close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Escort 1.8 TD rijdt schokkerig bij 2500 toeren

Bouwjaar: 1999

Ik heb een Escort Clipper 1.8 TD met 170.000 km. die bij alle versnellingen schokkerig rijdt bij de 2500 toeren. Het meeste merk je het als er precies 50, 80 of 100 wordt gereden. Het is soms zo erg dat het lijkt alsof je in de botswagentjes op de kermis zit. De motor rijdt verder prima, start goed, trekt goed door dus verder geen problemen.
Een garage (diesel'expert' Pennings uit Handel heeft de auto nagekeken en heeft het over het 'leswagen-syndroom'. Veel rijles-auto's zouden hetzelfde euvel hebben wat voortkomt uit het niet vlot doorrijden. Ik ben zelf een redelijk vlotte rijder maar soms moet je gewoon wel die snelheid aanhouden (file, flitspalen enz.) De enige remedie bij het schokken is gas geven om op een hoger toerental te gaan zitten.
Mijn vraag is of dit 'syndroom' verhaal inderdaad waar is of is het wellicht iets in de pomp of de verstuivers? Wie weet raad?
Alvast bedankt!

Geplaatst door

Bochtenkoning (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oh ja, het bouwjaar is 1999 en het verbruik is 1:16 bij lange ritten. De auto rookt niet, alleen bij fors gasgeven en is verder lekker pittig. Olieverbruik is nihil.

Bochtenkoning 0

19 jaar

probeer de FITZ sensor mar eens, dit is een veel voorkomend probleem en past precies in jou klachtomschrijving.
sensor zit aan de voorzijde van de brandstofpomp voorzien van een aansluiting met 2 zwarte draden en een zwarte rubberen afdekdop.(regelt inspuittijdstip)
suc6

let er wel op. Bij deze FITZ sensor ben je al gauw 200¤ armer. Eerst sensor laten uitlezen met datalogger, anders doe je voor niets grote kosten.
succes

Fredo 0

19 jaar

Bedankt voor de tip! Is het zo dat je die Fitz sensor bij het aanzetten van het contact moet kunnen horen (tikkend geluid)?

Bochtenkoning 0

19 jaar

Ja, idd, maar zelfs als je hem hoort ratelen, wil het niet zeggen dat hij 100% goed werkt. Zoek hier maar eens op de site bij de zoekfunctie, er is al genoeg over geschreven.
Succes

Fredo 0

19 jaar

ik heb zelf als ford-monteur ook zo'n auto, en met de fitsklep vervangen los je het probleem niet op. ikstoor me er niet zo aan, schakel gewoon iets eerder op.

pieter9038 0
badge

19 jaar

@Pieter: Ik rijd best veel (5000 km/maand) en het probleem komt voornamelijk voor als je 80 of 100 rijdt. En in Nederland sterft het van dergelijke wegen en nog meer van de flitspalen. Opschakelen is dan geen optie omdat je dan toch iets harder moet gaan rijden (flitsss).
Daarbij komt nog dat ik 4000 euro heb betaald voor de auto en dat zijn nog steeds bijna 9000 ouderwetsche guldens! Dan mag je toch verwachten dat 'ie een beetje lekker loopt, zonder schokken.

Bochtenkoning 0

19 jaar

wat je nog kunt proberen is FLVR (laten we zeggen gaskleppositiesensor) laten nakijken op datalogger van de WDS of hij geen springerig signaal geeft. anders moeten ze die maar vervangen, hierdoor wordt het wel eens beter, maar dit geeft niet de garantie dat het helemaal weg is.

pieter9038 0
badge

19 jaar

EGR klep ook gehad bij mondeo 1.8 td,en ook nu met mercedes 220d,probeer slangetjes afkoppelen en stukje rijden

rus30 0

19 jaar

Update:
Na 4 maanden en 30.000 km verder lijkt het alsof het minder is geworden. Het kan ook zijn dat er niet meer zoveel op let (zoals Pieter al zegt). Als ik het zou forceren zou het nog wel lukken om 'm te laten stotteren, maar dat doe ik dus maar niet....

In ieder geval, zodra de grote beurt wordt uitgevoerd zal ik meteen vragen of men met bovenstaande punten rekening wil houden.

Bedankt!!

Bochtenkoning 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.