Ford Focus: Stotteren/inhouden Ford Focus ST bij rijden vast toerental/snelh

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5liter turbo

Beste,

Ik ben in het bezit van een Ford Focus ST uit bouwjaar 2006, 142000 kilometer.

Sinds een tijdje heeft de ST wat vervelends tijdens het rijden in de 1e,2e en 3e versnelling bij een vast toerental.
Als voorbeeld; zodra je bijvoorbeeld 50km/h gaat rijden in de 3e versnelling en je blijft met de naald keurig op 2500 toeren zitten, dan voel je ineens de auto licht gaan stotteren/inhouden. Het is net alsof er iemand steeds een heel klein beetje aan de auto trekt en hem weer los laat schieten, elastiek effect.

Zodra ik gas geef om op te trekken voel ik niets en rijd de auto keurig door zijn versnellingen heen tot de 6e. Bij het houden van een vast toerental in de hogere versnellingen 4-5-6 lijkt ik niets te voelen. Het probleem lijkt ineens te zijn ontstaan, heb niet het idee dat het langzaam naar voren is gekomen. Ook merk ik geen verschil met koude of warme motor. Het is altijd aanwezig maar alleen bij het vast aanhouden van een vast toerental.

De auto heeft recent een grote beurt gehad bij een Ford garage waar bougies, filters, olie etc is vervangen en ververst. Reeds heeft dezelfde Ford garage de auto een keer uitgelezen om dit probleem te kunnen vinden. Er bleek toen een foutcode te zijn gesignaleerd op de gaspedaal sensor. Gelukkig kon ik een gaspedaal sensor lenen van een andere Focus ST om te kijken of het probleem opgelost zou kunnen worden. Helaas bleek de leensensor geen oplossing te bieden. Auto ruikt buiten het voertuig ook altijd even sterk naar benzine bij koude start. Geen lekkages gevonden die hiermee te maken zouden kunnen hebben.

Hierna nog meerdere malen de auto uitgelezen maar helaas geen foutcodes meer zichtbaar. Het stotteren/hikken blijft dus aanhouden. Ik tank ook altijd 98 BP Ultimate benzine dus ik sluit ook wel uit dat het aan de keuze van de brandstof ligt.

Ik hoor al van meerdere kanten dat het mogelijk met de Lambdasensor te maken zou kunnen hebben maar misschien hebben jullie als lezer/professional ervaring uit het verleden of tips waar het aan zou kunnen liggen. In deze auto zit volgens mij geen benzinefilter of EGR-klep. Uiteraard wel een gevoeilige MAP en MAF sensor maar of die dit soort problemen kan geven betwijfel ik.

Alvast hartelijk dank!

Excellent Detailing

Geplaatst door Excellent Detailing (0) PRO , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Fuel trim al uitgelezen?

Excellent Detailing (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste Oldford,

Vandaag heb ik de stekker van de luchtmassameter even losgehaald om daarna een stukje te rijden. Ik voelde geen verbetering. Probleem was nog steeds aanwezig. Als het aan de LMM zou liggen had ik nu toch iets moeten merken met losgekoppelde stekker nietwaar?

Groet JP

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Je weet zeker dat je een professional bent?
Want voor hetzelfde geld had je op dat ritje ook de fuel trims kunnen uitlezen.
Die fuel trims werken op meer afwijkingen dan alleen de luchtmassa meter.

Heb je de auto al aan de 4-gas tester gehangen? En wat kwam daar uit?

mikeford023 (0) PRO, 9 jaar geleden

controleer de kabel van de imrc(Actuator variable inlaatsysteem) eens, die gaan nog wel eens stuk.

Zit een kast tegen je schutbord aangeschroefd hier zit een gaskabel aanvast en deze loopt naar je inlaatspruitstuk.

Andy1977 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ST 2007 2.5.
Licht inhouden bij constante snelheid bij 120-130. Dan zie de turbodrukmeter schommelen.
Als ik dan volop gas geeft schokt en sputtert hij even en hevig om dan vlot door te trekken.

MAF is al vervangen en NGK iridium bougies gemonteerd en tanken bij SHELL.
De auto is volledig standaard en 42000 km op de teller.
Met groeten en dank
Andy

antig01 (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=mikeford023]controleer de kabel van de imrc(Actuator variable inlaatsysteem) eens, die gaan nog wel eens stuk.

Zit een kast tegen je schutbord aangeschroefd hier zit een gaskabel aanvast en deze loopt naar je inlaatspruitstuk.[/quote]
Goede tip voor een Focus ST 170. Maar de 2.5 T motor heeft dit niet eens.

Ontopic: Trek met draaiende motor eens de pijlstok los, reageert de motor hierop, of hoor je een zuigend geluid?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.