Hallo,
Sinds een jaar of 3 heb ik "problemen" met het starten van de motor wanneer hij warm heeft.
Bijvoorbeeld na dat ik hem stil heb gelegd om even te tanken, als ik dan wil starten dan slaat hij wel aan, maar met moeite (precies dat de motor in gang schud ipv draait) en de start zelf klinkt ook niet goed.
Heb dit probleem bij m'n groot onderhoud toen laten nakijken, en de dealer zei gewoon "geen fouten te vinden".
Dus wel mogen betalen, maar probleem niet opgelost (daar zien ze mij dus niet terug ;))
Zoveel last had ik er niet van omdat ik de wagen hoofdzakelijk gebruik voor woon-werk verkeer, dus warm starten is niet iets dat elke dag nodig is.
Sinds enkele dagen begint hij ook koud slecht te starten (niet altijd).
Heb al eens gehad dat de motor (of de starter) precies een keer of 2-3 met moeite ronddraait terwijl ik probeer te starten en dan niks meer.
Meestal blijf hij wel proberen om de motor in gang te krijgen zolang ik de sleutel omdraai
er komt dan ook wat zwarte rook uit de uitlaat ... geen grote zwarte wolk ofzo, dat niet
na de 2de of 3de keer lukt het dan wel om te starten (voorlopig toch)
voor de rest merk ik geen probleem met verminderd vermogen, geen knipperend gloeilampje en ook niet stilvallen.
De wagen is van 11/2001 ... dus vermoedelijk nog met een 5 volt nokkenassensor ipv 12 volt
zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"De wagen is van 11/2001 ... dus vermoedelijk nog met een 5 volt nokkenassensor ipv 12 volt
zou dit de oorzaak kunnen zijn"
Dit verhogen van 5v naar 12v is achterhaald en geldt niet meer. wel kan een nokkenaspositiesensor en de stekker een probleem geven, deze kan je vervangen voor een nieuwe en een nieuwe stekker (grijs ipv zwart).
suc6
Bij een aantal TDCi rijders was de oplossing een nieuwe startmotor. Heb zelf dit probleem (1.8 TDCi 2004) ook en moet de startmotor nog vervangen. Forddealer heeft bevestigd dat het de startmotor is.
17 jaar
bedankt voor jullie reactie
Bij de garage geweest ...
Mechanieker neemt plaats in de wagen, wil de focus starten en weet mij binnen de 5 seconden te zeggen wat het probleem is ... er zit teveel speling op het vliegwiel
koppeling gaat ook ineens vervangen worden omdat het hierdoor extra slijtage zou hebben, en het blok ligt dan toch open
herstelling + één dag werkuren zal zo'n 1200 euro kosten :(
valt wel effe tegen
volgende week kunnen ze er aan beginnen, ik hoop dan maar dat het hiermee opgelost is
17 jaar
Ik had dus hetzelfde probleem en ik heb vandaag de startmotor vervangen. Start nu weer perfect bij koude en warme motor.
Focustdci2001: ik denk dat je dealer het fout kan hebben. Jouw probleem is een bekend probleem bij TDCi's en de oplossing is 9 van de 10 keer de startmotor. En dat kost je zo'n 200 Euro als je het laat doen en de starmotor wordt gereviseerd.
17 jaar
ja, naar aanleiding van jouw eerste bericht heb ik het nog eens uitdrukkelijk gevraagd of er echt niets mis is met de startmotor zelf.
Volgens de dealer werkt de startmotor nog perfect en zag die er nog goed uit.
Ze konden het daar direct zeggen aan de hand van het geluid dat hij maakte toen ze hem probeerde te starten dat er iets mis was met het vliegwiel. Ze hebben het vliegwiel dan nagekeken, en bevestigde dat daar echt teveel speling op zat.
En het feit dat de motor soms dan eens wel "goed" start, zou te maken hebben met de positie van het vliegwiel op dat moment.
Ze wisten blijkbaar goed waarover het ging, want ze hadden onlangs nog iemand gehad met hetzelfde probleem.
Ik zal dan weer de pech hebben om die 1 van de 10 keer te zijn zeker :)
woensdag gaat hij binnen, donderdag terug
ik laat hier zeker iets weten wat het resultaat is ... dat ze nu maar niet zeggen dat de startmotor "ook" moet vervangen worden hehehe
17 jaar
Dat de startmotor nog goed is kunnen ze alleen maar zien als ze die demonteren. Misschien dat het mogelijk is, "just to be sure", om even de startmotor te wisselen en het dan te proberen.
Het komt helaas heel vaak voor dat Ford dealers bekende problemen niet kennen, heb het zelf al vaak ondervonden en zie het bij verschillende Fordclubs waar ik lid van ben.
En jouw probleem is precies hetzelfde als ik had (en vele TDCi rijders), dus ik zou eventueel een second opinion vragen bij een andere dealer. En even een startmotor wisselen is een kwestie van een kwartiertje.
17 jaar
lap, ze hebben mij goed liggen denk ik
vandaag telefoon gehad van de garage ... het "schudden" is opgelost met het vervangen van het vliegwiel ...
niet dat ik veel last had van dat schudden
MAAR
het geluid bij het starten is er nog steeds, we zullen ook de startmotor moeten vervangen !!!
dit kan gewoon toch niet ... ik breng hem binnen voor een startprobleem, geen probleem met schudden ...
De uitleg is, dat het nodig was het geheel te vervangen ... een nieuwe startmotor in combinatie met een vliegwiel waar teveel speling op zit zou snel weer een kapotte startmotor veroorzaken.
ben totaal NIET tevreden
ze hadden gewoon een nieuwe startmotor moeten monteren en gewoon het advies geven om toch het geheel te vervangen
dan kon ik nog gewoon afwachten en zien of de nieuwe startmotor inderdaad (snel) stuk zou gaan, en dan pas het geheel laten vervangen
17 jaar
Zou het niet zomaar accepteren. Alleen de startmotor vervangen zou genoeg zijn geweest.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar