Ford Focus: Regeling stopt met inspuiten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDCI 115 PK

Ik heb een Ford focus 1.8 TDCI 115 PK met 180.000 km op de teller.

Sinds kort heb ik het volgende probleem: bij het starten van de koude motor loop de motor niet goed stationair, je ziet aan de toerenteller en hoort aan de motor dat de regeling aan het zoeken is om het toerental goed te krijgen soms slaat hij daarbij meerdere keren achter elkaar af.
Als de motor eenmaal blijft draaien en je laat hem daarna nog een tijdje stationair draaien zie je aan de toerenteller een hakerig gedrag, de toeren gaan heel kort boven de 1000 toeren en vervolgens zakt hij weer naar de normale waarde van rond de 800.
Ga je vervolgens rijden dan moet je de eerste 10 a 15 km niet al te heftig met je gaspedaal omgaan want dan stopt de regeling heel kort met inspuiten van brandstof wat resulteert in een zachte tot hefige schok afhankelijk van de situatie, direct daarna rijdt hij gewoon weer verder.

De auto is bij de dealer geweest daar heeft men inderdaad geconstateerd m.b.v. de computer dat de regeling heel even stopt met inspuiten van brandstof om vervolgens weer gewoon verder te gaan met inspuiten, er zijn ook geen foutmeldingen uit te lezen als dit gebeurd, ook gaan er op het dashboard geen lampjes branden of knipperen.
Men heeft de nokkenassensor vervangen dit heeft echter geen resutaat gehad.

Als de auto eenmaal goed op temperatuur is is naar mijn gevoel het hele probleem verdwenen en kun je alles met de auto doen zonder dat deze heel even stopt met inspuiten, ook loopt hij dan goed stationair.

Wie herkent dit probleem en weet een oplossing??

315-2dp

Geplaatst door 315-2dp (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij koude motor moet de dealer even met IDS de raildruk controleren. Misschien dat hier een afwijking te zien is.
Als er bijvoorbeeld een verstuiver lek is zal je zien dat de raildruk erg schommeld.
Als de variatie in raildruk binnen de toleranties is zal je nooit een foutcode krijgen.

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik zou ze maar eens verstuiver lek test laten doen

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Heeft zo'n TDCI een lambdasonde ? ik heb gelezen dat die zo'n 60000km meegaan en rare zituaties kunnen veroorzaken.

rfbroek (0), 16 jaar geleden

Misschien denk ik te simpel, maar is de temperatuursensor niet kapot?

Groetjes Ronald.

Rolf de Jongh (0) PRO, 16 jaar geleden

Verdacht is de nokkenas positiesensor kontroleer bij kontakt aan of een van de draden een Vref van 5V heeft,als dit zo is knip de draad achter de stekker af en geef hem 12V Dit is in het verleden een modificatie geweest voor deze klacht

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Deze modificatie is er niet meer... komt gewoon een gewijzigde sensor in

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Ik ben ook maar een leek en weet niet of dit probleem al is opgelost, want ik zou de oplossing graag willen weten.

Aangezien dit probleem zich alleen in de koude fase voordoet, zou ik denken dat het niets met een
bewegingssensor zoals de nokkenassensor te maken heeft, want er vindt kennelijk ook geen noodloop plaats.
Daarom denk ik aan een sensorsignaal tbv het afregelen van de inspuiting zoals
luchthoeveelheidsmeter of uitlaatgassamenstellingsmeter(Lambda)m, waarbij de computer gaat zoeken
naar de juiste afstellingen tbv de motor.

Wat is jullie mening hierin ?
mvg

stranger (0) PRO, 16 jaar geleden

verstuivers eerst kritisch bekijken en in somige gevallen is het ook de cr-pomp.

315-2dp (0) PRO, 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Het probleem is nog niet opgelost, morgen gaat hij voor de vierde keer naar de dealer, ze hopen dan het probleem te localiseren.
Ik hoop dat ze het nu kunnen vinden en dat het wat kosten betreft enigsins mee zal vallen.

Zelf heb ik wel het gevoel dat het iets met een sensor is die bij een koude motor kort wegvalt of een verkeerde waarde doorgeeft, zeker omdat hij maar heel kort stopt en vervolgens weer probleemloos door gaat, en inderdaad geen noodloop.

Als je met een koude motor heel rustig wegrijdt gaat het prima, als je het toerental (tussen de 2 en 3 duizend toeren) te snel laat stijgen gaat hij overslaan, soms maar 1 keer maar ook weleens meerdere keren achter elkaar.

Vorige week heb ik nog een lange rit op de snelweg gemaakt en snelheden van rond de 150 km/h zijn absuluut geen probleem hij rijdt dan heerlijk.

Trouwens wat bedoel je met de cr-pomp, ik zit wel in de techniek maar niet in de autotechniek.

alvast bedankt, ik hou jullie op de hoogte.

315-2dp (0) PRO, 16 jaar geleden

cr-pomp, common rail pomp natuurlijk, dat ik daar niet eerder op kwam.

