Fordje van eerste inschrijving 10/06/2002 met te hoge CO (0.53) maar wel goede lambdawaarde, reeds volgende zaken uitgevoerd zonder succes :
* Busje Bardahl OKCO ingekapt
* luchtfilter vervangen
* uitlaat gecontroleerd op gaatjes, maar is dicht
* bougies vervangen
* kleppen afgesteld
Bij uitlezing met OBD geen foutmeldingen
Je ruikt ook aan de uitlaat dat er iets niet klopt, maar wat...
Iemand een suggestie (buiten een bus naft en een stekske) ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Afgaande op de verstrekte gegevens: een niet meer goed werkende katalysator.
Weet je alle meetwaardes van de 4-gas test nog? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal, zowel bij stationair als op toeren.
Beste oldford,
nee, ik heb enkel de waarde van de keuring, en die was op toeren, lambda was ok en de CO dus schommelend tussen 0,52 en 0,55
Persoon die de keuring uitvoerde gokte ook op de katalysator, hij zij dat het vervangen van de lambdasonde in geen geval ging helpen omdat de lambdawaarde ok was, en hij vond dat de wagen uitlaat stonk. Toen ik vroeg of ze bij Ford kunnen uitlezen of een katalysator stuk was zei hij van niet, enkel de CO meten maar niet uitlezen waarom die slecht is.
Dus nu twijfel ik tussen toch binnen doen bij ford of zelf ineens een andere Katalysator steken, al de rest is ook al zelf gedaan da's het probleem niet, maar ik kan natuurlijk niet blijven 'op de gok' onderdelen vervangen, als het de katalysator niet is wat rest er dan eigenlijk nog, een lekkende verstuiver ? Het wagentje rijd trouwens prima verder.
6 jaar
Uitlezen van de werking van de kat is niet in 1 handeling mogelijk, tenzij deze zo slecht is dat er een foutcode op gegeven wordt.
Het kan wel maar dan moeten er signalen geinterpreteerd worden.
Is er bij stilstand op toeren nog geen conclusie te trekken dan zal dat uitlezen rijdend gedaan moeten worden.
Rijdend produceert de auto meer uitlaatgassen en als de werking van de kat niet goed meer is dan wordt dat daar het 1e duidelijk.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Als de uitlaatgassen naar rotte eieren stinken dan is de katalysator 9 van de 1o keer defect.
6 jaar
@ ronny503 : rotte eieren zo erg is het nu ook weer niet, ruikt precies alsof hij een te rijk mengsel heeft of zo
@oldford : bedankt voor de extra info, denk dat zo'n uitgebreide testing bij Ford al aardig kan oplopen, los van de prijs van een katalysator zelf + werk, ik begin al te overwegen om dan toch maar zelf een aftermarket katalysator te steken, voor 150 euro steekt die er onder, bij Ford zal het een veelvoud worden vrees ik...
6 jaar
Aftermarket katalysatoren staan bekend om het feit dat ze het hooguit een 1/2 jaar volhouden.
Dan wordt goedkoop dus duurkoop. Een 2e hands katalysator is misschien wel een optie.
huh ?? maar een half jaar meegaan ? zou straf zijn met een wettelijke garantie van 2 jaar kunnen ze zoiets toch niet maken zou ik denken ?
6 jaar
Waar haal je die 2 jaar garantie vandaan?
Ze maken die katalysatoren gewoon en vaak zit er veel minder binnenwerk in dan een originele.
Dat is de reden voor het vroege overlijden en de lage prijs.
Zoek maar eens op het forum naar P0420. Dan kom je er genoeg voorbeelden van tegen.
Bedankt voor de hulp, de wagen is vanmorgen door de keuring geraakt met een perfecte CO-waarde !
Het was zoals aangegeven de katalysator, ik heb een nieuwe geplaatst en het was opgelost.
Op met zoeken naar het volgende probleem : de chauffage geeft geen warmte, thermostaat is vervangen dus dat is het niet, en heb de potentiometer van de draaiknop is overbrugd en dat is het ook niet, maar dat heeft niets meer te maken met dit topic als ik het niet vind wordt dat een nieuw topic ;-)
6 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar