Ford Mondeo: Effect van dieselinspuiting 5° vervroegen ?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: duratec 1.8TD

Niet echt een probleem, maar een geïnteresseerde vraag : Van mijn mondeo 1.8TD clipper is de dieselpomp 5° vroeger gezet. Dit was gedaan om slecht koud starten te verhelpen door de vorige eigenaar.
Zijn er verder nog gevolgen verbonden aan dit vervroegen van de inspuiting ? Ik vermoed wat meer dieselklop ? Meer roetvorming misschien ? Meer of minder vermogen ? Nog iemand ervaring mee ?
Volgens de garagist van de vorige eigenaar stonden de pompen van alle mondeo's van dat jaar namelijk van fabriek af 5° te laat afgesteld, echter ik vind daar niet direct iets van terug.

Is dit vrij eenvoudig ongedaan te maken door een wat handige doe-het-zelver ?

u4eake

Geplaatst door u4eake (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

De voorschriften van de fabrikant zorgen ervoor dat de verbranding onder alle omstandigheden op het juiste moment plaatsvindt.
Hiervan afwijken is riskant wegens Grote kans op motorschade en vermogensverlies.
Als een korrektie plaats moet vinden wegens een fabrieksfout is natuurlijk een heel ander verhaal.
Vervroegen verbetert idd de startgewilligheid,maar dat mag alleen als hij idd te laat gestaan heeft.

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Ik heb geëxperimenteerd met diverse inspuitmomenten. Te vroeg loopt iets soepeler in de hogere toeren en trekt wat beter door. Later, geeft iets meer kracht onderin. Qua starten maakte het bij mij niets uit, hij start altijd snel. Het is ook afhankelijk van de diesel kwaliteit en cetaan gehalte. Ik reed onlangs op 40% plantenolie en dan zou een vroegere inspuiting voordeel opleveren, helaas bij maakte het niet zo schrikbarend veel uit, doch wel licht merkbaar.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Te vroeg betekend,dat de verbranding plaatsvind voordat de zuiger helemaal boven is en terug gedrukt wordt .
Wat denk je dat dit doet met de belasting van lagers en zuigers?
En wat denk je van de thermische belasting?
Te laat veroorzaakt ook minder vermogen en meer warmte-afgifte aan het koelwater.

u4eake (0), 15 jaar geleden

Wow, prachtig al die antwoorden, had mijn vraag al een tijdje op fordmondeoclub staan, maar daar reageerde niemand.
Komt overeen met wat ik al vermoedde.
Van die grotere lagerbelasting verontrust me wel wat want ik heb ergens gelezen dat de mkII 1.8TD mondeo's wel wat gevoelig waren voor kapotte lagerschalen.
Starten doet hij eigenlijk goed genoeg. Niet echt direct maar na een 2sec starten is hij wel meestal weg.

Is het doenbaar om zelf de inspuiting terug later te zetten ?

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Als het verhaal in je eerste schrijven klopt , n.l. dat hij 5 graden vroeger moest omdat de fabriek hem verkeerd had afgesteld dan moet je er verder afblijven.
Ik heb echter geen inzicht in de service-bulletins van Ford.
Iemand anders misschien?

u4eake (0), 15 jaar geleden

De garagist van de vorige eigenaar was geen ford dealer, dus ik ben er niet zeker van of het een officiele aanpassing betreft.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

misschien een (truck) oplossing voor een start probleem (voor een leuk bedrag)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.