315-2dp (0) PRO, 16 jaar geleden

Vandaag de auto weer op wezen halen bij de dealer, probleem is nog steeds niet gevonden, men heeft de gloeibougies vervangen wat het starten van de auto sterk zou verbeteren, ik moet dit morgen zelf nog ervaren, ik ben benieuwd.
Er is ook een rubber slang vervangen tussen de turbo en de intercooler, deze was gescheurd heeft echter niets met de storing te maken zou wel kunnen leiden tot vermogensverlies, auto heeft inderdaad in het onderste toerengebied meer vermogen gekregen.
Vervolgens dacht men dat een klep op de brandstofpomp teveel speling zou hebben, deze hebben ze vervangen maar het probleem was daarmee niet verholpen, de oude klep is weer terug geplaatst.
Uiteindelijk is men uitgekomen bij een foutcode die aan zou geven dat het probleem zit in de bedrading tussen motormagement en de inspuit elektronica, een draadbreukje of een slechte stekerverbinding misschien??

Komt iemand dit misschien bekent voor??

Men heeft wel het idee dat de pomp en injectoren goed zijn.

Over twee weken gaat de auto weer naar de dealer en gaat men de bedrading controleren.

Wordt vervolgd

tweepktje (0) PRO, 16 jaar geleden

wat soms bij deze wagens gebeurt is dat de pingelsensor los komt,deze zit als je onder de wagen staat iets boven de aandrijfas

315-2dp (0) PRO, 16 jaar geleden

Vandaag ben ik bij Terlouw diesel service geweest, ik heb daar het probleem voorgelegd, wij zij inderdaad vreemd vinden dat het probleem zich alleen voordoet in de koude fase.
Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt dat ik de auto op een avond breng zodat zij de volgende dag met een koude motor en aangesloten diagnose apparatuur kunnen gaan rijden in de hoop om het probleem te localiseren.

315-2dp (0) PRO, 16 jaar geleden

Auto is meerdere dagen bij Terlouw diesel center geweest de storing is nog steeds niet echt gevonden of opgelost, het volgende werd in het rapport vermeld:

DIAGNOSE GESTELD: FOUT OP CAN COMMUNICATOR (FOUT 1665)
BEDRADING COMPUTER GECONTROLEERD EN SCHOONGEMAAKT, GEEN VERBETERING.
INJECTOREN UITGEWISSELD, GEEN VERBETERING. COMPRESSIE GEMETEN,
1e CIL 27BAR, 2e CIL 28BAR, 3e CIL 25BAR, 4e CIL 27BAR (cOMPRESSIE BIJ EEN MOTOR IN GOEDE STAAT IS 32BAR).
MOTOR ROOKT KOUD NOG STEEDS OP DE 3e CILINDER, ALS JE DE 3e CILINDER EXTERN LANGER MEE LAAT GLOEIEN IS HET PROBLEEM MINDER.
DE VERBRANDINGSTEMPERATUUR VA DE 3e CILINDER IS KOUD TE LAAG.

Bovenstaande komt letterlijk uit het rapport.

Ik wordt er inmiddels wel een beetje moedeloos van, bij een koude motor kan ik me voorstellen dat de motor slecht aanslaat al de compreesie niet meer als nieuw is.
Maar ik denk wel dat als de motor eenmaal loopt dat de compressie geen problemen zal geven zoals nog steeds de eerste 15 kilometer gebeurt, overigens gebruikt de auto geen druppel olie, tussen de beurten door hoef ik nooit bij te vullen.

Heeft er iemand nog een goed idee??

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

er zit wel een vet in stekkers van de idm module waardoor hij slecht contact maakt
onder de accu

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Is het misschien tijd om het eens met een nieuwe software installatie te proberen ?

Remo9454 (0), 16 jaar geleden

Hallo 315-2dp

Het hele verhaal lezend, en vooral het rapport van Terlouw te hebben bestudeerd gaan mijn gedachten naar het volgende uit.
-Geen olieverbruik is een goed teken, cil wand en zuigerveren in goede conditie.
-Geen foutcodes houdt meestal in dat er een mechanisch probleem is. (let wel meestal!!)
-3 cil te lage verbrandingstemperatuur en te weinig compressie!!
Mijn ervaringen met deze symptonen zijn het volgende: cilinder 3 heeft te weinig compressie, 25 bar is laag, dit komt waarschijnlijk door een versleten zuigerpen waardoor geen volledige compressie opgebouwd kan worden, ook zorgt dit bij koude motor voor een witte/licht blauwe rook.
Het geluid dat deze versleten zuigerpen maakt is een beetje te vergelijken met zware dieselklop vandaar dat deze niet altijd opvalt. Als je rijdt en de motor niet laat trekken kun je bij rustig gas geven en gas loslaten dit geluid met een beetje geluk horen.
Met datalogger moet te zien zijn dat de motorregeling de derde cilinder extra in laat spuiten om toch een rustig stationair toerental te krijgen.
De versleten zuiger is eventueel te controleren door de 2 en 3 cil in bdp te zetten, de nokkenas te verwijderen, de spieen van de uitlaatkleppen te verwijderen, hierna de kleprubbers demonteren en de kleppen op de zuiger te laten rusten. Op beide klepstelen moeten nu klokmicrometers gezet worden. Als de krukas nu voorzichtig bewogen wordt zal met een versleten zuigerpen opvallen dat de klokmicrometer van de 3 cil later reageert. Is dit het geval moet een nieuwe zuiger gemonteerd worden, eventueel met zuigerstang.

Succes

Remo

315-2dp (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo allemaal

Gisteren heb ik de auto verkocht en een benzineauto terug gekocht, ondanks dat de TDCI geweldig reed kan ik even geen diesel meer zien.
Ik hoop dat ik met de nieuwe auto meer geluk heb.

Iedereen bedankt voor zijn reacties.

Groeten

315-2dp

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.