Net als in post http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... heb ik een Ford Galaxy die zo nu en dan ineens warm wordt. Is nu een keer of vier gebeurd, in alle gevallen als de auto bergop moet dus zwaar belast wordt.
Thermostaat is vervangen, systeem is afgeperst door dealer en er is een Co meting gedaan van de vloeistof. Er is geen lek geconstateerd, kop zou niet defect zijn.
Na (preventief) vervangen van de thermostaat is het vorige week op weg naar Frankrijk, bij Nancy, dus weer gebeurd. Bergop loopt ineens de temperatuur snel op, als ik de binnentemperatuur op max zet liep deze weer even snel terug naar normaal. Volgens mij dus een luchtbel maar waar ontstaat die dan. Verder in Frankrijk geen problemen meer, ook niet in de alpen.
Vervolgens constateerde ik op de plaats van bestemming, nadat de motor weer koud was dat er 1 liter vloeistof bij moest (hoeveel gaat er eigenlijk in).
Terug naar Nederland geen enkel probleem. Geen koelvloeistof verloren, wel iets rustiger bergop gegaan in de Ardennen.
Ik ruik heel soms koelvloeistof en alleen bij lange ritten, en dan alleen heel flauw, bij het reservoir. Niet echt koelvloeistof gezien, maar dat is natuurlijk snel verdampt. Lekke koppakking geloof ik niet echt, ik rag de auto niet af.
Auto heeft 240K gelopen, is uit 2007, ex lease en dealer onderhouden. Maar om nu weer 500 euro uit te geven voor een suggestie of de kop eraf te laten halen is ook niet echt de oplossing. Thermostaat heeft het ook niet opgelost.
Bij kleine ritjes geen problemen dus.
Ook zou ik willen weten hoe ik de koelfan kan testen. Misschien dat die niet werkt waardoor de temperatuur op kan lopen. Maar dan is het nog wel vreemd dat de temperatuur heel snel oploopt en er vloeistof verdwijnt.
Wat ook vreemd is, is dat als ik dit heb, en ik de dop er voorzichtig afdraai, er een hoop lucht of damp ontsnapt en het vloeistof niveau normaal lijkt te zijn (komt dan omhoog), maar dat is uiteraard omdat de koelvloeistof dan warm is. Koelt alles af, is het reservoir leeg.
Auto heeft dit probleem sinds vorige zomer. Daarom denk ik ook niet dat de koppakking defect is. Dan was die er allang mee opgehouden denk ik.
Meer info weet ik niet, hopelijk heeft iemand ideeen want dit rijdt nu niet erg prettig met twee kleine kinderen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de waterpomp al een keer vervangen? De waterpomp gaat nog wel eens kapot bij deze typen. De schoepen gaan los zitten van de as waardoor ze onvoldoende draaien.....
Dank voor het snelle antwoord. Ik weet niet of de pomp al eens is vervangen, kan ik navragen, ik denk het niet. Maar is stoppen van de pomp dan iets wat gebeurd bij lange ritten en gaat deze dan ook ineens weer lopen? En is dat ook een reden om ook koelvloeistof te verliezen?
Waar zit die pomp, kan ik die zelf eenvoudig verwijderen?
Sorry voor de vele vragen maar een handboek zoals je deze vroeger voor alle auto´s had kan ik helemaal nergens vinden.
12 jaar
Pomp word door de distributieriem aangedreven, is niet makkelijk te vervangen. Kwa werking weet je het nooit.
Pomp is samen met distributieriem twee weken geleden vervangen maar probleem is niet weg. Afgelopen week weer twee keer fout gegaan, steeds na ongeveer 600 kilometer op de snelweg in Duitsland als de auto moet werken. Wat nog opvalt is dat het binnen ook niet meer warm wordt als het fout gaat. Ook is de koelvloeistof als het gebeurd helemaal uit het expansievat verdwenen. Draai ik de dop dan (heel voorzichtig) los, komt de koelvloeistof weer omhoog. Vaak moet er dan een flinke scheut vloeistof bij.
Omdat het binnen ook niet meer warm wordt, denk ik dat de vloeistof zo laag staat, dat de pomp het niet meer rondpompt. Kennelijk vindt er dus druk opbouw plaats in het koelsysteem.
Thermostaat, dop (siste) en pomp zijn nu vervangen.
Omdat het probleem destijds is ontstaan nadat de nokkenassensor (of krukas) defect raakte (startte slecht bij warme motor) en de motor twee keer eventjes op twee of drie poten gelopen heeft, althans zo klonk het, denk ik toch aan een defecte koppakking. Maar dan nog, geen olie in het water, geen water in de olie, geen witte rook.
Welke garage in de ongeving van Rotterdam heeft hier trek in en wat kost het vervangen van de koppakking ongeveer? In de dealer heb ik nu even geen trek meer, heeft mi net iets teveel foutjes gemaakt en komt niet veel verder met de opmerking dat er eigenlijk niet veel mis is. Dat neem ik ze niet kwalijk, maar zo rijdt het niet erg prettig meer.
11 jaar
Is de radiateur gecontroleerd? Verstopping/ vervuiling? (laat dit) controleren !
Ik zal ernaar kijken maar betrijfel of dit echt het probleem is. Het gaat immers heel lang goed en dan ineens wordt de auto heel erg warm (in 20 sec ofzo). warmt dus niet langzaam op. En binnen is het dan ook koud. Er gaat dus geen water meer rond.
11 jaar
Andere vraag nog:
Wat is de werkdruk van dit koelsysteem? Ik wil er een drukmeter aan monteren. als de druk dan te hoog wordt, weet ik dat ook weer.
11 jaar
Probleem opgelost. Probleem van warm worden werd langzaam maar zeker steeds erger. Kop eraf laten halen en bleek een plekje zichtbaar. Na vervangen op en neer gegaan naar Oostenrijk (moest toch) en geen problemen meer gehad.
Nog even de oorzaak:
Waarschijnlijk een defecte nokkenas sensor waardoor waarschijnlijk de brandstof langs de pakking weggeperst is (liep een aantal seconden op twee poten). Kost daarna eerste keer het probleem gehad.
Na een tijdje kreeg de de volgende symptomen:
Zwarte aanslag koelvloeistof reservoir.
Koeivloestof gaat omhoog als dop eraf is en na loslaten gaspedaal bij flink gasgeven.
Geen CO problemen
Geen witte rook
Geen olie in water of water in olie
Flinke overdruk op koelvloeistof reservoir. Volgende morgen nog aanwezig.
al met al 70000 kilometer gereden met een rotte koppakking.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar