auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Ford CVT vraag

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1600 16v

Beste mensen,
Hopelijk is het niets ergs. Vandaag heb ik mijn Renault megane diesel geruild voor een escort ghia CXT op G3, ik had alleen een klein rondje in de straat gereden met de escort. Op de snelweg merkte ik dat als ik vol gas geef er weinig gebeurd op veel lawaai na. Als ik mijn gas iets los laat kom ik sneller vooruit, nu weet ik dat een CVT moet slippen, hij werkt goed, behalve wanneer ik vol gas geef dan gaat hij iets over de 5000 toeren en ga ik minder snel vooruit dan bij 4000 toeren. Is dit normaal? Heb dus meteen geprobeerd wat er gebeurd bij hoge snelheden, maar de auto komt net tot 160 km/h (met veel moeite) wat echter 144 km/h op de navigatie is. Ook ruik ik een verbrande motorolie geur, ik heb gegoogled en geroken aan de peilstok van de automaat maar die ruikt niet verbrand. De motorolie is vers en zit op maximum, het komt onder het hitteschild voor het blok vandaan. Zou het kunnen dat CVT afgesteld kan worden of dat de olie ververst moet worden en dat hij dan weer goed is? Voor de rest maakt hij nl. geen vreemde geluiden ofzo. Ik hoop zo dat het iets kleins is. Ook trilt de auto bij het gasgeven en maakt hij een tikkend geluid bij een scherpe linker bocht, de eigenaar had dat wel gemeld. Is dat een kwestie van een homokineet of een hele aandrijfas? Kan dit erg kwaad en heeft een CVT een speciale aandrijfas of homokineet nodig of is dit dezelfde als uit de handgeschakelde escort? Hopelijk weet iemand wat het probleem is, ik kon nl. geen garage meer bereiken en ben toch wel al erg nieuwschierig hopende dat het mee zal vallen. Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,

Alex

Geplaatst door

cvt (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alex, die Escort's met CVT automaten bak zijn vreemde auto's! Rijden lekker als alles het goed doet, als ze jong zijn en weinig km hebben gelopen, maar met de jaren en km's gaan ze allerlei kuren vertonen! Ik zie dat je escort op gas rijdt (G3), dus ik vermoet een hogere km-stand dan normaal! In principe is na ca. 150.000 tot 160.000 km de bak versleten, dit komt door diverse oorzaken, maar heeft voornamelijk te maken met de koppeling die in de bak zit en de regelunit, maar ook lagers en andere onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, en vervuiling van de bak, helaas niet zo'm degelijk product! Vaak helpt inderdaad het vervangen van de bak-olie is vaak veroudert (en doet het dan weer een tijdje beter), ook wordt vaak eventueel de het regelklep deksel vervangen (niet goedkoop)! Heb je geen problemen met het wegrijden, d.w.z. heb je geen problemen met het inschakelen van de drive stand uit de neutrale stand, geeft de mechaniek geen klappen en stoten en wil hij niet erg kruipen (vooral bij koude motor)?? Komt erg vaak voor, dit betekend dat de plaatkoppeling is verleten!
O ja, die verbrande geur van onderuit het hitteschild van de motor, kan van olielekkage zijn, bijvoorbeeld kleppendeksel, koelvloeistof, stuurbekrachtigingolie, versnellingsbakolie (want voor de radiatueur langs loopt een koelleiding van de bakolie en deze waait mte de rijwind dan op het uitlaatspruitstuk of voorste uitlaatpijp!

SUCCES!!

Hallo mr. Henry Ford jr.,
Bedankt voor uw reaktie, ik ga er gewoon voor. Problemen met het inschakelen van P of N naar D geeft geen problemen of klappen of bonken. Wel kruipt de auto, klimt naar 1500 toeren en blijft daar hangen. Ook als ik van D naar L schakel blijft hij in zijn toeren hangen. Heb vandaag gebeld naar een automaten bedrijf en ze zeiden dat het bij een CVT normaal is dat er plankgas minder gebeurd dan bij driekwart of half gas. Hopelijk blijft hij het gewoon doen, verders heb ik geen klachten het was alleen een angst dat ik binnenkort weer voor een dure reparatie zou komen te staan... Mijn werk is 300 km heen en terug. Donderdag laat ik de aandrijfas en de thermostaat vervangen en dan hoop ik dat hij mij voorlopig probleemloos heen en weer brengt. Met uw succes gaat dat lukken ;-)

cvt 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.