auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta: Fiesta mk 4, Schodempers, Draagarm, Hemelwaterlekage

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i 44 KW

Een vriendin van mij is armlastig en ik heb haar aangeboden haar auto te repareren.
-Er moeten voor een nieuwe APK voor nieuwe schokbrekers op. Is dit een karweitje dat je gemakkelijk zelf kunt ? En waar moet je dan speciaal opletten ?
-De schokdemper die ik op het internet gevonden heb zijn van Bölk is dit een goed merk ? Goedkoop zijn ze wel.
-Tevens moet er een nieuwe draagarm aan de linkerkant komen, daar heb ik al informatie over gevonden op dit forum. Ook van het merk Bölk.
-Dan het laatste deze Fiesta heeft last van een hemelwater lekkage ergens aan de linkerkant. De garage meende dat de rubber om de kabel doorvoer de boosdoener was. Maar na er een gelig goedje op gesmeerd te hebben zou je een geel spoor(lekkage) moeten zien, dit was niet zo.
Zijn er op dit forum ervaringsdeskundige, of lotgenoten die weten waar ik deze lekkage zoeken moet ?

Deze klus wordt pas uitgevoerd als het buiten iets beter is dan nu.

Geplaatst door

Bulkje (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou dan liever schokdempers van Monroe aanschaffen. Deze zijn ook goedkoop op een site die ik ken. Heb ze voor mijn Fiesta daar ook gekocht. Zijn er vanaf €67. Ik ken Bolk niet, maar monroe is gewoon een A topmerk.

Draagarmen van Moog of Delphi, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Wat is er mis met de draagarm(en)? Als er alleen speling is kan je gewoon de draagarmrubbers vervangen. Een hele draagarm vervangen als er niks mis is, behalve speling is zonde van je geld. Tevens kan je dan gelijk de rubbers van links en rechts doen, ben je gelijk klaar. Zo heb ik het ook gedaan. Alleen is het daarna wel raadzaam om de auto uit te lijnen.

RMF 0

11 jaar

Als het om de schokbrekers voor gaat,dan heb je ook veerspanners nodig anders krijg je de veer er niet meer op en met eraf halen schiet ie weg...das wel iets om op te letten...
Draagarm zou ik in zijn geheel vervangen om de simpele reden dat ik er vanuit ga dat je geen pers bezit en op deze manier heb je die niet nodig(scheelt een heleboel ge-etter).
Al met al prima te doen mits je fatsoenlijk gereedschap EN een redelijke sleutel-ervaring hebt.
Wat aangaat de lekkage; bekentkwaaltje: onder de parafan de afvoer kanaaltjes even schoon maken 90% van de gevallen zitten die verstopt..
Het merk bolk zegt mij niks,maar dat zegt niet dat het geen goed spul is,deze fabriekant zal ook aan de eisen moeten voldoen die gesteld worden dus het zal iig goed zijn..(waarschijnlijk mindere kwaliteit als waar wij gewend zijn mee te werken,maar wel goed) dus de keuze is aan jou wat dat aangaat...
Succes!

Heb dat Bolk ff gegoogled,maar ziet er op zich prima uit hoor...

Bedankt voor de nuttige reacties.
Beste RMF@ ik snap dat de spullen van Monroe beter zijn, en als het mijn auto zou zijn, zou ik daar beslist op ingaan. Maar de eigenaresse leeft van een bijstandsuitkering (€ 830,-- per maand) Die moet dus echt iedere euro omdraaien voor die uitgegeven wordt. Het is gewoon zielig.
Wat betreft de draagarmen, zou ik in eerste instantie ook gaan voor vervangen van de hele draagarm.
Maar op dit forum las ik een topic over vervangen van de rubbers geschreven door Universeel11698@ op 24-7-2010. En hij zegt:
"Rubbers kan je ook met een bankschroef inpersen (is redelijk te doen)
Oude rubbers demonteren is soms een groter probleem (bussen zitten nogal vast) eerst de bus iets inzagen gaat het beter"

In hoeverre is dit zo, als ik het zo lees valt het eigenlijk best wel mee. Of vergis ik mij daarin ?

De veerspanners/klemmen die ga ik bestellen (+/- € 25,--) of misschien kan ik die wel lenen hier of daar.
Als de rubber kabeldoorvoer poreus zou zijn hoe moet ik dan een nieuwe bestellen m.a.w. hoe heet dat ding.
Maar eerst eens die afvoerkanaaltjes schoon maken en dan afwachten wat het resultaat is.

