auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Distributieriem Mondeo 2001 16v

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 92KW

Beste heren en dames,

Dinsdag ga ik mijn eerste 'echte' wagen halen (een 1.8 92KW Mondeo uit 2001).
De kilometerstand is bijna 70.000 (dus heeft weinig NAP gelopen) - en ziet eruit en zit als nieuw!

Feit is echter dat de distributieriem nog nooit vervangen is.
Enerzijds hoor ik dat ik naar de kilometers moet luisteren (om de 100.000 vervangen), anderzijds wordt daar vaak bijgezegd, om de 100.000 of de 5/ 10 jaar.

Kunnen jullie aangeven wat verstandig is? Gezien de grootte van de reparatie iets dat ik bewust wil laten doen...
Van de zomer moet ie overigens nog mee naar Oost Europa (3000km), misschien iets om rekening mee te houden?


Ik hoor het al te graag!


Groeten,
Robbert

Geplaatst door

RobbertT (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laten vervangen. Een riem kost minder dan een motorrevisie......

moderator 0
badge

13 jaar

Modeljaar 2001 heeft een ketting en geen riem, dus geen vervangings interval....

Postie 0
badge

13 jaar

Moderator en Postie, bedankt voor jullie antwoord.

Ben nu wel een beetje in verwarring ;)
Kan ik dit zelf als leek controleren? Hoe ziet het een en hoe het ander eruit?


edit:
// ik weet hoe een riem eruit ziet (zo'n rubberen ding met van die tandjes)
// is een ketting echt zo'n ding als ik op mijn fiets heb liggen? ;) dan durf ik 't wel te controleren ...



Alvast bedankt voor antwoord! :)

RobbertT 0

13 jaar

Heeft inderdaad een ketting. Had het vooraf niet gecontroleerd. Sorry.

moderator 0
badge

13 jaar

Ah, super! Bedankt voor je antwoord. Dat scheelt weer een hoop naar onderhoud! :)

- Een ketting is GEHEEL onderhoudsvrij, toch?

RobbertT 0

13 jaar

normaal gesproken ja, maar elke ketting moet een keer vervangen worden, bv door oprekking of een defecte spanner

@Renaultmonteurtje, waaraan kan ik dat dan merken? Moet met zo'n reparatie ook de waterpomp vervangen worden? Kan me voorstellen dat dit niet nodig is omdat een ketting niet hoeft in te slijten?

Ennem.. Met een defecte spanner; dan heb ik toch hetzelfde probleem als een geknapte distributieriem?
Hoe zit dat trouwens mocht die ketting kapot gaan; is de schade bij een Mondeo dan groot / dat de zuigers tegen de kleppen slaan (als ik het goed zeg;))
Of valt het wel mee en is er speling?

Hoor 't weer graag ennem, bedankt voor jullie actieve deelname!

RobbertT 0

13 jaar

reken maar op "yes" een handje vol, meestal klapperen bij koude start zijn duidelijke indicaties

Hey renaultmonteurtje, wat bedoel je met 'een handje vol' en 'reken maar op yes'? Begrijp niet zo goed op welke zin dat betrekking heeft ;)


Maar... zijn er zaken die ik eigenlijk preventief moet regelen / vervangen (nu met 70.000 km/ 10 jaar oude wagen) ? :)

RobbertT 0

13 jaar

Laat je niet gek maken. Met 70 dkm. gebeurt er voorlopig nog niks. V.w.b. de distributie hoef je niets preventief te vervangen.

moderator 0
badge

13 jaar

Heren, hartelijk dank voor de antwoorden!

Hoop dat iemand anders zich hier in de toekomst een voordeel mee kan doen, betreffende de Mondeo 2001 First Edition

RobbertT 0

13 jaar

met yes, dat de zuigers de kleppen raken, en dan heb je een handje vol kleppen

Hmm... Handig :P Achja, maargoed, ik ga er maar vanuti vanuit dat ik dus geen preventief onderhoud nodig heb ! :)

RobbertT 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.