vanmiddag wilde ik ff een rondje topless gaan met de cabrio
echter...na het starten viel hij meteen weer stop.
startmotor draaid rond, bougies vonken...geen brandstof ( ff de leiding los gedraait om te kijken of er benzine uitkomt )
maar meer dan wat druppels komen er niet uit.
dus dacht dat de brandstof pomp naar de haaien was....
eerst maar de spanning gemeteten op de stekkers van de pomp, geen spanning...
ff inventief wezen...stekkertjes gemaakt en met de powerpack spanning op de pomp gezet,
direkt na het omdraaien van de sleutel liep de motor. pomp dus niet kapot.
mijn diagnose dus : startblokkering !?
maar ja, hoe krijg je die rommel ervanaf ??
of kan ik een andere kabel trekken naar de pomp, die dan ingeschakeld wordt als ik de wagen op kontakt zet....
maar ja dan draait de pomp wel permanent....??
of andere suggesties ? zekering brandstofpomp, waar zit die ??
iemand een idee ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan in koffer bak onder res wiel zitten
li naast best stoel
in linker a stijl
effe zoeken maar zit bots schakelaar
[quote=CARS&MOTORS]kan in koffer bak onder res wiel zitten
li naast best stoel
in linker a stijl
effe zoeken maar zit bots schakelaar[/quote]
onder het reserve wiel zit niks...
naast bestuurdersstoel volgens mij ook niks....
achterstijl ??
zit-botsschakelaar ?
lijkt mij nog niet van toepassing in een oudje van 1984 ??
als hij dat heeft dan moet het waarschijnlijk onder in de astijl zitten(naast uw voeten)
17 jaar
heb geprobeerd om van de alarminstallatie ( buitenwerking ) geprobeerd de brandstofpomp onderbreking te overbruggen
maar helaas had dit geen invloed.
er komt geen spanning achter op de brandstofpomp.
zit er ergens nog een zekering of zo, die in het circuit zit van de brandstofpomp ??
onder het dashbord is het een spagettig van kabels...er zitten 2 relais, een paarse met een ford logo erop, die klik als de auto op kontakt gezet word, daarnaast een achter ingebouwd relais dat klikt als er "gestart" wordt....
de plus daarvan is ook meteen de schakel draad waarmee het relais de gebruiker van spanning voorziet....beetje vreemde construktie, maar het heeft zo gewerkt. er zitten dus een rooie kabel aan ( de plus ) die zowel het relais schakel, maar ook de gebruiker van spanning voorziet.
verder een zwarte kabel en een grijze. ( zwarte waarschijnlijk de massa dan ?? ) maar die grijze gaat volgens mij naar het alarm ding.??
heb inmiddels al wat onnodige bekabeling eruit gehaald enzo, om het iets overzichtelijker te maken....
wie kan me iets meer vertellen ??
* waar zit de zekering van de brandstofpomp ??
* kan ik eventueel een permanente plus op de brandstofpomp zetten ?
en kan deze dus permanent blijven draaien, zonder gevaar..
of schakeld deze normaal uit als de motor niet gestart wordt ( dus in de orginele schakeling ) ????
O ja normaals vermelden, het betreft een Escort Cabrio 1.6i van 1984 !!
inmiddels erachter dat er een kabel doorgebrand is ( althans de isolatielaag is compleet weg ) die aan het paarse relais zit ( relais van de brandstofpomp ) en ergens onder het dashbord verdwijnt....
nu is mijn vraag, wie weet waar de kabel, een bruine als ik het goed kan herkennen ( dus zonder extra kleurtje ) die op kontakt 54-15 zit waar die naar toe gaat, heb eens gemeten aan die kabel maar die maakt volgens mij kortstluiting, vandaar dat het ook niet zal starten waarschijnlijk ;-)
ik heb eens gekeken naar de groene kast ( ECU ??? ) onder het dashbord, daar zit ook een bruine kabel, die volgens mij net zo dik is...deze heeft op de stekker nr 12 staan, is dit toevallig de kabel die naar het paarse relais gaat ??
wie o wie heeft een schema waar dit op duidelijk wordt ??
het is mooi weer en mijn cabriootje staat werkeloos voor de deur :-(
dit verhaal gaat nog een flink eindje duren denk ik,
er zijn waarschijnlijk door het doorfikken van die bruine kabel toch wat meer kabels beschadigd...
dan zit er verder niks anders op dan het daschbord eruit te slopen en de kabels zo ver als mogelijk na te lopen en te vervangen daar
waar nodig....
heb inmiddels een DIGITALE Owners Manual voor de Escort ( mocht iemand belangstelling hebben...kan ik je wel mailen )
rest me alleen het uitzoeken hoe het dash eruit te krijgen ( en er weer in )...
oplossing :
het paarse relais stuurt de brandstor pomp aan, op dit relais zit een dikke kabel met 12 volt,
die de pomp voorziet van stroom....
om de een of andere wazige reden staat geen 12 volt op deze kabel....
wat wel was, er zat een kabel tussen de stekker en het relais geklemt welke onder het daschbord verdween,
omdat het onder het dasch een zooitje van jewelste was heb ik daar enkele kabels weg gehaald ( voor de gedemonteerde carkit en weet ik wat voor kabelzooi er nog lag )...
de kabel die dus vanonder het daschbord naar het relais liep was dus de oplossing.
ik dacht dat men deze kabel had getrokken om 12volt af te takken van het relais...
echter het tegendeel, men had daar 12volt heen getrokken om het relais te voorzien van 12Volt...
ik heb nu vanaf het kontaktslot ( direkt dus vanaf het slot ) een 12 volt kabel getrokken naar het relais...
staat het kontakt in de 2de stand, dus net voor het starten dan krijg ik 12 volt op het relais...
en start de stresscort meteen
bedankt voor de feedback !
En jij voor het antwoord.
Dit weekend wordt het weer mooi weer, dus geniet ervan!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar