close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Alternator of smart charging probleem?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200

Ik heb hier een ford ka 2003 staan welke tussen de 13.22 en 13.33 volt geeft bij stationair en 3000 rpm.
Ook met de befaamde smart charge (3 polige) stekker op de alternator los heb ik dit voltage. Gaat dus niet meer naar 16v bij stekker los.

Alternator is 2 jaar en 20.000 km geleden vervangen door wat nu blijkt een niet originele.

Symptomen waren lege accu en pas later daarna een acculampje.

Omdat reparatie duur is: Alternator probleem?
Bedrading en stekker op alternator, accuklemmen schoongemaakt, zekeringen nagekeken, ecu uitgelezen en gereset acculampje.

Een scope voor de ecu heb ik niet en gezien de locatie en gebrek aan verschil in voltage bij losse stekker heb ik de bedrading van alternator naar ecu niet gechecked maar ga ik er van uit dat dit in orde is.

Wie heeft er anders nog een tip?

Geplaatst door

sanscorp (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat doet de spanning als je alle gebruikers aan hebt?

Heb alleen lampen aan getest, eigenlijk niet naar verbruikers gekeken. Auto staat in Amsterdam bij zusje en ik woon in Almere, kan het dus niet even checken.

sanscorp 0

6 jaar

Overigens na mijn ingreep nog steeds 13.3x V, 10 minuten rit gemaakt door de buurt en geen acculampje op dit moment.

Helaas kan ik mijn posts niet meer wijzigen hier dus dan maar een toevoeging.

Er zat enige corrosie op de stekker. Behandeld met 20 minuten kontakt 60, enkele keren vast en los, uitgeblazen met remmenreiniger en gedroogd, vervolgens ingespoten met kontakt 61. De juiste manier dus.

sanscorp 0

6 jaar

Die accuspanning is bij draaiende motor te laag: dat moet minimaal 13,9 Volt zijn (onderste grenswaarde).

Heino4267 655

6 jaar

En klopt het dat de spanning naar 16v moet gaan bij stekker los?

sanscorp 0

6 jaar

Waar zou die 16 volt dan vandaan moeten komen?
Accu is maar 12 volt en bij volledig geladen gezonde accu 12,7 volt...
Laadspanning moet met draaiende motor liggen tussen 13,8-14,4 volt.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Er zit een silver calium accu in en er zit een ford smart charge systeem op. Ik begrijp dat deze met regelmaat op 16v lader om de accu in goede staat te houden. Of dat met silver calium accu's zo is weer ik niet. Van Caliumaccu's weet ik het wel.

Dus het is niet gelijk aan een normale reguliere alternator volgens mij.

Dat wil ik graag bevestigd hebben :)

sanscorp 0

6 jaar

Je interpreteert "Smart Charge" volgens mij verkeerd: Dat gedraagt zich als een normale dynamo, maar de grenzen van wat toegelaten is aan laadspanning liggen wat verder weg (tot 16 Volt, waar een normale accu aan overlijdt).

Als je de accuspanning meet bij 2000 toeren, moet die minimaal 13,9 Volt zijn, liefst hoger.
Elke waarde tussen 13,9 en 16 Volt is bij Smart Charge goed.

Onder de 13,9 Volt: dat is in principe een kapotte dynamo.
Je zou eens de laadstroom kunnen (laten) meten met een Ampèretang en kijken of de dynamo nog fris is ....

Heino4267 655

6 jaar

Volgens mij zat ik spot on wat betreft smart chargr als ik het zo lees :)

https://www.google.nl/url?sa=t&source=we...

Maar auto staat nu bij de garage, voor 150 euro een revisie geplaatst en wel, daar ga ik niet voor in de kou en regen staan vloeken. Als deze het nog 3 jaar volhoudt dan is de auto ook wel af.

Wat mij betreft dus "opgelost".

sanscorp 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.