Ford Escort: Turbo werkt niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TD

Hallo allemaal,

Al sinds ik deze escort vorig jaar gekocht heb is dit het probleem. De turbo werkt totaal niet meer. De maximale snelheid die ik behaal met deze auto is 120 kilometer per uur en met wind mee over de afsluitdijk 135 kilometer per uur. Als ik andere autos in wil halen gaat dit heel erg moeizaam of juist helemaal niet met als gevolg allemaal boze reacties van achteropkomende automobilisten. ( Ben zelfs al geflitst met een digitale camera :) )

In het begin werkte de turbo maar al na een week moest ik het gaspedaal loslaten en weer vol intrappen om de turbo er weer bij te krijgen. Dit probleem werd steeds erger en na een maand deed de hele turbo niets meer.

llm is al vervangen en dit is het probleem niet.
Het stangetje naar de wastegate kan ik niet met de hand bedienen en lijkt heel erg vast te zitten. Als ik dan vol gas ga geven en het stangetje in de gaten hou, gaat deze een heel klein beetje bewegen. Hij trekt hem ongeveer 0,5 cm aan. Als ik het gas dan weer loslaat gaat hij weer terug.

is die 0,5 cm voldoende? Alle slangen zijn net vervangen.
Tevens rookt de auto bij het starten even heel erg maar voor de rest niets aan de hand. Als de auto eenmaal heeft gelopen rookt ie niet meer. Alleen bij het starten. Tevens is het verbruik 1 op 12 en dat vind ik voor een diesel ook niet erg zuinig.

Hoop niet dat de turbo de geest heeft gegeven. Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes van Bas

Bas1980

Geplaatst door Bas1980 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

J-racing (0), 17 jaar geleden

Als de turbo goed is draait ie altijd. Heeft niets met slangetjes of wat ook te maken. Werkt op uitlaat gassen. Let wel het is mogelijk dat je turbo kapot is of zelfs vastgelopen. KOmt best wel voor. Je kunt dit controleren door slang van de lnlaatkant los te halen en aan het schoepenrad te voelen. Beweegt ie gewoon vrij rond is er niets aan de hand. Probeer ook even de as heen en weer te bewegen. Te veel speling is niet goed.

Thierry_Ford_Escort (0), 17 jaar geleden

Probeer eens de katalysator leeg te laten maken (demonteren, inwendige eruit kloppen en weer monteren).

Als dit je vermogen terug normaal brengt kan je hem vervangen, maar dat kost al gauw 300-400 eur ... Je zou dan ook de enige niet zijn die met een lege kat rond rijdt ;-)

Bas1980 (0), 17 jaar geleden

Het probleem is al opgelost. Het bleek de fitz klep op de brandstofpomp te zijn. als ik deze namelijk een tik gaf en hem dan op het contact ( liet ) zetten dan tikte deze en als ik het dan direct nog een keer probeerde bleef die hangen en tikte hij niet. Fitz klep vervangen en het was weer goed.

Andere vraag:

Mijn turbo slaat pas in bij 3500 toeren. Kan dit moment ook vervroegd worden?

Groeten Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.