklaar jij dat de nokkenas eerder aangedreven wordt dan de pomp....dan zou er een aandrijving moeten zijn eerst van de krukas naar de nokkenas en dan naar de pomp...dat is uniek.. Jan als je Data Base hebt kijk dan maar eens naar het program distributie snaar of ketting. Zo zie je je bent nooit te oud om iets te leren. succes Kees
Nooit te oud om te leren. Toegegeven.
Tja dan hebben wij al tweemaal geluk gehad. Wegenwachters twee verschillende focussen met gebroken D-riem binnengebracht en tweemaal enkel riemkit vervangen.
Na alle ideeën ben ik nog niets verder gekomen....vraag blijft wat is de gemakkelijkste manier om de cilinderkop te demonteren.... ik zit het meest met de achterkant van de kop nl. het inlaatspruitstuk en uitlaat met turbo er is nl weinig ruimte om te sleutelen wie heeft dit eerder gedaan!!
[quote=jhl]Nooit te oud om te leren. Toegegeven.
Tja dan hebben wij al tweemaal geluk gehad. Wegenwachters twee verschillende focussen met gebroken D-riem binnengebracht en tweemaal enkel riemkit vervangen.[/quote]
Dan heb je zeker geluk gehad, want de huidige 1.8 TDDI n TDCI van ford zijn nog steeds (mits enige wijzigingen ivm milieunormen) de motoren van de oude escort '89.
dus gebroken riem is 99% zeker cilinderkop verwijderen.
al voorgehad: kleppen krom, gebroken nokkenas zelfs cilinderkop gebarsten aan de klepgeleiders.
Maar uw vraag beantwoorden.
het probleem bij de 1.8TDDI is dat je eerst kat verwijderd, daarna turbo, daarna uitlaatspruitstuk en dan pas inlaatspruitstuk.
Het is zelfs goed mogelijk om enkel de kat los te maken en de rest laten zitten, die komen er dan samen met de kop af. Als je alles eerst verwijderd scheelt het wel wat in gewicht.
mvg
Marc
Gewoon de kat demonteren, inlaat en uitlaatspruitstuk met turbo laten zitten, kunnen gewoon mee.
Wel de olie retourleiding van de turbo loshalen en de olie aanvoer.
hey kan zeker kleppen krom bij deze motoren net hetzelfde aan de hand gehad. Egr systeem afbouwen, inlaatspruitstuk wegnemen,moeren uitlaatcollector losdoen en dan de tapeinden uitdraaien op auto zijn het uitwendige torken en dan hoef je kat en dergelijke niet los te doen . Leek mij toen toch het gemakkelijkste. grtz
luister naar een ford-technieker (18 jaar werkzaam bij ford-dealer).
Egr-systeem is 1 geheel met inlaatspruitstuk. (kan niet apart verwijderd worden)
3 van de 8 bouten van het inlaatspruitstuk zitten verscholen achter het uitlaatspruitstuk.
1 bout van het uitlaatspruitstuk kan enkel verwijderd worden als de turbo losgemaakt is.
het gemakkelijkste: kat losmaken, rest laten zitten. en zals postie al meldde "olietoevoer en retour losmaken van turbo.
Nog iets.
achter de distributieriem zit een bevestigingsplaat voor het distributiedeksel.
verwijder enkel de riem en het nokkenastandwiel. de bevestigingsplaat laat je zitten.
voor de plaat te verwijderen moet het riemwiel van de brandstofpomp verwijderd worden maar dit zit vastgeplakt voor afdichting van de pomppoelie bouten. Als hier geen afdichting wordt aangebracht creëer je een olielek.
Even ter informatie voor wie het wil weten.
de nieuwe mondeo (model 2007) 1.8 TDCI wordt niet meer aangedreven met een ketting van de krukas naar de brandstofpomp, maar ook met een riem (draaiend in olie, zou nooit moeten vervangen worden)
thx marc, zo komt men nog iets te weten
Hoi Marc VD zo zie je maar van onze zuiderburen moet je het maar hebben...bedankt Marc ik zal je advies opvolgen...en nog de beste wensen voor 2010..Kees
voor u ook de beste wensen voor 2010, voor iedereen trouwens.
veel succes
Nogmaals een vraagje aan onze Ford technieker Marc VD hoe kan ik zien dat de brandstofpomp van de Focus 1.8 TD-Di hierboven omschreven op de eerste cilinder staat als cilinder een in de bovenste stand staat !!
als de cilinderkop nog niet verwijderd kan je dit merken aan de nokkenas. achteraan de nokkenas zit een excentrische gleuf.verdraai de krukas zo dat de gleuf gelijk ligt met het pasvlak van het kleppendeksel.
