Een Ford Fiesta van een kennis wil niet meer starten. Het begon met een hevig schokkende motor. Dit werd veroorzaakt door een afgescheurde motorsteun (voorzijde, versnellingsbak). Deze is vervangen. Hierna liep de motor niet echt lekker, beetje rauw.
De volgende dag de motor gestart, een stuk (1 km) gereden en de motor slaat af. Is wel weer te starten maar loopt erg slecht.
Auto laten staan, 's avonds weer proberen te starten, niets meer. Bougie eruit gehaald, allemaal een beetje zwart uitgeslagen.
Als ik een bougie op het blok klem en dan start, zie ik geen vonk. De motor doet echt helemaal niks, niet een plofje of wat dan ook.
Nu lees ik over problemen met de krukas sensor. Deze zou moeten worden afgevlakt, maar waar zit deze sensor?
Kan natuurlijk ook de ontsteking zijn, heeft iemand een test procedure om te kunnen vaststellen of de ontsteking goed is?
Er zit geen verdelerkap op, alleen een blok waar de vier bougie kabels op zijn aangesloten.
Alvast bedankt,
Fred
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bougiekabels zijn hier wel de verdachte. Sproei in het donker eens een beetje water over deze kabels (met lopende motor). Kijk of je dan blauwe vonkoverslag ziet.
Zo ja, dan kabelset vervangen.
Dt zou een oplossing kunnen zijn, maar de motor loopt niet dus dit kan ik niet testen
13 jaar
heb je wel vonk op de bobine en heb je benzine inspuiting
Ik heb geen vonk bij de bougie, hoe kan ik het beste testen of de bobine wel vonkt? Zoals al gezegd zit er geen verdeler kap op deze motor, dus waar zit dan de bobine? Is deze een deel van het blok waar de bougie kabels opzitten?
13 jaar
Heeft deze motor een DIS bobine net als de 1.3 endura's van de fiesta/ka ? zo ja dan zit deze aan achterzijde motor waar je bougiekabels ingaan.
Slecht te zien, maar is een zwart blok met twee bobinespoelen er in en werkt verdelerloos.
Zwak punt van bv de Ka dus miss ook van deze auto, immers bijna dezelfde techniek, deze gaan meestal zonder vooraankondiging stuk en vervangen is enigste optie,
Je zegt je hebt geen vonk, schokken, zwarte bougies enz... dus is wel eerste verdachte.
Er zit inderdaad achter op de motor (net onder inlaatspruitstuk) een "blok" met daarop de vier bougiekabels. Verder zit er nog een driepolige stekker op.
Weet iemand misschien welke spanning er op de stekker aanwezig moet zijn?
Fred
13 jaar
De kan is bijna 100% dat deze bobine stuk is.
Deze kun je uiteraard doormeten maar krijgt zijn signaal van de ECU , dus is uitlezen meer de optie.
Aangezien je niet meer kunt rijden en dus ook niet naar een garage kunt lijkt het mij handiger om eens bij een onderdelenlijn of je plaatselijke sloop te kijken voor een andere bobine.
Dan weet je meteen of je het probleem te pakken hebt, en een op reserve is nooit weg mocht ie toch niet stuk zijn want zoals gezegd gaan ze vaak stuk.
Heb veel ervaring met deze endura E motoren dus ik hoor het wel als je er niet uitkomt.
Chris
Tijdens het starten moet de benzinepomp draaien en moet er een vonk zijn.
Controle op krukassignaal:
contact aanzetten, pomp draait 3 seconden (iemand laten luisteren), starten en pomp moet gaan draaien tijdens starten.
Als dat zo is dan heb je een krukassignaal en zou je het in de bobine moeten zoeken.
Suc6
Ik ben nu zover dat ik een vonk heb. De oorzaak was een breuk in de kabel van de krukas sensor. De auto startte weer maar loopt erg slecht. Als ik gas geef, "smoort" de motor. Als je een paar keer voorzichtig gas geeft komt de motor wel op toeren maar niet volledig. Ik heb de carburateur eraf gehaald, maar zie niets lekken of zo.
Ik heb nog een andere carburateur liggen maar daar start de motor helemaal niet mee.
De crash schakelaar is niet uitgesprongen.
Er zit op de zijkant van de carburateur een rode potentiometer. Ik neem aan dat die is voor de gashandel stand tbv de ECU. Moet deze worden afgesteld en zo je hoe?
