ik wil mijn distributiesnaar vervangen. is daar nog speciaal gereedschap voor noodzakelijk of andere specifieke dingen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je hebt een blokkeerpen nodig voor de krukas en voor de nokkenassen een blokkeerplaat die schuif je achter in de nokkenas..
zie email voor de handleiding
Ik moet hetzelfde doen bij focus van collega, ook 1.6-16v maar van 1999.
Als je tandwielen beide goed vast zet ten opzichte van elkaar moet je dan toch nog zoals in autodata staat klepdeksel eraf halen en nokkenastandwielen met speciaal gereedschap blokkeren ?
Je moet er rekening mee houden dat bij sommige modellen de distributie tandwielen spieloos zijn.
Deze ook denk ik.
Je kan dus gemakkelijk in de fout gaan als je niet oplet.
Zelf heb ik ze wel gedaan zonder de deksel eraf te halen, maar wel heel secuur werken en zeker zijn dat
de boel niet verdraaid.
De procedure volgen is natuurlijk beter, als de nokkenas niet 100% stond haal je die fout er wel meteen uit.
Oiram
Ik heb het bij een ford nog nooit gedaan, wel genoeg vw-seat-audi enkele opels, mazda en toyota.
Zonder speciaal gereedschap teken ik alles meestal 2x aan met witte lak, dan kan het normaal niet fout gaan.
Nee prima, maar die kevers, mazda en opel hebben een spie op het krukastandwiel, de zetec-se die in deze ford zit niet, haal je de centrale bout met de luchtsleutel los, dan is ie al van tijd af.
Enigste optie is, startmotor demonteren, de starterkrans afmerken,nokkenassen afmerken dan loshalen en precies weer zo vastzetten.
En goed nacontroleren en wel een nieuwe krukasbout gebruiken.
En nokkensas tandwielen laten zitten, aftekenen en blokkeren met zelfgemaakt blokkerplaatje ?
Krukastandwiel ook aftekenen op blok en op 1tand, dan zou het toch eigenlijk niet verkeerd kunnen gaan, of ?
Nee maar zoals ik al eerder zei wel goed opletten.
Als je dat onderste tandwiel (zonder spie) minimaal verdraait monteerd kan je op
de nokkenassen best een grote afwijking krijgen.
Maar in principe krukas vast (op vliegwiel!) en 2 nokkenassen vast moet dat wel lukken.
Heb dat zelf wel eens zo gedaan.
Oiram
krukastandwiel is spieloos die kan je niet aftekenen,bij het losmaken van de poelie vergaat de zaak al,dus voor demontage een blokkeerpen achter in het blok draaien en de krukaswang daartegen draaien dan de nokkenastandwielen aftekenen.
gr john
[quote=johndoornbosch]krukastandwiel is spieloos die kan je niet aftekenen,bij het losmaken van de poelie vergaat de zaak al,dus voor demontage een blokkeerpen achter in het blok draaien en de krukaswang daartegen draaien dan de nokkenastandwielen aftekenen.
gr john[/quote]
Oke, duidelijk, dit wist ik niet.
Is dat een speciale maat die blokkeerpen? Of past een drevel ook, die gebruik ik namelijk ook bij peugeot.
een lange m10/12 bout er in moet volstaan
kijk anders hier www.masterbase.nl
gr john
Oke, we gaan het binnenkort eens proberen want hij heeft er nu 149.000km op de teller en moet er bij 150.000km vanaf volgens boekje. Ik zou deze persoonlijk al eerder vervangen hebben maar dat is alleen maar voor het gevoel en idee.
De pen heeft een speciale lengte en de krukwang draai je er tegenaan, hij valt dus NIET in een uitsparing zoals bij de franse motoren!!!
Oke, dank voor de info.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar