Ford 1800TD: focus schurend geluid turbo

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1800tddi

Turbo maakt sinds een paar weken een harder fluitend geluid bij optrekken.
Eergisteren op de snelweg bij 140 geen extra vermogen meer en iets rokend.
Heeft 235000km op de teller staan, geen olieverbruik, altijd goed lopend en netjes behandeld, loopt ook altijd prima.
Na de snelwegproblemen op binnenwegen gereden, geen harder fluitend geluid meer hoorbaar maar wel een schurend, schrapend geluid en lijkt minder vermogen dan normaal. Motor loopt verder wel goed.
Sinds vandaag af en toe schurend geluid bij optrekken, geen hardere fluittoon meer.
Lijkt me de turbo, maar lees hier geen vergelijkbare symptomen.
iemand een idee?
Nb wat kost een turbo vervangen ongeveer?

Het gaat om een 1800Tddi Ambient stationwagon uit 2000

roesinkm

Geplaatst door roesinkm (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

tilburg (0), 16 jaar geleden

als je heb gereden met de auto moet je naar de einde van de rit effe een paar min de auto door laten draaien omdat de turbo anders niet meer gesmeerd word met olie somige mensen zetten de auto direcht uit als ze naar de rit thuis zijn ofzo dan word de turbo niet meer gesmeerd en heb je dus grote kans dat die stuk gaat

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Er ontbreken wat gegevens wat betreft type motor etc., maar je hoeft niet altijd te denken aan vervanging met de bijbehorende kosten.
Dat kan gezien de km-stand wel van toepassing zijn, maar er kan evengoed sprake zijn van vervuiling.
Misschien even het motortype opgegeven dan kunnen de mensen je beter helpen.

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

klink toch echt als of er een slang losgeraakt is van de turbo

roesinkm (0), 16 jaar geleden

Probleem leek de uitlaatdemper of katalysator te zijn, in ieder geval niet iets aan de motor.
Motor loopt prima, geen rook, en trekt goed door.
Vanavond de katalysator los gehad, blijkt niet het probleem... moet dus toch de uitlaatdemper te zijn, zit intern iets los danwel verstopt.

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als er uitlaat delen verstopr zitten dan gaan deze focussen flink roken.

heb wel gehad bij de Focus van mijn buurman (1.8 TDDI 90pk '00) dat de katalysator defect was geraakt, hierdoor had hij op de snelweg inhouden en een enorme zwarte rookwolk achter de auto.

hij heeft ook een Sterke Fluit gehad (lijkt een beetje op een fluit als je door een geribbeld pvc pijpje blaast),

Dit was echter een voorvermelding van een defecte brandstofpomp,

een maand later starrte de focus niet meer (sloeg niet meer aan),

na vervangen en programeren van de pomp liep de motor weer als vanouds en de fluit was weg.

Willem

roesinkm (0), 16 jaar geleden

Probleem bleek uiteindelijk toch de katalysator. In de demper waren twee stukjes van het binnenwerk van de katalysator achtergebleven die voor het schurend geluid zorgden bij optrekken.
Kat vervangen en rommel uit uitlaat verwijderd. Probleem is nu weg.

Bedankt voor de tips!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.