auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ford escort CLX 1.6 16V: Wiellagers defect?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

Ik hoor een soort schavend geluid volgens mij komt het van rechts voor
De wielen lopen vrij en ik hoor ook geen raar geluid als ik de wielen draai als hij op de krik staat.
Ik heb voor de zekerheid remblokjes vervangen die waren toch bijna op en ik was bang dat de wielen langs de roestrand van de remschijven schuurde en dat ik dat hoorde.
Ik heb gelijk die roestranden verwijderd maar het geluid blijft
En als ik een bocht naar links neem word het geluid minder en als ik een bocht naar rechts neem word het erger.
En ik heb het idee dat het probleem steeds erger word en op het rechter wiel zit ook een beetje speling als ik er aan trek
En dat heeft het linker wiel niet
Zijn die lagers nu versleten of kan ik die iets vaster zetten zodat die speling minder word en misschien het probleem ook.

Geplaatst door

sjeepie1 (75)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt toch je wiellager tre zijn dan, maar normaal zou je dit wel moeten horen als je hem rondgooit. Niet echt een gerammel, maar een beetje rommelend geluid duid er al op dat het lager zijn beste tijd heeft gehad

Anders achter ook eens even controleren.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Beste Marcel
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad achter nog niet gekeken daar zal ik ook zeker nog even naar kijken
Maar waarom ik dacht dat het van voor kwam is omdat ik 1 week geleden andere voorbandjes heb laten zetten
En vanaf die tijd viel me dat geluid ineens heel erg op.
Maar kan ik dan ook niet voor de zekerheid ook nog ff die voorlagers iets vaster zetten want daar zit in ieder geval teveel speling op.
En is dat gemakkelijk zelf te doen?
Ik heb het wel eens eerders gedaan bij sj413 en dat stelde niet zo veel voor dat waren van die conisch lagers.
Daar moest eerst een grote moer af, borg plaatje verwijderen en daar zat een stelmoer van de lagers
Zit dat bij zo,n auto net zo?
En in het ergste geval als de lagers versleten zijn is dat goed zelf te doen zo,n lager te vervangen.

Groetjes

sjeepie1 75

16 jaar

Nou,als je op je voorwielen speling hebt is het zeker fout want die lagers zijn niet te stellen. gr bas

bastiaan43 0

16 jaar

Ik heb de auto vandaag opgekrikt en alle wielen gecheckt en alleen op rechtsvoor staat spelling de rest is goed.
Nu wil ik de voorlagers gaan vervangen kan iemand mij uitleggen hoe ik dat het best kan aanpakken?
Ik heb al gezocht met de zoekfunctie maar kan alleen iets vinden over het vervangen van lagers van oudere escortjes.

sjeepie1 75

16 jaar

die moeten erin geperst worden, je voornaaf bestaat uit een compleet geheel wat eerst uitelkaar geperst moet worden, dan met een nieuw lager terug in elkaar zetten.

Goedkoopste en beste oplossing is de naven te demonteren, en los naar een garage te brengen die de wiellagers er voor je inperst.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Beste marcel

Is die naaf waar de lagers in zitten gemakkelijk te demonteren en zijn er nog dingen waar ik op moet speciaal op moet letten?
Groetjes, Rene

sjeepie1 75

16 jaar

Draai de centrale moer van de aandrijfas een slag los, als de wagen nog op zijn wielen en de handrem staat. Dan opkrikken onder de chassisbalk, of subframe, dus NIET onder de draagarm.

De stuurkogel losmaken, let op, niet direcyt op de kogel slaan om hem los te maken, maar als de moer eraf is een paar keer flink met de hamer op het huis slaan waar hij in vast zit, ditzelfde geldt ook voor de onderste fuseekogel.

De remklauw losmaken, hier kun je het beste de klauw uit het zadel pakken als je de glijpennen eruitdraait, dan blijft het remcircuit gesloten en hoef je niet te ontluchten.
Dan de twee bovenste bouten aan de veerpoot losmaken, de naaf onder uit de fusee tillen, en tegelijkertijd de aandrijfas door de naaf duwen.

Terugbouwen in omgekeerde volgorde.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Je kunt het goed horen als je de auto voor op krikken zet, dan de bak in vier of vijf en dan met draaiende motor koppeling los; de wielen draaien dan vrij en hard; lagergeluid haal je er dan zo uit. Het is nogal zonde om een lager te vervangen wat goed is.

mcitr. 0

16 jaar

Sorry voor mijn late reactie ik had wat pc problemen en moest de auto ook nog laten keuren dus geen tijd om ook nog de pc in orde te maken.

Ik heb de auto op bokken gezet en in zijn 5 laten draaien en ik hoor geen defect lager geluid bij de wielen.
Het schavend geluid heb ik inmiddels wel gevonden.
De rechtenremschijf was een beetje krom en de remklauw klemde een beetje(de geleiders zaten vast)
En er zat roest aan de binnenkant van het wiel dit schaafde ook langs de remklauw.
Heb nu nieuwe remschijven en blokjes geplaatst de schijven koste bij leto maar 65 euro per set dus dat viel mee. En de roest weggeslepen, het schaven in de bochten is nu wel weg.
Maar hij maakte met rijden toch nog wel wat herrie het lijkt een beetje of je over greffel rijd, Ik denk dat ik dit verwarde met een defect lager geluid.
Dit had hij niet voordat ik 2 andere voorbanden heb laten leggen.
Ik heb nu de banden die ik pas heb laten leggen (dit zijn overigens regenbanden dit staat er op ik weet niet of die wat extra herrie maken) geruild met de achter wielen.
Nu is het geluid stukken minder maar nu trilt hij iets ik heb hem weer op bokken gezet en laten draaien in de 5 en dan begint de auto te schudden.
Dit betekend neem ik aan dat die gebalanceerd moeten worden of zit ik er naast?
En op het rechter lager zit toch nog wel een beetje speling ik heb inmiddels ook de auto ook nog laten keuren maar heb ze hier niet over gehoord.
Mag het lager dan een beetje speling hebben dan? Het zal zo 1 a 2 mm speling zijn.

sjeepie1 75

16 jaar

Andere marcel heeft volgens mij nog steeds gelijk, defecte voorwiellagers komen tot uiting in bochtenwerk, rechtuitrijden belast de wiellagers nauwelijks.
Bij een apk draaien ze de wielen alleen met de hand even rond.
Een apk is en blijft een minimale veiliheidsproef die slechts éénmaal per jaar plaatsvindt én een momentopname is.
gr marcel

marcel7031 0
badge

16 jaar

een wiellager mag aan speling, 0.5% van de gemeten straal hebben, dat is best veel, en als je die ( afkeur) speling ziet, durf je er bijna niet meer in te rijden.

groeten marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Marcel,dan heb je het toch zeker over een conisch lager. gr bas

bastiaan43 0

16 jaar

is apk eis, dat is de max. speling geld voor alle wiellagers

mark7253 0
badge

16 jaar

Maar wat denken jullie is het nu beter om ze nu toch te vervangen ook al maken ze geen geluid.
Of zal ik de boel af en toe te checken of het niet erger word en ze dan pas te vervangen.
Als het natuurlijk niet hoeft dan laat ik ze het liefst zitten.
Niet voor het geld want volgens mij zijn ze niet zo duur, maar omdat dit de eerste keer word dat ik een lager vervang.
Maar als ik hierdoor meer problemen ga krijgen dan ga ik er zeker mee aan de slag?

sjeepie1 75

16 jaar

controleer eerst eens of de speling wel echt in je wiellager zit, voor hetzelfde geld heb je een fuseekogel met wat speling.
Laat een tweede persoon op de rem trappen, dan nogmaals het wiel bewegen, voel je dan alsnog speling, dan heb je een fuseekogel met spelinh.

Groeten marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Beste Marcel,
Daar zal ik morgen dan gelijk eens naar kijken.
Ik laat het dan gelijk even weten.

Groetjes,

sjeepie1 75

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.