Ford Escort: Druk op koelsysteem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Volgende probleem,

Heren, ik blijf bezig met die kl#te ford van mij. Had hem beter niet kunnen kopen....
Maar goed, na het oliedruk lampje en de warmte temperatuur nu weer het volgende:

Druk in het koelvloeistofsysteem is veel te hoog. Zelfs 3 uren na het uitzetten van de motor kan ik de dop niet van het reservoir afhalen.
Oliepeil blijft na 6000 kilometers netjes op de helft staan en koelvloeistof is niet smerig. Alleen wat verkleuring door de warmte. Koppakking is 6000 kilometer geleden vervangen net zoals de kleppen, de waterpomp en diverse andere onderdelen.

Zou het dan toch mogelijk kunnen zijn dat er druk vanuit de cilinders naar de koelvloeistof loopt? Dat hierdoor de motor ook niet op bedrijfstemperatuur komt? Hij komt nauwlijks aan de 60 graden toe. Sensor is ook al vervangen en de thermostaat ook.

En zou er eventueel druk naar naar de olie kunnen vloeien waardoor de oliedruk te hoog ( of te laag maar lijkt mij onwaarschijnlijk ) word en het lampje gaat branden? Lampje van de olie is op 1500 toeren wel uit.

Graag jullie mening. Ik ben bang dat er druk vanuit de cilinders naar het koelwater en eventueel de olie gaat wat wijst op ( weer ) een lekke koppakking. Koppakking is van ford maar kwam met 1 van de waterkanalen niet overeen. Deze kwam nergens op uit en word door de kop geheel afgesloten. Hier hebben wij een nieuw gaatje voor gemaakt die wel overeen kwam met het kanaaltje. Het andere gaatje zit er naast maar word dus geheel afgesloten door de kop.

Moet ik weer aan de demontage?

Groeten Bas.

Bas1980

Geplaatst door Bas1980 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Als de druk in het koelsysteem te hoog oploopt kan dit verschillende oorzaken hebben? te denken aan een verstopping, thermostaat die niet opengaat, koppakking die eruit ligt.??
[quote]Koppakking is van ford maar kwam met 1 van de waterkanalen niet overeen. Deze kwam nergens op uit en word door de kop geheel afgesloten. Hier hebben wij een nieuw gaatje voor gemaakt die wel overeen kwam met het kanaaltje. Het andere gaatje zit er naast maar word dus geheel afgesloten door de kop.[/quote]
Hierbij denk ik dan of de koppakking wel goed ligt, met name TOP wat meestal op de pakking staat?

Er is een huis tuin & keuken foefje om er achter te komen of dit aan de koppakking ligt, dit doe je dan alleen bij koude motor.
Haal de dop los van de radiateur/expansie vat, leg je hand op de opening, laat iemand anders de auto starten en een paar keer rustig gas geven, laat de motor een 30 sec draaien en leg de motor dan stil, als je merkt dat er druk is ontstaan ligt de koppakking eruit cq verkeerde koppaking of montage.
Een ander kan zijn dat de kop voorheen niet gevlakt is en scheef ligt en of krom getrokken (is) wordt bij montage.

succes

Bas1980 (0), 16 jaar geleden

Dank je. Ga ik eerst dat huis tuin en keuken foefje even proberen. Wel is mij opgevallen dat er geen water door de retourslang terugstroomt. Koppakking ligt er helemaal goed tussen. Dit heb ik wel 5 keer gecheckt.

Groeten Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.