Mijn Ka 1.3i slaat *soms* af bij ontkoppelen. Met mijn normale rijstijl gebeurd dit ongeveer eens op de 5 keer dat ik van 50km/u of meer op de motor uitrol en vervolgens de koppeling intrap. Wanneer ik ga terugschakelen gebeurd het net zo vaak, ik kom er alleen redelijk onderuit door op het randje van afslaan pas te ontkoppelen. Het is spontaan ontstaan.
- De motor valt 'stil' dood, je merkt alleen dat hij uitvalt als je luistert en/of naar het acculampje kijkt.
- Soms gaat het acculampje even gloeien bij het intrappen van de koppeling maar blijft de motor draaien.
- Soms gaat de motor weer aan als je de koppeling weer laat opkomen bij het afslaan.
- De motor valt nooit uit wanneer je gewoon stationair draait, hij rijdt verder ook zonder problemen weg en alle versnellingen zijn soepel.
Mijn eerste poging het op te lossen was het herstarten van de ECU door de accu een half uurtje te ontkoppelen en even het contact open te zetten.
Een zoektocht (oa hier) heeft er toe geleid dat ik een sterk vermoeden heb dat het tijd is om de nullastregelklep te vervangen, klopt het dat dit ook wordt aangeduid met stationairregelklep of stappenmotor? Kloppen de bovenstaande symptomen hiermee? Of is het waarschijnlijker dat het de gaskleppositiesensor is?
Mijn idee is om zowel de nullastregelklep als de gaskleppositiesensor als de bougies, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter te gaan vervangen. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie of die ik het best meteen er in mee kan nemen?
Douwe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
ik heb een fordje ka met exact hetzelfde probleem
ik heb het luchtfilter vernieuwd de originele bougies
geplaatst en het brandstoffilter vernieuwd dit heeft ook
geen resultaat gehad dus hoorde ik dat het de nullastregelklep
zou zijn maar dit wilde ik even zeker weten vandaar even dit mailtje
Hoi bmw66,
Ik ga de beurt aanstaande vrijdag de auto een kleine beurt geven. Om te voorkomen dat ik 100 euro investeer in een nieuwe nullastregelklep ga ik hem eerst proberen schoon te maken. Het schijnt een rotklus te zijn maar wel te helpen. Ik laat wel weten hoe het loopt.
De ka is overigens een week niet afgeslagen tot hij gisteren 4x achter elkaar bij elke ontkoppeling afsloeg, ook op hoge snelheid.
Douwe
13 jaar
hallo douwe
ik wacht je berichtje even af ik heb m ook laten uitlezen maar helaas eigenlijk
geen storing dus moet het haast wel iets mechanisch zijn
ik hoor t wel
willem
13 jaar
hoi willem,
ik heb vrijdag de volgende dingen gedaan:
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies
- nieuw brandstoffilter
- nieuw oliefilter + verse olie
- nieuwe stabilisatorstang koppelingen en rubbers (had last van bonkend geluid op bestrating)
De nullastregelklep leek totaal niet vies maar omdat het een nogal gesloten onderdeel is kan het dat er alsnog troep / olie in zit.
In elk geval heeft het helaas niet geholpen tegen het afslaan :(. Verder rijdt hij wel een stuk beter gelukkig.
Ik ga het nog even met een monteur overleggen maar ik denk dat ik gewoon de nullastregelklep vervang, het is echt een 2 minuten reparatie, alleen een tikkeltje duur.
13 jaar
echt geen foutcodes?
Als je vanuit het rijden afremt en ontkoppeld staat een kort moment de inspuiting stil , simpelweg omdat het dan geen zin heeft brandstof te verbranden, de ECU herkent dit , als je vraagt om stationair draaien en moet uiteraard de inspuiting doorgaan wat ie dan ook keurin doet.
Ik heb het idee dat het moment van weer terug inspuiten niet goed word geregeld en dat het alleen uit te lezen valt als er daadwerkelijk mee word gereden.
Laat de dealer eens de injectoraansturing meten onder het rijden.
Bij stilstand is het beeld waarschijnlijk gewoon goed.
Ik weet nog niet of er geen foutcodes zijn omdat ik daarvoor naar de garage moet. Ik heb zojuist een nieuwe nullastregelklep geplaatst, nog niet mee gereden maar even voor/na gekeken naar de mate waarin mijn toerental terugvalt als ik gas geef in zijn vrij. Met oude nullastregelklep lijkt het wel een elastiek en viel de motor bíjna uit waarna hij terugkwam op toeren. Met nieuwe valt hij terug tot het toerental waarmee hij stationair blijft draaien.
Ik heb alleen nog niet gereden, ik sta voor de deur en ik wil de auto straks nog even wassen, als je hier weg rijdt krijg je je plaats niet meer terug ;)
13 jaar
hallo douwe
ik wacht even af maar van wat ik hoor her en der geven ze ook allemaal
de nullastregelklep de schuld (bekend euvel)
p.s. kan je die klep alleen bij de dealer halen of ook in de reguliere handel?
gr willem
13 jaar
Hoi Willem,
Ik heb eergisteren 's avonds nog een rondje gereden waarbij ik hem goed getest heb (140km/u, hard afremmen, hoog in de toeren ontkoppelen etc.) Daarnaast heb ik gisteren 100 kilometer gereden en hij rijdt echt weer als een zonnetje.
Ik heb mijn nieuwe nullastregelklep via Ebay uit Groot-Brittanië, voor 20 euro en 10 euro verzendkosten. Let even op de stekker (meestal een rechthoekige maar ze schijnen er ook met een ronde stekker te zijn). Bij carpartsdirect en andere onderdelen handelaren moet je al op 100 euro rekenen. Het vervangen is een kwestie van 2 moertjes losdraaien.
13 jaar
hallo douwe
ik heb gisteren een regelklep op de sloop gehaald om te testen
na het monteren van de klep (was inderdaad geen werk) loopt
de auto weer als een nieuwe ga van de week even op ebay
snuffelen voor een nieuwe deze is ook goed maar nieuw lijkt
me wat zekerder
bedankt voor alle info
13 jaar
Jaartje later, nooit meer last van gehad :)
12 jaar
klopt heb de ford nog steeds in onderhoud
loopt goed zonder problemen geen last meer gehad
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar