Hallo,
Onze Ford Galaxy 2001 1.9TDI (die met die VW motor) verliest koelvloeistof. Echter is door 2 garages (1 in Duitsland) er druk op het koelsysteem gezet, maar er is geen lek gevonden.
Nu valt het me op dat het lijkt alsof het niet gebeurt met kleine ritjes (motor niet echt warm),maar vooral bij aanspraak op vermogen of lange ritten (ook vermogen).
Het lijkt erop dat door (te) hoge druk het water uit de vuldop wordt gestuwd. Echter is deze ook al vervangen, maar probleem blijft.
Ik heb geen witte wolkjes tijdens rijden en auto gedraagd zich voor de rest normaal.
Echter een verbruik van 1 liter water op 100Km lijkt me wat overdreven.
Wat alle garages tot nu toe nog niet gedaan hebben is met de auto gereden, dat vind ik vreemd. Ik heb toch duidelijk aangegeven dat het voornamelijk met warme motor is en bij vermogensaanspraak.
Gisteravond bedacht ik me plots dat deze 'problemen' eigenlijk zijn begonnen NA de revisie van m'n turbo.
Of het is me hiervoor niet opgevallen?! dat kan ook. Er was voor de revisie nog niet veel gereden.
Graag jullie ideeën of tips.
Mvg
Gerwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gerwin het kan zijn dat de koppakking lek is.
laat deze testen want ook al is de lekkage klein dan zie je dat daar mee direct.
groetjes jan.
Jan,
Als de kopping lek is, is het dan mogelijk dat je vloeistof buiten je motor ziet? Want dat zien ik soms wel. En komt dit niet uit een druk-test?
Oftewel, hoe is dit te testen?
Mvg
Gerwin
16 jaar
Ja, het is mogelijk dat je vloeistof buiten de motor ziet bij een lekke koppakking. Wordt er uitgeperst. Bij een wat groter lek is dit meestal wel te constateren door het systeem onder druk te zetten. Wellicht dat er alleen sprake is van lekkage bij een door en door warme motor. Is de test wel uitgevoerd bij een goed warme motor? Ook even bij lopende motor gasgeven en kijken of de wijzer verder uitslaat. Wellicht beter om even te laten testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem terechtkomen. Daar heeft de garage een speciaal apparaatje voor. Ook kan er een drukverliestest met behulp van perslucht uitgevoerd worden. Niet te lang zo doorrijden!
vr.gr. Theo
16 jaar
Net te horen gekregen dat ze de kop eraf gaan halen om verder te kijken. We wachten af.
Alvast bedankt voor de tips.
Gerwin
16 jaar
Ok. Pakking is nog goed, de kop is nu naar een revisiebedrijf ter doorlichting (of zoiets) en afvlakken.
Ik hoop maar dat dit het is, anders wordt het een langdradig zoekplaatje ben ik bang.
16 jaar
Ik zou gaan denken aan een niet goed functionerende dop van het expansie tankje.
Heb dit met een escort diesel wel eens gehad. Ook alleen verlies bij hoge belasting, maar bij normaal gebruik niks.
Dop vervangen en het probleem was weg.
Tankje was ook niet nat na verlies. Dat zal waarschijnlijk wel te maken hebben gehad dat het meteen droogt bij uitstromen omdat het natuurlijk erg heet wordt.
Kost niet veel en is iig de moeite waard om te proberen alvorens er een hoop kosten aan te maken.
Gr Fred
16 jaar
Als het probleem niet opgelost blijkt te zijn,kan het nog de waterpomp zijn ,maar ik hoop en verwacht dat de garage dat al heeft uitgesloten.
Met een lektest wordt dit niet altijd gezien,omdat de afdichting van de pomp dan juist dichtgedrukt kan worden.
Maar een langer lekkende pomp moet zichtbare leksporen hebben.
16 jaar
Wat veel voorkomt is dat de schoepen los laten van de as van de waterpomp, zeker bij deze motoren.
Dan gaat ie aan de kook bouwt druk op en gooit het via de dop eruit.
De meter blijft dan wel in het midden staan.
Zeker weten dat de waterpomp goed is???
Als je de pomp demonteerd lijkt het in eerste instantie goed, maar als je de schoepen beetpakt en het tandwiel draait ,zal je zien dat het los is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar