Hallo allemaal,
Ben net gestrand in Zuid Frankrijk met een Mondeo fase 1. Rit naar Spanje ging perfect, maar op de terugweg viel opeens de ontsteking uit. Van het 1 op andere moment was de toerenteller weg gezakt en liep de motor niet meer.
Na afgesleept te zijn naar een lokale garage bleek dat het niets anders kon zijn dan de ECU, alles er om heen werkte nog wel, ook de bobine. ECU was ook niet uitleesbaar met de computer.
Heb de ECU nog van binnen geïnspecteerd en wat componenten doorgemeten, maar alles leek wel nieuw en geen fout te vinden met de multimeter.
Lijkt wel of er een uren/km teller in de ECU zit en die had zo iets na 327.000 km van koop maar een nieuwe Ford.....
In ieder geval kost een nieuwe ECU zo'n 1100,- en die zou dan ook nog geprogrammeerd moeten worden om te kunnen werken in deze wagen.
De dagwaarde van deze wagen is zo'n 100,- (ziet er niet uit, maar rijdt best lekker), dus een nieuwe ECU gaat het niet worden. Dus ik dacht, ik haal ff van de sloop een andere ECU van hetzelfde bouwjaar voor 25,-, maar voordat ik die moeite er in ga stoppen vraag ik bij deze: Kan dat wel????
Zit er inderdaad een ID-chip in de wagen die moet corresponderen met de ECU? Zo niet, zal het heel erg fout gaan als ik een ECU van een 1,8L pak i.p.v. 2L, want
2 Liters zie je niet zo vaak.
Ik ben maar met de trein naar huis gegaan en de auto zal hopelijk over een week gebracht worden (ANWB).
Ik hoor graag van iemand,
Groeten, Jonathan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
pcm van een 1,8 en een 2,0 maakt volgens mij weinig uit. (lees: loopt met allebei wel)
Als de wagen is voorzien van pats, dan moet je wel de sleutels opnieuw inleren
Zo, de Ford is aangekomen uit Frankrijk. Alles weer terug gebouwd, behalve de EEC.
Heb me er even in verdiept (lang leve Google), en de MK1 heeft geen PATS, dus geen sleutel proggen!
Ik moet nu een EEC IV vinden van een willekeurige 2 liter Ford motor genaamd DEEP, DEWY of DESK. En anders maar een 1,8 liter BLIP of BLOP. En dan hopen dat 'ie weer gaat lopen.
Anders nog een keer wat sensoren nameten. (Dat zouden die Fransozen al gedaan hebben)
Moet wel zeggen dat alle bekabeling rond het motorblok aardig aan het vergaan is, de isolatie dan. Tot nu toe nog geen sluiting kunnen ontdekken, maar zeker in de gaten houden, kitten, tapen of vervangen.
Ik laat nog weten hoe het afloopt.
13 jaar
Vandaag bij Rutte geweest, goede sloperij.
Hebben een bak vol Ford EEC's, maar geen DEEP, DESK of DEWY! Allemaal andere types, veeeel 1,8L EEC's. Dus heb ik maar een BLOP mee genomen.
Thuis er in geschroefd en starten en lopen hoor!!! Alleen na de "choke periode" liep het toerental wel erg terug en was het gas geven niet erg subtiel.
Rijden gaat erg hortend en stotend, maar als je boven de 3000 toeren blijft gaat het wel.
Conclusie, probleem lag inderdaad in de EEC, maar moet toch verder kijken naar een 2l versie. Die uit een Sierra of een Scorpio waren helaas niet compatible met de Mondeo, andere pin-out.
Ga nu maar een zoekertje plaatsen op Marktplaats.
Groet, Jo
13 jaar
?
13 jaar
Ja dat is altijd m'n laatste optie, vragen meestal de hoofdprijs dan. Heb inmiddels meerdere reacties via marktplaats. Heb geen haast.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar