Het lijkt op het piepen van de multieriem. Spuit er WD40 op.Als het dan weg is,is het de riem.Riem dan vervangen.
Ferry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een draaiende motor komt er een tjilpend / fluitend geluid uit het motorcompartiment, zie (en vooral luister) [url]https://photos.app.goo.gl/1fBGGLVZU6d3nt...[/url].
Het geluid:
- Treedt soms wel, soms niet op.
- Treedt vooral op bij warme motor.
- Treedt vaak op na ± 15 minuten rijden, soms ook pas na langere tijd of 30+ km,
- Frequentie neemt toe bij toenemend toerental.
- (niet onbelangrijk): gaat soms ook weer weg (zonder dat de motor is uitgeschakeld), om later terug te komen.
Ter info: bij dit type motor zit de multiriem verbonden aan de krukas, aircopomp, dynamo en spanrol.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn en/of heeft ervaring met dit geluid? Ik heb een soortgelijk geluid ook al op YouTube gehoord, zonder dat er een diagnose is vermeld, zie [yt]https://www.youtube.com/watch?v=MmEbQkmc...[/yt]
Extra info:
- Multiriem en spanner zijn reeds vervangen. Hierna treedt het geluid nog steeds op.
- WD40 geeft geen verschil.
6 jaar
Als je moter warm is en hij maakt een fluiten geluid en je haalt je oli pijl er uit en het is dan weg dan is het vaak de oli huis wat de probleem is. Werk dit wel of niet
6 jaar
[quote=Anoniem]Als je moter warm is en hij maakt een fluiten geluid en je haalt je oli pijl er uit en het is dan weg dan is het vaak de oli huis wat de probleem is. Werk dit wel of niet[/quote]
David, dit geeft geen verschil.
6 jaar
Als je de motor laat draaien zonder multiriem is het dan weg ? zo ja dan zal 1 van de looprollen spanrollen of ander aangedreven component het geluid veroorzaken , wordt gewoon voelen draaien en luisteren welke het is .
Dat lijkt inderdaad op een droge metaal piep...lager van een rol.
Het probleem is/was dat het geluid er niet altijd is. Bij lage buitentemperaturen (< 5°C) was het er bijna nooit, eind januari was het wat warmer (10°C) en was het luid en duidelijk aanwezig. Bij het demonteren van de multiriem was de tjilp nog steeds aanwezig, dus werd de distributietrein de volgende verdachte.
Inmiddels is begin 7 februari de distributieriem vervangen, inclusief bijbehorende onderdelen (waterpomp, spanrol). Volgens de garage vertoonde de riem wat slijtagesporen doordat deze bij een warme motor ergens tegenaan kwam.
Beetje raar, maar we kijken het even aan, met de lage temperaturen van afgelopen weken treedt het sowieso niet op.
Het lijkt vooralsnog opgelost.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar