Ford Focus: Contact aan knalt meters de hoek in

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,

Ik heb een nette Ford Focus die al zijn beurtjes heeft gehad.
Als ik wilt starten en dus eerst het contact aan zet, knallen alle meters en beide tellers de hoek in. Dit duurt 3 seconden en dan valt alles terug naar helemaal 0. Nog 2 seconden later, stelt de benzinemeter zich op de correcte stand in en werkt alles weer naar behoren.

Weet iemand wat hier aan de hand is?

Opmerking:
Deze auto heeft ook problemen met de Centrale Vergrendeling. Als ik 1 deur open dan gaan de anderen en achterklep eerst niet, maar minuten later wel. Dit kan soms wel een kwartier of langer duren. Weet iemand of de beide storingen een verband met elkaar hebben?

Als elektronicus kan ik alvast zeggen dat dit geen 'gewone' kortsluiting is. Maar wie weet of dit iets met een 'hangend' relais te maken heeft? En zo ja, waar zit dat relais?

Renault_Pieper

Geplaatst door Renault_Pieper (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is er aan de hand ?

Het heeft te maken met de boordspanning of anders gezegd van de accu, deze zal te laag zijn.
Op het moment dat je het contact op zet, zal automatisch een zelftest verricht worden bij een te lage spanning ! daarom dat alle meters uitslaan.
Het kan zijn dat je accu defect is, of wordt niet genoeg geladen door de alternator (dynamo)

Het ander probleem of dat er mee te maken heeft weet ik niet, het zou mogelijk kunnen zijn.

Renault_Pieper (0), 13 jaar geleden

Beste Theo,

Bedankt voor je toelichting.
Helaas denk ik dat je op het verkeerde spoor zit, want ik heb sinds een halfjaar een nieuwe ANWB accu en een nieuwe Dynamo. Deze werken beiden 200% goed en daarvoor bestond het probleem al.
Gezien jou toelichting denk ik wel dat ik misschien eens moet gaan kijken of alle massapunten wel goed contact maken op de auto.

Misschien heeft iemand hier iets aan toe te voegen of aan te merken?

Bram/Dodge (0), 13 jaar geleden

Beste RP,

Dit is een veel voorkomend probleem bij de Focus.
Dit zit 99% van de gevallen in het klokkenpaneel zelf.
De centrale vergrendeling kan in de sleutel liggen.
Je kan instellen dat bij 1 keer drukken alleen de bestuurdersdeur open gaat en bij 2 keer de rest.
Als je dit anders instelt is jouw probleem wellicht al verholpen.
Een nieuwe battarij in de sleutel zou wellicht ook geen kwaad kunnen maar dan moet je de sleutel wel even opnieuw programeren.

Gr Bram

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee ik zit niet op het verkeerde spoor.

Als je dan ook in je bericht had aangegeven dat het probleem zich al een half jaar lang voordoet en dit en dat was vernieuwd !
had je van mij een ander antwoord gekregen.
Ik heb geen glazenbol, maar uit je bericht was dit in 1ste instantie niet op te merken.

Heb je ook al ééns gedacht aan stroom vreters ? nadat het contact is afgesloten die voor spanningsverlies kunnen zorgen !
Zijn we straks weer een half jaar verder..

Klokken en meters gaan niet uit zijn eigen een zelftest uitvoeren.

Renault_Pieper (0), 13 jaar geleden

[quote=Bram/Dodge]Beste RP,

Dit is een veel voorkomend probleem bij de Focus.
Dit zit 99% van de gevallen in het klokkenpaneel zelf.
De centrale vergrendeling kan in de sleutel liggen.
Je kan instellen dat bij 1 keer drukken alleen de bestuurdersdeur open gaat en bij 2 keer de rest.
Als je dit anders instelt is jouw probleem wellicht al verholpen.
Een nieuwe battarij in de sleutel zou wellicht ook geen kwaad kunnen maar dan moet je de sleutel wel even opnieuw programeren.

Gr Bram[/quote]
Beste Bram,

Ik was van plan de wagen te laten uitlezen. Ik weet niet welke gegevens dan allemaal zichtbaar worden maar wellicht ook instellingen met betrekking tot de CV.
Maar het opnieuw programmeren van een sleutel kost volgens mij nogal wat. Ik vraag mij ook af wat dit uit zou maken omdat de wagen wel prima start en dat gaat meen ik wel over de data in de sleutel en niet het slot van de deuren (CV) omdat ik geen AB op de sleutel heb maar wel startblokkering. Overigens geloof ik wel dat het inderdaad een veel voorkomend probleem is want ik heb ook een mailtje van een kennis gehad en die zegt dat ook al.

