Dag,
even een lastig verhaal waarvan ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen:
Wij hebben nu 1 jaar een Fiesta 1.4 TDCi, maar tot op heden hebben wij het gloeilampje een enkele keer kortstondig zien branden,
echter start hij gewoon beroerd, precies zoals een diesel die niet gegloeid heeft......
Wat hebben we tot nu toe gedaan en of geprobeerd:
- uitgelezen: tot op de dag van vandaag geen foutmeldingen gehad
- 4 nieuwe originele gloeistiften, geen verbetering
- div malen accu door laten meten, ruim voldoende start capaciteit, accu loopt ook niet leeg na 2 weken stilstand
- zodra ik de sleutel omdraai, wacht ik 10 sec, en start dan, startmotor draait keurig zijn rondjes zonder toeren verval,
na een slag of 10/12 slaat hij aan met een dikke wolk uit de uitlaat, echt een zware diesel lucht.
- geen lucht of drukverlies of lekkages op de rail
- veel onderdelen gereinigd van het inlaattraject
- bij -4/5 graden zie je het gloeilampje 1 á 2 sec. even oplichten, boven 0 graden zie je hem nooit
Nu weet ik het even niet meer wat er voor kan zorgen dat hij langer gaat gloeien, want dat doet hij overduidelijk te kort.
Ik sta open voor suggeties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je gloeid , heb je dan gemeten of er ook daadwerkelijk geen of te kort spanning komt op de gloeibougies ?
Vermoedelijk is de aansturing , voor de gloeitijd defect .
Relais zelf of een temperatuursensor , omdat er geen foutcode is , wil dat nog niet zeggen dat er geen defect is , meten is weten.
Nee, er is nog niet gemeten, domweg niet aan gedacht, ik zal zaterdag eens gaan meten,
welke sensor zorgt er dan voor de gloeitijd? gloeirelais heb ik ook aan gedacht, maar
nog niets mee gedaan, kwam omdat het toen warmer weer werd, en dan start hij prima
en vergeet je weer even dat hij bij koude beroerd start......
11 jaar
Meestal een koelwatersensor.
Misschien zijn we nu weer een stap verder......
bij thuiskomst van het werk even de laptop eraan gehangen, de auto had ruim
anderhalve dag stil in de garagebox gestaan, het vroor iets binnen, dus dat was
een mooie uitgangspositie.
Temp. uitgelezen: koelvloeistof = -1 graad luchtinlaatsesnsor = +3 graad
opzich netjes binnen de verwachte waardes, verder nog uitgelezen, maar geen
storingen aanwezig.
Daarna gestart, ik hoorde een relais klikken, zag de binnenverlichting voor 6 sec
zwakker worden....dus er werd gegloeid, sleutel omgedraaid, zeer zwak de startmotor
rond gaan....damn, toch de accu?
Gauw een nieuwe gehaald, en van 60Ah/590A(EN) naar een 71Ah/680(EN) gegaan,
daarna gestart terwijl het blok warm was, en merkbaar sneller rondgaan de startmotor,
terwijl de oude accu voor mijn gevoel de startmotor gewoon keurig ronddraaid, net zo snel
als mijn Seat Inca 1.9SDi.
Dus morgenochtend gaan we hem nogmaals testen, ik laat het nog weten of het gewoon een
te lage spanning is geweest (terwijl mijn accumeter goed aan gaf)
11 jaar
Vanochtend bij -4 graden getest, ipv 10/12x ronddraaien en met een wolk diesel
aan te slaan, ging het nu met 4x ronddraaien en zonder de wolk diesel.....
Zou het dan toch iets doms zijn geweest als de accu?
Gisteren de oude accu gedemonteerd en 20 min later de accutester erop,
gaf nog 100% goed aan, 12 uur later in een koude schuur is het drastisch
minder geworden.......
Lijkt er dus op dat het nu opgelost is door een nieuwe accu......dom he?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar