Ford Ka: Rare problemen met versnelling + rateltje

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3I; 44KW

Beste mensen,

Met m'n Ford Ka heb ik sinds een kleine onderhoudsbeurt, APK keuring en banden verwisselen (winter -> zomer; incl. uitlijnen en uitbalanceren) vreemde klachten. De draag armen van de wielen zijn overigens ook (voor de APK keuring) vervangen, omdat ze roestig waren. De problemen die ik ga omschrijven doen zich alleen voor wanneer de auto een beetje warm is gelopen en met snelheden van 80 km/h en hoger. Wanneer ik m'n auto 's ochtends koud opstart en begin te rijden dan is er de eerste 15 km niks aan de hand. Mij km stand is circa 85.000.

Als eerste valt mij op dat ik m'n auto in de 5e versnelling niet meer goed kan optrekken. Het kost me al veel moeite om 100 km/h te halen. Dit lukt wel maar heeft ineens heel veel tijd nodig en het gaspedaal moet diep ingetrapt worden. Verder trilt de versnellingspook in de 5e versnelling behoorlijk bij 100 km/h en hoger. Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Voorheen kon ik op de Duitse Autobahn prima 150 km/h halen met de Ka. De auto maakt overigens geen extra luidruchtig kabaal wanneer ik em vanaf 80 km/h verder wil optrekken in de 5e versnelling. Qua geluid zit het bij het optrekken wel normaal. Voor de rest gaat het optrekken in de 2e t/m 4e versnelling zoals het hoort en heb daar ook geen klachten over.

De 1e versnelling trekt normaal op, maar heeft ook iets aparts. Als m'n auto na 30 kilometer goed is warm gelopen en ik wil bij een verkeerslicht vanuit stilstand optrekken, dan maakt de auto kort een kreunend geluid. Alsof ik m'n handrem er nog op heb staan, terwijl dit absoluut niet zo is. Ook het pedaal van m'n gewone rem blijft niet haken. Wanneer ik een paar keer vanuit stilstand heb opgetrokken en het kreunende geluid heb gehoord, en ik stap op een parkeerplaats uit, dan ruik ik een verbande rubber geur aan m'n auto. Ook van dit probleem heb ik nooit eerder last gehad.

Als ik een poosje op een autoweg 100 km/h heb gereden en ik laat het gas los, dan hoor ik ook een hele lage brom toon in de motor en wordt het super irritant wanneer ik zo terugval naar 80 km/h. Als ik de 80 km/h dan vasthoud of ik rem volledig af is die brom toon weer weg. Soms denk ik dat dit de uitlaat is, maar ik heb verder met gewoon rijden tot en met 80 km/h geen last van de brom toon. Soms is de brom toon bij even afremmen naar 80 km/h en direct weer optrekken naar 100 km/h ook volledig verdwenen. Heel vreemd... Nooit eerder last van gehad.

---

Het tweede probleem met m'n auto is denk ik geheel onschuldig, maar toch wel irritant. Wanneer ik 80 km/h of harder rij en er is veel zijwind, dan hoor ik onder het dashboard (tussen de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel in) een rateltje. Alsof een stukje plastic in m'n ventilatie systeem ratelt, maar als ik m'n ventilatie uit zet, dan hoor ik het rateltje nog steeds. Als er weinig wind is hoor ik totaal geen rateltje. Bij gemachtigde wind hoor ik het rateltje zacht en bij een sterke wind hoor ik het rateltje heel erg luidruchtig. Dit probleem was er overigens al voordat de auto naar de garage ging.

---

Hopelijk zijn er mensen die me kunnen helpen. Wat kunnen de problemen zijn en hoe is het op te lossen? En hoe duur zou zo'n reparatie zijn?

Waarschijnlijk ga ik met m'n auto weer terug naar de garage, maar ik zou graag van kenners hier een second opinion vernemen. De garage in kwestie is aangesloten bij BOVAG en heb ik van eerder prima ervaringen mee. Toch wel apart dat ik na de laatste beurt bij hun ineens van deze klachten heb...

Alvast bedankt voor de hulp!

PS. Tijdens de registratie is er iets fout gegaan en staat er 'Professional' bij m'n naam, maar ik gewoon een 'Particulier'.

Gelbe-Autobahn

Geplaatst door Gelbe-Autobahn (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat punt 1 betreft, ik denk dat 1 van de voorremmen blijft hangen als die warm wordt, het verklaart de meeste dingen, het brommen zou een luchtfilterhuis of aanzuigbuis kunnen zijn die niet goed vast zit.

punt 2 lijkt op een lijst af afdekking die aan de buitenzijde zit die door de wind ergens tegenaan ligt te rammelen, goed de omgeving bekijken op losse delen.

Suc6

Gelbe-Autobahn (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Inmiddels is de auto naar de garage geweest en inderdaad was er wat aan de hand met de voorremmen. De remklauw van het linker voorwiel was wat roestig, waardoor de rem werd vast gezogen en het remblok geheel verbrand was. Het was pure toeval dat dit probleem zich heel snel na de APK-keuring en de kleine beurt zich voordeed.

Er is nu bij het linker voorwiel een nieuwe remklauw geplaatst en aan beide voorwielen nieuwe remschijven en nieuwe remblokken. Nu rijdt de auto weer als een zonnetje!

Punt 2 is uiteraard nog steeds niet gefixt. Ik zal eens kijken naar losse onderdelen. Verdere tips hierover blijven van harte welkom.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.