Ford Focus: EGR-klep

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 tddi

Is het mogelijk om de EGR klep af te sluiten zonder dat er allerlij storingen optreden in de inspuitcomputer?

Gsneepers

Geplaatst door Gsneepers (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

je zou hem kunnen afpluggen maar of die dan storing aamgeeft weet ik niet zeker

dupl-u-18212-5dd148b600361+John Leeuwis (0), 16 jaar geleden

Meer dan 50 Mondeo's de EGR voorzien van een blinde pakking, tot op heden niet één met een storing.

tweepktje (0) PRO, 16 jaar geleden

dit hangt af van de programatie van de pcm als deze eobd ondersteund is dan kan je een plaatje tussen de egr stekken met een gat in van minimum 6mm anders gaat het mil lampje aan en krijg je een foutcode van te weinig doorstroming in de egr
succes

dupl-u-18212-5dd148b600361+John Leeuwis (0), 16 jaar geleden

Een EGR afsluiten dmv een blinde pakking met een gaatje van 6mm is hetzelgde als "een beetje zwanger" zijn.
Afdichten is geheel dicht en niet een klein beetje open.

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Niet echt.

Sommige ECU's willen toch wat zien, een blindplaat met een restrictie gat laat niet de volledige hoeveelheid door.

Denk aan de vag groep die tot 85% kunnen worden afgeknepen.
het scheelt altijd wat.

sjakie30 (0) PRO, 16 jaar geleden

waarom wil je dat dan doen ? wat is het probleem waardoor je de egr wil afsluiten ?

grt S

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=sjakie30]waarom wil je dat dan doen ? wat is het probleem waardoor je de egr wil afsluiten ?

grt S[/quote]
een EGR-klep is een heel goedkoop middel om aan de emissieeisen te kunnen voldoen, op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.de verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. de regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste dieselrijders zelf niet in de gaten hebben....

onderhouden van zo'n klep heeft niet of nauwelijks zin met een goed halfjaar meld de klep zich weer. onze rijomstandigheden in nederland zijn van dien aard dat de klep zich niet of nauwelijks kan schoonbranden met de gevolgen dat telkens weer de regeklep blijft hangen, oplossing voor langduur is indien mogelijk uitschakelen.

paul,

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=John Leeuwis]Een EGR afsluiten dmv een blinde pakking met een gaatje van 6mm is hetzelgde als "een beetje zwanger" zijn.
Afdichten is geheel dicht en niet een klein beetje open.[/quote]
Zo is het niet natuurlijk. Als ie helemaal dicht kan, mooi. Maar bij sommige ecu's kan dat niet en moet een referentie gaatje blijven bestaan om niet een storing te krijgen.

Sytze

ps. bij deze kan ie geheel dicht, bij de nieuwere niet.

Gsneepers (0) PRO, 16 jaar geleden

Nou het is precies wat paul zegt ik irriteer me zelf wel aan die zwarte rookpluimen. en heb geen zin in een vervuilde motor door zo'n "mooi" systeem en elke keer die storingen, daarom wil ik hem dichtmaken. dus als ik het goed begrijp van Sytze kan ik hem helemaal afsluiten zonder storingen, tja en anders zie ik het wel! moet ik hem weer laten uitlezen bij Ford. Ik ga het deze week proberen en dan laat ik het wel weten. gr. Guido

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Yip! Stelt weinig voor. Even intercooler eraf en dan buisje op uitlaatspruitstuk losnemen, klein rond plaatje ertussen en weer vast. Als ie vooraf niet goed werkte krijg je een fijne auto terug voor amper een half uurtje werk.

Sytze

fordis (0) PRO, 16 jaar geleden

volledig mee eens Sytze!En je zal helemaal geen last meer hebben ,ook niet van mil lampje

rubenschuring (0) PRO, 16 jaar geleden

er zit 20 cent tussen ;-) hij trekt alweer beter op! Ik had ook wel een horten en stoten en pluimen, nu 30km mee gereden nog nergens last van...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.