Ford Focus: Ford Focus ST loopt licht te stotteren bij vast toerental in 1-2

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5L 5cilinder Turbo

Beste,

Ik ben in het bezit van een Ford Focus ST uit bouwjaar 2006, 142000 kilometer.

Sinds een tijdje heeft de ST wat vervelends tijdens het rijden in de 1e,2e en 3e versnelling bij een vast toerental.
Als voorbeeld; zodra je bijvoorbeeld 50km/h gaat rijden in de 3e versnelling en je blijft met de naald keurig op 2500 toeren zitten, dan voel je ineens de auto licht gaan stotteren/inhouden. Het is net alsof er iemand steeds een heel klein beetje aan de auto trekt en hem weer los laat schieten, elastiek effect.

Zodra ik gas geef om op te trekken voel ik niets en rijd de auto keurig door zijn versnellingen heen tot de 6e. Bij het houden van een vast toerental in de hogere versnellingen 4-5-6 lijkt ik niets te voelen. Het probleem lijkt ineens te zijn ontstaan, heb niet het idee dat het langzaam naar voren is gekomen. Ook merk ik geen verschil met koude of warme motor. Het is altijd aanwezig maar alleen bij het vast aanhouden van een vast toerental.

De auto heeft recent een grote beurt gehad bij een Ford garage waar bougies, filters, olie etc is vervangen en ververst. Reeds heeft dezelfde Ford garage de auto een keer uitgelezen om dit probleem te kunnen vinden. Er bleek toen een foutcode te zijn gesignaleerd op de gaspedaal sensor. Gelukkig kon ik een gaspedaal sensor lenen van een andere Focus ST om te kijken of het probleem opgelost zou kunnen worden. Helaas bleek de leensensor geen oplossing te bieden.

Hierna nog meerdere malen de auto uitgelezen maar helaas geen foutcodes meer zichtbaar. Het stotteren/hikken blijft dus aanhouden. Ik tank ook altijd 98 BP Ultimate benzine dus ik sluit ook wel uit dat het aan de keuze van de brandstof ligt.

Ik hoor al van meerdere kanten dat het mogelijk met de Lambdasensor te maken zou kunnen hebben maar misschien hebben jullie als lezer/professional ervaring uit het verleden of tips waar het aan zou kunnen liggen. In deze auto zit volgens mij geen benzinefilter of EGR-klep. Uiteraard wel een gevoeilige MAP en MAF sensor maar of die dit soort problemen kan geven betwijfel ik.

Alvast hartelijk dank!

Excellent Detailing

Geplaatst door Excellent Detailing (0) PRO , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Een MAF-sensor kan dit soort problemen heel gemakkelijk veroorzaken. Het is een bekend probleem bij veroudering.

Om vast te stellen of er een mengsel probleem is (te arm staan) dient de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" te worden uitgelezen.
Ideaal is deze 0%. Kleine afwijkingen mag, maar boven de 10% (zowel positief als negatief) zou ik verder zoeken naar de oorzaak.

Excellent Detailing (0) PRO, 9 jaar geleden

Dankje,

Maar in hogere versnellingen heb ik nergens last van. Als ik bijvoorbeeld snelweg rij dan rijd hij soepel op een vast toerental.
Dan zou de maf sensor toch ook roet in het eten moeten gooien?

Groet

Excellent Detailing (0) PRO, 9 jaar geleden

Ben trouwens vergeten te vermelden dat bij een koude start het buiten de auto altijd even een paar seconden naar benzine ruikt.

Alle slangen en aansluitingen zijn al nagekeken, geen lekkage te vinden.

Heeft de benzinelucht mogelijk iets te maken met het inhouden/stotteren en de maf sensor of lambda?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.