Ford Focus: Schakelprobleem

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1000

Ford focus ecoboost 1.0 maakt vreemd geluid wanneer je van de 2e naar de 3e versnelling schakelt. Het zogenaamde "tandenpoetsen". De koppeling is dan goed losgekoppelt. Het doet zich niet altijd voor. Niet bij andere overgangen. Vorige week de versnellingsbakolie laten vervangen met een toevoeging voor extra smering en reiniging. Occasiongarantie is nog 4 maanden geldig. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn. Heeft 128.000 op de teller.

Kikker1982

Geplaatst door Kikker1982 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1855) PRO, 6 jaar geleden

Synchromeshring versleten /beschadigd , als je heel rustig schakelt is het dan minder ?

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

Terug naar waar je hem hebt gekocht en voor garantie claimen.
Slechte rijstijl uitgesloten hoort dat niet binnen zo korte tijd te verslijten en zou je coulance kunnen bepleiten.
Ik geef je weinig kans (ook gezien het aantal km's) maar nee heb je al en ja kan je krijgen.

Als je geen coulance krijgt en/of niet laat repareren zou je je rijstijl af kunnen stemmen op de versleten synchromeshes door traag te schakelen naar de 3 en dubbelclutchen aan te leren.
Je kunt er dan nog jaren mee rijden ....

Kikker1982 (0), 6 jaar geleden

We hebben nog 4 vd 6 maanden bovag garantie voor onze occasion. ik wil dus ook hier aanspraak op maken.
Na wat lezen op andere forumvragen klinkt een slijtage of defect aan de synchromeshring(en) de boosdoener. Wat kan ik verwachten van de garage, want ik heb een lichtelijk wantrouwen naar autogarages in het algemeen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

Merkwaardig: meestal is de synchromesh van de 2e versnelling sneller versleten dan de 3.

Dus bv:
Teruggaan en claimen dat het tandenpoetsen niet door de garage is gemeld bij verkoop en dat de auto daardoor niet aan de door de garage gewekte verwachtingen voldoet?
Dat je daarom overweegt de aankoop terug te draaien?
Dat je van hen een oplossing / tegemoetkoming verwacht (niet zijnde bakolie verversen of een toevoeging aan de bakolie?

Je staat sterker als je vooraf bij een goedkoop adres opvraagt wat het vervangen van de synchromesh van de 2e en 3e versnelling zou kosten. Meestal is de synchromesh van de 2e versnelling het snelst versleten, dus als je gaat vervangen dan neem die van de 2 ook mee: het uurloon is namelijk een grotere onkostenpost dan de materiaalkosten.

harry4203 (510) PRO, 6 jaar geleden

ik zou eerst eens met de garage om tafel gaan zitten voor we hier een eindeloze discussie van wat en als gaan voeren. professorisch wegmoffelen van zo'n klacht door de garage lukt toch niet, en ik kan een vorm van wantrouwen best begrijpen, maar er zijn ook meer dan genoeg bedrijven die zo'n klacht (die er idd niet in hoort) gewoon netjes oplossen.
succes iig.

Van Heesch (0) PRO, 6 jaar geleden

Krassen wanneer je van 2 naar 3 schakelt komt wel eens vaker voor. Er zit een dubbel set synchromeshringen in en die moeten vervangen worden. De garage kan ook kiezen om de bak te wisselen. Er zit garantie op zei je dus het is daarmee niet jou probleem.

Hans4040 (330) PRO, 6 jaar geleden

Tijdens de garantie periode moet je de garage gelegenheid geven om de klacht op te lossen...

Kikker1982 (0), 6 jaar geleden

Bedankt allen tot zover, maar we modderen nog even door hier. Twee keer terug geweest en deze keer is wél de bakolie vervangen voor nieuwe mét een "speciale" toevoeging. Al op de rit terug weer het zelfde probleem en tot nu toe een week later bij ongeveer 2 van de 10 keer schakelen van 2 naar 3 gekras. Ik heb het idee dat het vooral is wanneer je even stevig doortrekt en dus snel van 2 naar drie koppelt. Ik heb ook ergens iets gelezen over hoge toeren en sychromesh blablabla.
Anyway, weer de garage bellen, weer langs brengen en vooral vertrouwen hebben. Ik vind het maar niks. Ik denk dat het nu vooral belangrijk is zwart op wit te hebben dat dit probleem is gemeld binnen de garantieperiode en ook na deze periode verholpen dient te worden. Dit wordt mondeling wel toegezegd....maar ja.....

Hans4040 (330) PRO, 6 jaar geleden

Getuigen meenemen, geen familie....(2)

Heino4267 (240), 6 jaar geleden

... en per email de gebeurtenissen en afspraken schetsen en hen vragen wat ze nu aan actie gaan ondernemen? Dan heb je zonder agressief te zijn toch e.e.a. op papier staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.