is de cilinderkop er af dan moet je de pomppoelie verwijderen. achter de pomppoelie zitten de bevestigingsbouten van de pomp. hierbij is nog een extra gat voorzien. voor de pomp op punt te zetten kan je een boortje van 6mm gebruiken (gebruik het best een nieuw boortje, ben je zeker dat er geen vervorming is)
zal nog een foto plaatsen
[quote=finster]Nogmaals een vraagje aan onze Ford technieker Marc VD hoe kan ik zien dat de brandstofpomp van de Focus 1.8 TD-Di hierboven omschreven op de eerste cilinder staat als cilinder een in de bovenste stand staat !![/quote]
fotos zijn als volgt:
blokkering nokkenas
http://img13.imageshack.us/img13/6361/no...
aantrekkoppel pomppoelie
http://img13.imageshack.us/img13/9408/po...
afdichtmiddel achterzijde pomppoelie
http://img13.imageshack.us/img13/4233/af...
extra gat (op 12u) van de pomppoelie voor op punt zetten
er zit geen boortje in op figuur
http://img13.imageshack.us/img13/3456/po...
veel succes
Marc,
Een distributieriem in olie?????
Volgens Ford informatie ziet er het het zelfde uit als in de Focus: gewoon een ketting vanaf krukas naarbrandstofpomp.
(Mondeo 2007> 1.8 Lynx TDCi)
[quote=DodgeDriver]Marc,
Een distributieriem in olie?????
Volgens Ford informatie ziet er het het zelfde uit als in de Focus: gewoon een ketting vanaf krukas naarbrandstofpomp.
(Mondeo 2007> 1.8 Lynx TDCi)[/quote]
klopt dit is idd een riem die in de olie zit..
zit ook in een transit connect, afhankelijk van motorcode uiteraard.
Marc,
Als je ooit eens de doorsnede/tekening van die kettingkant moest hebben, mag je die effe doormailen. Nooit te oud om te leren.
[quote=jhl]Marc,
Als je ooit eens de doorsnede/tekening van die kettingkant moest hebben, mag je die effe doormailen. Nooit te oud om te leren.[/quote]
zal proberen een foto toe te voegen, het is correct dat de aandrijfriem in olie NIET in de ford documentatie staat. zelfs niet op Etis.
deze foto heb ik zelf in de werkplaats gemaakt.
de motor op de foto is een ruilmotor van ford. De hele cassette met riem moest toen verwijderd worden en aangepast worden naar een cassette met ketting. (afhankelijk van brandstofpomp, zijn niet onderling verwisselbaar)
http://img268.imageshack.us/img268/5107/...
hopelijk is de foto duidelijk genoeg.
[quote=Knight Rider][quote=jhl]Marc,
Als je ooit eens de doorsnede/tekening van die kettingkant moest hebben, mag je die effe doormailen. Nooit te oud om te leren.[/quote]
zal proberen een foto toe te voegen, het is correct dat de aandrijfriem in olie NIET in de ford documentatie staat. zelfs niet op Etis.
deze foto heb ik zelf in de werkplaats gemaakt.
de motor op de foto is een ruilmotor van ford. De hele cassette met riem moest toen verwijderd worden en aangepast worden naar een cassette met ketting. (afhankelijk van brandstofpomp, zijn niet onderling verwisselbaar)
[img]http://img268.imageshack.us/img268/5107/...[/img]
hopelijk is de foto duidelijk genoeg.[/quote]
Klopt als een bus, wij hebben er ook 1 uit elkaar gehad ivm olie lekkage.
hartelijk dank
[quote=Knight Rider]luister naar een ford-technieker (18 jaar werkzaam bij ford-dealer).
Egr-systeem is 1 geheel met inlaatspruitstuk. (kan niet apart verwijderd worden)
3 van de 8 bouten van het inlaatspruitstuk zitten verscholen achter het uitlaatspruitstuk.
1 bout van het uitlaatspruitstuk kan enkel verwijderd worden als de turbo losgemaakt is.
het gemakkelijkste: kat losmaken, rest laten zitten. en zals postie al meldde "olietoevoer en retour losmaken van turbo.
Nog iets.
achter de distributieriem zit een bevestigingsplaat voor het distributiedeksel.
verwijder enkel de riem en het nokkenastandwiel. de bevestigingsplaat laat je zitten.
voor de plaat te verwijderen moet het riemwiel van de brandstofpomp verwijderd worden maar dit zit vastgeplakt voor afdichting van de pomppoelie bouten. Als hier geen afdichting wordt aangebracht creëer je een olielek.
Even ter informatie voor wie het wil weten.
de nieuwe mondeo (model 2007) 1.8 TDCI wordt niet meer aangedreven met een ketting van de krukas naar de brandstofpomp, maar ook met een riem (draaiend in olie, zou nooit moeten vervangen worden)[/quote]
Even ter informatie, voor wie het wil weten.
heb via Etis gecontroleerd voor vervanging van riemen.
de 1.8 duratorq TDCi vanaf bouwjaar 2004: focus, c-max, s-max, galaxy en mondeo moeten de distributieriem en aandrijfketting-/riem van de brandstofpomp vervangen worden op 200.000 km of 10 jaar (wat het eerste voorkomt).
JA ook vervanging van aandrijfketting brandstofpomp op 200.000 km
Dit is tijdens een opleidingsles van ford ter sprake gekomen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar