Ford FOCUS: Display km stand geeft na contact afzetten streepje en benzineme

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FXDD, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo allen,
Bovenstaand probleem is ontstaan omdat één van de accuklemmen niet goed vast heeft gezeten en de accu daardoor niet goed bijgeladen kon worden met een totale ontlading als gevolg. Nadat de auto middels een jumpstarter weer is gestart en de accuklemmen uiteraard gereinigd en vastgezet zijn is er een laadspanningstest gedaan en die lag rond de 14,4 volt dus binnen de norm. De accu is nu weer volledig geladen tenminste de tester op de accu geeft weer een groene indicatie van voldoende geladen. Het probleem met het display en de benzinemeter blijft bestaan en nu vraag ik me af of de accu daardoor snel weer leeggetrokken kan worden.
Ik heb de massa en de plus aansluitingen op de accuklemmen gereinigd en ook de massa aansluitingen op de carrosserie maar helaas geen resultaat. Het is wel zo dat het binnen in de auto extreem vochtig is vanwege de weersomstandigheden van de laatste weken dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. De geplaatste accu heeft een capaciteit van 50 Ampère en is vrij nieuw maar zou het zo kunnen zijn dat de accu door de volledige ontlading toch schade heeft geleden?.
Ik zou graag willen weten of de accu door dit display/benzinemeter probleem weer snel ontladen kan worden en uiteraard of het aan de accu ansich kan liggen.

M.v.g.
Ronald.

ronny503

Geplaatst door ronny503 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

kaleido 1 (965) PRO, 6 jaar geleden

Oke , maar wat is nu precies de storing aan je display/benzinemeter ?

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Dit verschijnsel kan niet je accu versneld ontladen, tenzij je de oorzaak sluiting van de bedrading naar de tankvlotter naar massa is. Maar dat is niet voor de hand liggend.

Als je accuklemmen slecht contact maakten, wordt je accu niet geladen en dat merk je vrij snel.
Wat in die periode tevens gebeurt, is dat je dynamo onbelast spanning opwekt en dat die spanning gedurende enige tijd te hoog kan zijn geweest (tot 20 Volt aan toe).
Het instrumentenpaneel bevat vrij veel gevoelige elektronica en het kan zijn dat er iets is beschadigd door de hoge spanning.
In die gevallen kan de dealer met de Ford-laptop enkele dingen checken en een eerste analyse uitvoeren.
Het komt ook voor dat zij het instrumentenpaneel uitbouwen en voor analyse/reparatie opsturen.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Ik heb voordat de accu volledig ontladen was niets raars gezien of gemerkt want als de spanning tot 20 volt opgelopen was zou dat aan de verlichting te zien moeten zijn. De accu blijft tot nu toe volledig geladen en start de motor weer zoals het hoort. Het instrumentenpaneel, km display en de "boordcomputer" werken na het op contact zetten en tijdens het rijden normaal en vallen ook niet uit. Na het afzetten van het contact gaat de radio ook uit en geeft de km display in plaats van de km stand en de dagteller enkel streepjes aan dus schakelt het instrumentenpaneel niet in zijn geheel af lijkt me. Als het voor het ontladen van de accu geen kwaad kan dan laat ik het voor wat het is want nog hoge kosten gaan maken is me de auto niet waard.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Even een update, na twee dagen niet gereden te hebben was de accu weer volledig tot 0 volt ontladen en heb ik een nieuwe accu laten plaatsen. Na het aansluiten van de accu sloegen alle meters even uit om daarna weer in de ruststand te gaan en de streepjes waren nog even zichtbaar maar verdwenen even later. Na het vervangen werkt het paneel weer naar behoren de benzinemeter geeft direct de juiste stand aan en gaat na afzetten van het contact ook weer terug in de nulstand terwijl dat voor die tijd niet zo was. De streepjes zijn na het uitzetten van contact ook niet meer zichtbaar dus zou het dan toch aan de accu hebben gelegen want die gaf volgens een universeelmeter 11,5 volt in geladen toestand.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Een volledig (100%) geladen (gezonde) accu meet 12,7 volt
11,5 is dus te weinig

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Ik hoop echt dat het nu opgelost is want om 7 uur in de ochtend de auto niet kunnen gebruiken om naar het werk te gaan is niet grappig.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Meet nu nog eens de accuspanning met die multimeter, eerst bij 2000 toeren en dan bij motor uit, en meld die waarden hier ....

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Helaas te vroeg gejuicht want het paneel gaat nog steeds zijn eigen gang. De km display gaat met korte tussenpozen uit en weer aan en dat zelfde geldt ook voor de benzinemeter het lijkt dus wel dat er met tussenpozen spanning op het paneel komt te staan terwijl dat met het contact af en de sleutel er uit niet zou mogen. Er is me nog iets opgevallen want als ik de sleutel in de start stand draai duurt het even voordat de startmotor gaat draaien en dat was voor het vervangen van de accu niet zo. Zou het kunnen zijn dat het contactblok achter het contactslot de problemen veroorzaakt?. Morgenmiddag heb ik de tijd om te gaan meten op een eventuele lekstroom want volgens het instructieboekje zijn er twee zekeringen aanwezig die het paneel aansturen en is het vinden van die lekstroom hopelijk iets makkelijker.
Voor de nacht heb ik de accu losgekoppeld want weer aankoppelen gaat sneller dan hulp vragen.

Groet Ronald

ronny503 (0), 6 jaar geleden

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=PERTZIOV...[/yt]
Het lijkt er op dat het probleem veel vaker aan de orde is want het paneel in mijn Ford heeft dezelfde symptomen. De oplossing is waarschijnlijk de print goed reinigen en de soldeerverbindingen controleren en waar nodig opnieuw te solderen.

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Of professioneel laten repareren, bv. via een garage bij ACtronics ...

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Dat zou kunnen maar het is zeker voor een wat oudere auto wel de duurste oplossing. Simpel weg stellen dat iets niet zelf te repareren is een tip die iedereen wel kan geven maar het doel van van problemcar is toch wel om tips te krijgen om zelf de reparatie uit te kunnen voeren en te laten weten hoe de reparatie is gedaan.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Helemaal mee eens...gewoon zelf proberen.
Succes.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Ik ben er vandaag mee begonnen en het uitbouwen van het paneel viel best wel mee. Om het paneel uit elkaar te halen heb je wel een setje torx schroevendraaiers nodig maar terzijde. De behuizing zit vastgeklikt en is ook zo los te maken, de wijzerplaat met alle meters kan met wat beleid losgenomen worden en dan kan de print uit het paneel genomen worden. Opzich is er niets qua vochtaanslag te zien maar na een uurtje boven de verwarming om te drogen zie je toch wat zwarte aanslag op en tussen de aansluitingen van de microchips verschijnen. Met een zachte tandenborstel is de zwarte aanslag gemakkelijk te verwijderen en ziet alles er weer netjes uit. Ik heb het paneel voor zover in elkaar gezet dat ik het paneel in de auto kon testen, het display en de benzinemeter schakelen direct na het afzetten weer af om ook afgeschakeld te blijven. Ik heb foto's gemaakt van voor en na de reiniging maar de foto van voor het reinigen is niet helemaal duidelijk.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Mooi zo...hopen dat het nu goed blijft.
Bedankt voor de feedback.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Dat blijft nog even afwachten maar ik heb er een goed gevoel over. Ik sluit het topic nog niet als zijnde opgelost af maar ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.

Groet Ronald.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

We wachten af...

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Tot op heden geen problemen meer met het instrumentenpaneel gehad, het reinigen van de print was de oplossing van alle ongemakken.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Toch maar even een update, het instrumentenpaneel werkt nog steeds zoals het hoort en ik hoop van harte dat mijn vraag/oplossing beschikbaar blijft want met een tandenborstel en wat contact beschermend middel kost het zelf herstellen nog geen 2 euro.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.