Gr Jos

Bulkje 0

11 jaar

Jos, kijk je wel uit met die veerspanners. Jij hebt hier geen ervaring in. Bij onjuist gebruik kàn, dit dodelijk zijn.!
Bij juist gebruik is het superhandig.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de reactie.
Zijn er tips hoe je hiermee veilig kunt werken ?
Ik wil zowiezo de veerpoten compleet onder auto uithalen. En dan vervolgens de veren met 2 veerklemmen gelijdelijk samen drukken. Dan de schroef boven de demper voorzichtig los draaien. De demper vervangen. Vervolgens weer in omgekeerde volgorde monteren. Dat lijkt niet zo ingewikkeld.
Ik wel gehoord dat je veren met respect moet behandelen.

Gr Jos

Bulkje 0

11 jaar

Zoals je het beschrijft is het correct. Is ook niet moeilijk.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Hoeveel kosten de schokdempers van Bolk als ik vragen mag? Ik wil natuurlijk meedenken. Als u in de buurt (almere) zou wonen kon ik nog helpen, een vriend heeft ook een eigen garage, dus dat zou geen probleem zijn.

De oude draagarmrubbers kunnen sowieso vervangen worden. Hebben we bij mijn Fiesta ook gedaan, is binnen no time gebeurd. En zulke rubbers vind je op het internet voor niet eens 10e per stuk.

RMF 0

11 jaar

Alles is te doen...
Succes!!

[quote=RMF]Hoeveel kosten de schokdempers van Bolk als ik vragen mag?[/quote]
Dat mag zeker ...
Als de rubbers gemakkelijk te vervangen zijn dan heb je beslist ook tips hoe dat eenvoudig en snel kan. Zou je deze tips met mij willen delen ?

Bulkje 0

11 jaar

Heel simpel;ijzerzaagje door het boutgat steken en de buitenste bus kapot zagen,de spanning is er nu af,en kun je hem vrij makkelijk eruit tikken..en de nieuwe monteren.

[quote=Bulkje][quote=RMF]Hoeveel kosten de schokdempers van Bolk als ik vragen mag?[/quote]
Dat mag zeker...[/quote]
Heren, het noemen van prijzen en links naar websites zijn niet toegestaan en derhalve draagt het niet bij aan de oplossing van het probleem.

Indien iemand de vraagsteller van dit soort info wil voorzien, kan dat via de persoonlijke e-mail.

Moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

11 jaar

Inderdaad de oude rubbers met een zaagje eruit slopen, en de nieuwe erin persen.

Sorry Hans, was gewoon benieuwd hoeveel het verschil is met merken als Moog en Delphi. Het draagt niet bij aan een oplossing, maar in dit geval gaat het om een persoon in de bijstand. Als ik iemand kan helpen met een beter merk voor dezelfde prijs help ik graag. Maar via de persoonlijke mail dus.

RMF 0

11 jaar

Gisteren de schokdempers vervangen. Dat ging goed. Het stelde eigenlijk niet zoveel voor.
Met de draagarmrubbers had ik minder geluk. Helaas kreeg de bevestigingsbouten niet los. Ik denk dat men deze met lucht heeft aangedraaid, en daar kan ik met mijn normale handgereedschap niks mee. Er is mij een dop over de lengte gespleten dus van de week een nieuwe dop kopen.
Misschien ga ik een afspraak maken bij een hobby garage waar ik ook het gereedschap kan gebruiken van deze garage. Wellicht lukt het dan wel.

De lekkage bleek niet helemaal duidelijk ook niet toen ik de waterslang op de auto richten. Er lekte eigenlijk maar weinig, eerst maar eens gekeken of het in de buurt van de paravan lekte. Want dat dacht ik eigenlijk. Had de bak voor de voorraam zeker met een laag 2 cm water gevuld, maar niets, geen drup.
Toen maar eens op de deur gespoten daar lekte het een klein beetje te hoogte van de spiegel. De raam omlaag en het frame van de raam iets naar binnen geduwd. Nu maar afwachten of het opgelost is

Zou van de gelegenheid gebruik willen maken om iedereen die mij geholpen heeft met goede raad te bedanken.

Bulkje 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.