Ford Focus: In vrij zetten zonder koppeling

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

Boe Koetje Boe

Jan de Vries

Geplaatst door Jan de Vries (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

puur toeval, kan altijd als er geen aandrijfkrachten op de tandwielen staat. ( anders ook wel, maar kost iets meer kracht).

Groeten Marcel

edgo (0), 16 jaar geleden

Je kunt zelfs schakelen zonder je koppeling!!!

RaliasR (0), 16 jaar geleden

En je reservoir zit op niveau ?

Santa (0), 16 jaar geleden

Heeft op zich niks met het peil in het reservoir te maken, Ralias.

Het is gewoon een feit dat je kunt schakelen zonder je koppeling te gebruiken.

Vroeger KON je niet eens zo schakelen zoals wij dat hedentendage gewend zijn omdat de versnellingsbakken toen nog niet allemaal gesynchroniseerd waren zoals nu wel.

Zij die in hun soldatentijd de eer hadden om in "dikke"DAF's, 1-tonners en 3-tonners te mogen rijden, zijn uitermate goed bekend met de schakelmethode "double clutch" (in de volksmond vaak "dubbel klutse" genoemd).

Iemand die gevoel voor de techniek heeft kan zonder problemen in zijn auto rijdend schakelen ZONDER de koppeling daarbij te hoeven gebruiken.

Motorrijders maken hier juist opzettelijk gebruik van om maar zo snel mogelijk te kunnen accelereren.

Zelfs terugschakelen zonder koppeling in een auto gaat goed maar daarvoor moet je wat gas bijgeven net voor het terugschakelen.

Er is dus niks aan de hand met je koppeling.

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Je hebt toch altijd wel een zekere weerstand aan de "pook/bak"

Ik heb dit twee keer mogen meemaken en volgens bovenstaande mogen doen.
Het enige probleem op dat moment is dat je in beweging moet blijven. Dan leer je pas vooruitkijken !!
Een geval waren de koppelingsplaten bij een Ford Escort
Het andere geval was een ietsie lekkende koppelingscilinder bij een Alfa 155
Daarom ook mijn opmerking over dat reservoir

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Santa]Zij die in hun soldatentijd de eer hadden om in "dikke"DAF's, 1-tonners en 3-tonners te mogen rijden, zijn uitermate goed bekend met de schakelmethode "double clutch" (in de volksmond vaak "dubbel klutse" genoemd).

.[/quote]
Tja Santa ,nu ik daar weer aan terug denk was autorijden nog werken....
Er werd door de instrukteur met een stok op de motorkap gemept wanneer
het koppelingspedaal moest intrappen....aardige man Pffff

Hans

Santa (0), 16 jaar geleden

Dat was die "motorkap" annex "verwarming" in de 3-tonner..?

Bij koude eerst oordopjes (die in dat ooie doosje..) in je oren schroeven en dan gewoon de bovenste plaat verwijderen en voila: de motorwarmte kwam u tegemoet!

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=RaliasR]Je hebt toch altijd wel een zekere weerstand aan de "pook/bak"

Ik heb dit twee keer mogen meemaken en volgens bovenstaande mogen doen.
Het enige probleem op dat moment is dat je in beweging moet blijven.[/quote]
Ralias, indien je de pook bedient zonder koppeling, moet je schakelen op het moment dat de aandrijfkrachten op de tandwielen van de versnellingsbak MINIMAAL zijn.
Dit bereik je door het gas "af te toppen" oftewel net VOOR het schakelen het gaspedaal een beetje te liften zodat de motor NIET meer trekt maar de auto ook NIET AFREMT op de motor.
Op dat moment wipt de pook ZONDER ENIGE WEERSTAND uit de versnelling en floept zo in de volgende.
Hierbij dien je wel SNEL te zijn omdat anders het toerental van de motor weer wat verloopt en het INLEGGEN van de volgende versnelling niet echt lekker meer gaat en je een dikke schok voelt.

Die schok voel je overigens OOK wanneer je de pook uit zijn versnelling trekt terwijl er nog aandrijfkrachten aanwezig zijn....


En INDERDAAD: je moet dan ineens veel verder vooruitkijken! Je hebt de grondbeginselen voor MOTORRIJDEN dus al ervaren: ver vooruitkijken! Indien iedereen dit deed, scheelde dat een hoop ellende op de wegen...

Santa (0), 16 jaar geleden

Voor de jongeren onder ons: zo ziet een 1-tonner er uit...
Voor de ouderen onder ons: leuk he........?

[url=http://img295.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img295.imageshack.us/img295/9514/...[/img][/url]

En dan hier nog een 3-tonner in 1 van zijn vele uitvoeringen....

[url=http://img530.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img530.imageshack.us/img530/5670/...[/img][/url]

Je ziet de 1-tonner (evenals de CJ5, in Nederland NEKAF (NEderlandse Kaiser Fabriek) genoemd) nog wel eens voorbij komen in afleveringen van The A-Team, thans weer in herhaling op tv te zien.

Ja, nostalgie...........

1-tonnertje of 3-tonnertje (schakelen met de versnellingspook ACHTER je rug !!) file parkeren en je had je dagelijkse portie fitness wel weer gehad!!

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Conclusie : Santa en Hans4037 zijn 2 heren op leeftijd die nu over dat rooskleurige verleden mijmeren.

Ik heb deze ervaring nooit mogen hebben Bij de keuring in Deventer zeiden de keurmeesters mij dat
er gevreesd werd voor "vriendelijk vuur" . Daarom was het niet nodig dat ik opkwam.
Ik vrees dat ik daardoor ook wel een watje ben gebleven.

Santa (0), 16 jaar geleden

Wees gerust, Roelof, het is een cliche maar ook echt waar: de langste en breedste jongens gingen bij de inentingen even van de wereld.........

De inentingen werden dan wel op zeer onorthodoxe wijze verstrekt (lees: in je bovenarmen geramd!) maar "de watjes" onder de "uitverkorenen" doorstonden deze sessies altijd goed.

En ja, de leeftijd van ouwe Santa en Hans....? Die kon nog wel eens stukken lager zijn dan je denkt, Roelof!
Vergeet niet dat die auto's uit de jaren 50 stammen en zeeeeer lang gebruikt zijn tot ver in de jaren 80.

Generaties dienstplichtigen hebben dus met dezelfde voertuigen gereden. Het is zelfs mogelijk dat een vader EN zijn zoon allebei nog met deze auto's hebben moeten rijden....

Speciaal voor Roelof dan nog even een plaatje van de YP 408, een pantserwagen van DAF welke in de jaren 50 werd gemaakt en in dienst is geweest van 1964 tot en met 1988
Dit voertuig is door "onze jongens" in 1979 in Libanon gebruikt, uiteraard in de witte uitvoering.

[url=http://img207.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img207.imageshack.us/img207/1461/...[/img][/url]


[url=http://img371.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img371.imageshack.us/img371/5389/...[/img][/url]

Helaas heeft ouwe Santa NIET met de YP 408 mogen rijden tijdens mijn eigen uitzending voor de vredesmacht.
Ik werd "gedwongen" om met materieel van amerikaanse makelij te rijden.

Eind juni 1994 werd de laatste YP 408 verschroot.......

[url=http://img529.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img529.imageshack.us/img529/8108/...[/img][/url]



Zo, genoeg off-topic, maar wel ff leuk!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.