Heeft iemand nog een idee wat het smoren van de motor kan veroorzaken.
Alvast bedankt,
Fred
13 jaar
uitlezen ! niet zomaar dingen gaan vervangen nu of proberen af te stellen, dat kan namelijk niet.
Wat jij carburateur noemt is het injectorhuis.
Kijk eens naar het slangetje wat tussen het inlaatspruitstuk en de map-sensor (zwart kastje tegen schutboard) zit, die worden nog wel eens zacht waardoor de mapsensor geen goede waarde kan meten.
Nieuw stukje slang ertussen en klaar.
Suc6
Na mijn vorige bericht heeft de auto een tijdje gestaan omdat ik geen tijd had om er aan te werken.
De vorige keer liep de motor, slecht maar hij liep. Nu wilde de motor helemaal niet meer starten, geen vonk. Geprobeerd aan te slepen, niets, geen plofje of wat dan ook.
Op dit moment ben ik zover dat de ontsteking weer werkt.
Ik heb de bobine en de ecu vervangen.
Alle bougies vonken weer, alleen de motor start niet. Als ik tijdens het starten rem reiniger in het injector huis spuit, dan slaat de motor meteen aan.
Er komt benzine, als ik de banjobout van de toevoerslang iets los maak, spuit er benzine uit de aansluiting tijdens starten. Als je de auto op contact zet, hoor je de brandstof pomp een paar seconden lopen. Ander injectorhuis geplaatst, zelfde verschijnsel, niet starten, met rem reiniger wel dus geen benzine.
De kabel die naar de centrale injector gaat, was via een schakelaar aangesloten, waarschijnlijk een "startonderbreker". Deze heb ik verwijderd en de draden direct aangesloten zoals oorspronkelijk. Als ik meet tussen de grijs/rode aansluiting en massa, meet ik 12V. Tussen de twee draden (zwart en grijs/rood) meet ik 3,8V. Dit met stilstaande motor, auto op contact.
Is de zwarte draad normaal massa? Zoja dan ik zou ik tussen de twee aansluitingen dus ook 12V moeten meten, of wordt dit door ecu geregeld?
De MAP sensor is vervangen samen met het slangetje. De originele slang zat een beetje geknikt, maar ook toen ik die knik had verholpen liep de motor niet.
Dus tot nu toe is het injectorhuis, bobine, ecu, krukas sensor en de map sensor met slang al vervangen. Dit komt allemaal van een sloop auto die tot voor kort gelopen heeft. Ik heb deze hele boel gekocht voor 50, dus dat valt wel mee.
Nu lijkt het er dus op alsof er een andere oorzaak is voor dit probleem.
De motor krijgt dus geen benzine, iemand nog een idee?
Uitlezen kan niet, want ik kan niet naar de garage komen.
Ik (of eigenlijk mijn schoonzoon) wil er ook niet al teveel geld aan besteden, maar de auto moet eigenlijk nog een paar maanden mee.
Dus tips om dit probleem op te lossen zijn van harte welkom. Als ik na een tip niet meteen reageer komt dat niet omdat ik de tip niet waardeer maar omdat ik geen tijd heb aan de auto te werken.
13 jaar
Hallo Madfred,
Je hebt de ECU en de bobine vervangen. Het blijkt dat je bougies vonken, want met remmenreiniger slaat de motor direct aan.!
Distributietiming is dan ook OK. Compressie is ook OK.
Blijft dus over dat je geen brandstof toevoer hebt.
Bij het starttoerental van de motor, moeten de injectoren worden aangestuurd vanuit de ECU. Die wordt geblokkeerd door oftewel een startonderbreking, oftewel geen signaal vanuit de ECU/ krukassensor. Heb je de smoorkleppositie sensor mee vervangen/ gecontroleerd.?
[url=http://img717.imageshack.us/i/gaskleppos...][IMG=http://img717.imageshack.us/img717/6509/...][/IMG][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Je kunt met een (led) spanningzoekertje testen of de injector word aangestuurd.
[quote=Ralf_Jensen]Hallo Madfred,
Je hebt de ECU en de bobine vervangen. Het blijkt dat je bougies vonken, want met remmenreiniger slaat de motor direct aan.!
Distributietiming is dan ook OK. Compressie is ook OK.
Blijft dus over dat je geen brandstof toevoer hebt.
Bij het starttoerental van de motor, moeten de injectoren worden aangestuurd vanuit de ECU. Die wordt geblokkeerd door oftewel een startonderbreking, oftewel geen signaal vanuit de ECU/ krukassensor. Heb je de smoorkleppositie sensor mee vervangen/ gecontroleerd.?
[url=http://img717.imageshack.us/i/gaskleppos...][IMG=http://img717.imageshack.us/img717/6509/...][/IMG][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url][/quote]
Deze sensor was bij het injectorhuis die ik had gekocht defect, tenminste de drie draden die vanaf de sensor naar de connector lopen waren verbrand. Dus ik heb de originele sensor overgezet. Hoe kan ik deze controleren/afstellen?
De krukassensor is ook vervangen. Als ik de krukas sensor losmaak, start de motor helemaal niet, ook niet met remmen reiniger.
Zoals ik schreef heeft er een "startonderbreker" in de auto gezeten, dit was een schakelaar die de rood/grijze draad van de injector onderbrak. Deze schakelaar heb ik verwijderd en de rood/grijze draad weer doorverbonden.
13 jaar
Blijkt dus dat de kruassensor goed is.
Id, controleer of je injectoren worden aangestuurd... worden deze aangestuurd, dan is de hoeveelheid interessant. Dát zou dan te maken kunnen hebben met een defecte (of onjuist gemonteerde) smoorklepsensor. (kost nieuw 133,50).
[quote=C.Jonker]Je kunt met een (led) spanningzoekertje testen of de injector word aangestuurd.[/quote]
Ik heb een goed multimeter (Fluke) maar geen LED tester. Dus ik neem aan dat ik de injector bovenop het huis los moet maken en meten tussen de twee aansluitingen in het kunststof blok tijdens starten? Wat is dan de juiste waarde?
13 jaar
[quote=madfred999][quote=C.Jonker]Je kunt met een (led) spanningzoekertje testen of de injector word aangestuurd.[/quote]
Ik heb een goede multimeter (Fluke) maar geen LED tester. Dus ik neem aan dat ik de injector bovenop het huis los moet maken en meten tussen de twee aansluitingen in het kunststof blok tijdens starten? Wat is dan de juiste waarde?[/quote]
13 jaar
[quote=madfred999][quote=madfred999][quote=C.Jonker]Je kunt met een (led) spanningzoekertje testen of de injector word aangestuurd.[/quote]
Ik heb een goede multimeter (Fluke) maar geen LED tester. Dus ik neem aan dat ik de injector bovenop het huis los moet maken en meten tussen de twee aansluitingen in het kunststof blok tijdens starten? Wat is dan de juiste waarde?[/quote]
[/quote]
Stel dat de injector niet wordt aangestuurd, wat kan dan de oorzaak zijn?
Zoals gezegd heb ik een beetje mijn twijfels over de zwarte draad die naar de injector loopt.
13 jaar
Waarom twijfel je aan de zwarte draad ???
[quote=Ralf_Jensen]Waarom twijfel je aan de zwarte draad ???[/quote]
Als ik meet tussen de rood/grijze draad en massa dan meet ik 12V, meet ik tussen de rood/grijze draad en de zwarte draad dan meet ik 3,9V. Omdat er verder in de auto zwart wordt gebruikt als massa lijkt het me logisch dat deze zwarte draad ook massa zou moeten zijn, maar ik me natuurlijk vergissen!!!
13 jaar
Je vergist je. Dit is een massa gestuurde draad. Afblijven.
Meet je 12V bij contact aan, motor uit? Of tijdens het starten? Je moet meten tijdens het starten. Met een LED tester.
Ik meet 12V bij contact aan, motor uit.
Zoals gezegd heb ik geen LED tester, ik kan er wel een aanschaffen. Heb je enig idee hoe duur zo'n tester is en waar ik deze kan kopen? Ik neem aan bij een fatsoenlijke auto-materialen zaak.
Als ik de injector doormeet krijg ik 1,3 Ohm, ook bij de originele injector meet ik dat.
Kan ik de injector handmatig aansturen, alleen om te kijken of er dan wel benzine komt?
Stel dat de injector niet wordt aangestuurd, wat kan dan de oorzaak zijn?
De ecu is vervangen, beide defect kan natuurlijk maar niet waarschijnlijk.
13 jaar
De injector kun je niet handmatig aansturen.
De ohmse waarde kan best kloppen, de injector kan best goed zijn. MAAR controleer (of laat dit controleren) de AANSTURING van deze.
WAt een LED tester kost weet ik niet, maar jij kunt toch wel google´en.?
Loop niet op de zaken vooruit. (zit te denken aan de startonderbreker)
Ok, ik ga morgen of zo een led tester kopen en ga dan testen.
Ik zag er bij Conrad al een voor 3, een simpel geval. Lijkt op een balpen met een LED erin en een draadje met klem eraan.
Dus ik sluit de klem van de tester aan op massa en de pin van de tester op de grijs/rode draad of de zwarte draad???
Daarna de auto starten en dan kijken of de LED flikkert neem ik aan.
13 jaar
De electrische pulsjes zijn zo kort dat je met een normale eenvoudige spanningzoeker/mulitmeter niks meet, een ledje zal wel even oplichten vandaar dat ik zeg een ledje, het is geen meting maar wel een indicatie.
De injector is massa gestuurd en krijgt zijn massa via de ECU vandaar dat je geen 12v meet tussen de beide draden.
Je kunt een injector zeker wel ! handmatig laten inspuiten...
Een van de draden is constant plus de ander is de massa naar de ECU op deze twee pinnen moet je een puls meten tijdens het starten.
Zo niet informeer dan even op welke pin van de ECU de injector zit en meet deze.
Ok, ik heb een led spannings zoeker gekocht bij een automaterialen zaak. Alleen ben ik nu in Nijverdal en de Fiesta staat thuis in Brabant.
Als het goed is ben ik morgen weer thuis en kan dan wat gaan testen.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp tot nu toe.
Zodra ik meer weet zal ik het melden.
13 jaar
De motor loopt weer!
Het bleek een tweevoudig elektrisch probleem te zijn.
Met de tester bleek dat de injector niet werd aangestuurd. De zwarte draad komt van de ECU, de bruin/rode draad (niet zoals ik eerder schreef rood/grijs) komt van een weerstand. De draad tussen weerstand en injector had een kabelbreuk die af en toe contact maakte. Daarnaast was ook de weerstand gebroken en die maakte ook af en toe contact. Ik heb op een sloop een andere weerstand gehaald en een nieuwe draad gelegd tussen weerstand en injector.
Hierna startte de motor weer.
Ik heb nu alleen nog één probleem. Als de motor loopt en je geeft gas, dan gaat het toerental omhoog. Als je het gas loslaat blijft het toerental een paar seconden hangen voordat het terugloopt. Soms hapert de motor een klein beetje bij gas geven, maar minimaal.
Ik heb het slangetje van de MAP sensor (en de MAP sensor zelf) vervangen, zelfde verschijnsel. Ik zie of hoor geen lekkage van vacuum. De gaskabel loopt vrij, blijft niet hangen.
Iemand een idee?
13 jaar
spuit eens wat remreiniger rond alle vacuumpunten, met name inlaatspruitstukpakking en de voet van je injectorhuis.
Is MAP sensor nieuw?
Temp sensor die naar de ECU gaat ( niet van de meter )
Hoi,
Welke weerstand heb je dan mee vervangen? Kun je hier een fototje van plaatsen?
@ christiaan; hoe stuur jij dan de injector handmatig aan?
Gr. Ralf
Staat distributie / ontsteking / CO goed?
13 jaar
[quote=Ralf_Jensen]Hoi,
Welke weerstand heb je dan mee vervangen? Kun je hier een fototje van plaatsen?
@ christiaan; hoe stuur jij dan de injector handmatig aan?
Gr. Ralf[/quote]
De weerstand zit op het schutbord naast de MAP sensor.
Ik zal later een foto maken en plaatsen.
Fred
13 jaar
Ik heb gezocht naar lekkages in het vacuum systeem, ook iets gevonden. De vacuumslang op het inlaatspruitstuk die naar de rembekrachtiging gaat lekte. Tenminste als ik daar remmenreiniger spoot, had dat invloed op het toerental. Ik heb de aansluiting afgedicht, maar geen verbetering. Daarna leek het alsof de voetpakking van het injectorhuis lekte, afgedicht maar ook geen verbetering. Nu kan ik geen plek meer vinden waar remmenreiniger invloed heeft op het toerental.