Je uitleg roept alleen 1 vraag bij mij op:
Als je stelt dat de zaak niet goed ingesteld zou staan, waarom gaan de deuren dan halverwege de autorit wel open zonder enige actie vanaf de sleutel of de deuren? Ik ben dan immers gewoon aan het autorijden. Een foute instelling zou toch een permanent probleem moeten geven? Ik bedoel, dan zouden de deuren helemaal niet open gaan toch?

In ieder geval alvast bedankt zover voor je ondersteunende info!

Renault_Pieper (0), 13 jaar geleden

[quote=TheoStek]Nee ik zit niet op het verkeerde spoor.

Als je dan ook in je bericht had aangegeven dat het probleem zich al een half jaar lang voordoet en dit en dat was vernieuwd !
had je van mij een ander antwoord gekregen.
Ik heb geen glazenbol, maar uit je bericht was dit in 1ste instantie niet op te merken.

Heb je ook al ééns gedacht aan stroom vreters ? nadat het contact is afgesloten die voor spanningsverlies kunnen zorgen !
Zijn we straks weer een half jaar verder..

Klokken en meters gaan niet uit zijn eigen een zelftest uitvoeren.[/quote]
Als dit een zelftest is Theo, dan wel een hele vreemde. Want de meters worden bijna krom getrokken aan de linkerzijde van de schaaluitlezing. Dus een zelftest die wellicht de klokken kapot maakt en meters krom, lijkt mij geen 'gewone' zelftest maar eerder een storing en vandaar dat ik dit topic gemaakt heb.

Ik ben blij dat je mij wilt helpen maar gezien je toon en al die uitroeptekens vraag ik mij af of je er nog wel plezier in hebt...

Bram/Dodge (0), 13 jaar geleden

Hoi RP,

Je moet niet de sleutel zelf opnieuw inlezen maar de cv. (afstandbediening)
Dit kan je zelf doen.
Ik zal even nakijken hoe dit precies ging. Anders als je hem gaat uitlezen wellicht bij de Ford Dealer, kunnen zij dit even voor doen. Is voor hun 1 min werk.
Indien je het niet bij Ford doet laat me even horen dan zal ik je doormailen hoe dit te doen.

Gr Bram

Renault_Pieper (0), 13 jaar geleden

Bram,

Als je toevallig weet hoe je een sleutel opnieuw kunt inlezen hoor ik het sowieso graag.
Dat kan zeker geen kwaad.

Maar nogmaals: Ik heb geen AfstandsBediening. Ik heb CV vanaf bestuurderdeur en bijrijdersdeur.

Bram/Dodge (0), 13 jaar geleden

OOOHHWHW

Dat maakt het een ander probleem.
Wat doet de CV als je hem aan de bijrijders zijde open maakt??

Gr

Renault_Pieper (0), 13 jaar geleden

Dat heb ik tot nu toe nog niet vaak gedaan.
Maar ik weet zeker dat alle keren dat ik het deed, de CV geen krimp gaf oftewel het niet deed.
Alleen via de bestuurdersdeur werkt het vaak wel en vaak niet.

Je maakt mij nieuwsgierig... :-)

Bram/Dodge (0), 13 jaar geleden

Probeer dat eens en dan laat dan nog even horen wat hij doet.

Gr

emiletelkamp (0), 13 jaar geleden

Zit het probeem van de CV niet in de module van het slot? Als die van de bijrijderskant blijft hangen, en soms ineens wel een "helder moment" heeft dat ze dan ineens allemaal open gaan?

Die modules zijn los van Ford te krijgen.

Codes:

Links voor: XS41A21813CF
Rechts voor: XS41A21812CF
Links achter: XS41A26413BH
Rechts achter: XS41A26412BH

Dit is voor een Focus 1, Fase 1 (dus die tot 2001) die daarna zijn beter bestand tegen vocht, en passen ook:

Links voor: 2S4AA21813CB
Rechts voor: 2S4AA21812CB
Links achter: 2S4AA26413BB
Rechts achter: 2S4AA26412BB

gr. Emile

Renault_Pieper (0), 12 jaar geleden

Deze auto heb ik verkocht aan een vriend. Weet niet hoe het verder gegaan is. Sorry.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.