close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Ford Ka - Stuurspeling, kraken en zwaar sturen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Gisteren reed ik de rijksweg af en toen ik de bocht om ging merkte ik dat het sturen zwaar en schokkerig ging. Bij het door de stad rijden een beetje rond gereden en hoewel er nog wel enigzins mee te rijden valt heb ik de volgende klachten geconstateerd:

- Stuurt soms normaal, dan plots heel zwaar
- Er komt gekraak uit een moeilijk te definieren plek, ik vermoed ongeveer op kniehoogte onder het stuur.
- Ik heb eigenlijk al heel lang last van stuurspeling, volgens de APK garage was het echter prima acceptabel. Het is wel op een bepaald moment meer geworden dus daarom heb ik het nagevraagd.

De auto heeft geen stuurbekrachtiging.

Het stuurhuis schijnt vervangen te zijn vlak voor ik de auto kocht. Heb er sindsdien wel 22.000 kilometer mee gereden (1,5 jaar)

Waar zou ik het het best kunnen zoeken? Toch het stuurhuis of zijn er nog andere logische plekken die deze problemen veroorzaken?

Geplaatst door

douwekasemier (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je zeker dat het gekraak uit het stuurhuis komt?? Het zou net zo goed je veerpootlager kunnen zijn. Een stuurhuis zou namelijk normaal gesproken niet na 22000 km's kapot mogen gaan.... Laat iemand eens aan het stuur draaien als de auto stilstaat en leg je hand eens op de bovenkant van de veerpoot, als je getril voelt, dan heb je de boosdoener.

Suc6

Roelke79 0

12 jaar

Gezien de symptomen is de kruiskoppeling die tussen stuurkolom en stuurhuis zit kapot/vast

Postie 0
badge

12 jaar

We gaan naar allebei in elk geval even kijken, maar met wat extra zoekwerk op deze site (via google kun je veel meer vinden op problemcar dan via zoeken hier) begin ik ook sterk te denken dat het de kruiskoppeling is. Ik begreep uit een vergelijkbaar onderwerp dat dit te doen is van bovenaf? Of moet de auto op een krik of een brug hiervoor? Als iemand die hier ervaring mee heeft bij een ford ka tips heeft hoe ik dit het gemakkelijkst kan vervangen zijn ze zeer welkom, dan gaan we dat sowieso maar doen (en de bevindingen uiteraard hier zetten).

Het gaat om dit onderdeel toch?

[url=http://postimage.org/image/6setfe8vv/][img]http://s17.postimage.org/6setfe8vv/kreuz...[/img][/url]

douwekasemier 0

12 jaar

Nou, de kruiskoppeling zit toch helemaal niet vast. Die beweegt prima mee als je aan het stuurhuis of het stuur zit.

Met de voorwielen op de grond zie je in het gebied van stuurspeling (waar het stuur ook stilstaand heel licht draait) de kruiskoppeling ook gewoon normaal bewegen. Verder beweegt er dan niks meer vanaf het stuurhuis.

Met de wielen van de grond voel ik wel de stuurspeling maar in dat gebied bewegen de banden wel mee. Hij lijkt ook wel gewoon licht te bewegen en ik hoor geen vreemde geluiden, maar ik kan niet inschatten hoe licht het moet zijn met de wielen van de grond. Ik heb nog steeds wel het gevoel dat er een soort punten zitten waar ik het stuur doorheen moet trekken maar dat kan normaal zijn.


Ik heb het gevoel dat het probleem toch in het stuurhuis (die heeft 20K maar gehad..) zit. Klopt deze gedachte met bovenstaand verhaal?

douwekasemier 0

12 jaar

stuurkoppeling is stuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bekend probleem

fordmannetje 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.