Als ik gas geef gaat de automatische choke (tenminste ik denk dat dit de automatische choke is) aan het regelen. Daarna loopt deze weer in kleine stapjes terug. Als ik de stekker die naar de choke gaat losmaak, reageert het gas zoals het hoort.
Als ik een andere choke alleen elektrisch aansluit en ik geef gas, dan gaat de aangesloten choke aan het regelen.
Dit injector huis is compleet van een andere auto gekomen, dus met smoorkleppositie sensor.
In een van de eerdere reacties werd gesproken over de temperatuur sensor tbv de ECU. Waar zit deze?
Het zou mi kunnen dat deze een verkeerde (geen) waarde geeft waardoor de automatische choke ten onrechte aan het regelen slaat.
Hoe dan ook, ik ben al veel verder dan eerst!!
Uitlezen zou nu een optie kunnen zijn, maar ik kan pas over een week (!!!) terecht bij de lokale Ford garage.
13 jaar
Je hebt geen choke , wat bedoel jij met welke stekker?
Je hebt wel een koudstartprocedure, dan laat de ECU gewoon het mengsel bij koude motor wat rijker inspuiten daarvoor is de tempsensor naar de ECU erg belangrijk, vervang die anders eens.
Zoals ik schreef wist ook niet zeker of het een choke is. Het is een motor(?) die de smoorklep verder open zet. Deze motor is via een 4 polige stekker aangesloten. Als ik deze 4 polige stekker losmaak (dus de motor elektrisch afkoppel) dan gaat het toerental niet te hoog.
Dus de temperatuur sensor voor de ECU is een goede verdachte, maar waar zit deze sensor? De temperatuur meter op het dashboard werkt volgens mijn schoonzoon al een hele tijd niet meer.
Zitten er twee aparte temperatuur sensoren voor de ECU en het dashboard of is het een dubbele sensor in één huis?
En nog belangrijker, waar zit(ten) deze sensor(en)?
Alvast bedankt,
Fred
13 jaar
Dat is de gaskleppositiesensor/potmeter enz... deze geeft de stand van de gasklep door aan de ECU.
Zit op je thermostaathuis, de oude endura's zijn iets anders als de latere, kan het voor je opzoeken als dat zou willen.
Gewoon bovenste radiateurslang volgen.
Volgens mij met groene ring? de nieuwe moet ook de zelfde kleur ring hebben anders wijkt je meter straks af.
Probleem lijkt opgelost!!
Ik heb beide temperatuur sensoren vervangen, één zit er boven op het thermostaat huis, de onder zit eronder.
De sensor die onder zat had een groene ring, de "nieuwe"ook. De sensor bovenop heeft twee draden.
Nadat ik de sensoren vervangen heb, start de auto vlot, toerental gaat omhoog en na het loslaten van het gas valt het toerental ook weer tamelijk vlot omlaag. De motor was nog niet op temperatuur, dus dat lijkt me redelijk normaal. Voorheen bleef het toerental een seconde of 6-8 hangen en liep dan langzaam terug. Als ik daarna gas gaf, haperde de motor een beetje. Dat is nu helemaal weg.
De verschillende breuken zijn denk ik veroorzaakt doordat de motor steun is afgebroken. Hierdoor is de motor gaan "stuiteren".
Uiteindelijk dus drie breuken; krukas sensor, weerstand en kabel voor injector aansturing.
Daarnaast een paar (kleine) vacuum lekkages en een defecte temperatuur sensor.
De motor loopt nu beter dan voorheen, waarschijnlijk door het verhelpen van de vacuum lekkage.
@C. Jonker en Ralf Jensen; heel hartelijk bedankt voor de tips en aanwijzingen!!
13 jaar
De oorzaak was meervoudig.
De reden voor geen ontsteking was een kabelbreuk in de krukas sensor bedrading.
Geen inspuiting kwam door een breuk in de weerstand die naast de MAP sensor tegen het schutbord is gemonteerd, daarnaast was ook de kabel tussen de weerstand en de injector gebroken.
Het blijven hangen van het toerental werd veroorzaakt door een defecte temperatuur sensor op het thermostaat huis.
Verder zat er een klein lek in de vacuum aansluiting ten behoeve van de rem bekrachtiging op het inlaatspruitstuk.
13 jaar
Nou, dat valt nog mee dan...hi hi..
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar