Ford Scorpio: ford scorpio 2.9 24v ghia cosworth 1998 koelings probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9 v6 cosworth

sinds ik deze auto heb heb ik al problemen met koelwater

ik het het idee dat er te veel druk op het koelsysteem komt

regelmatig raak ik water kwijt uit onderkant koelwater vaatje

en zojuist is de rechter kant van de radiateur gaan lekken aan de onderkant

kachel wordt bloedheet

maar als ik effe heb lopen vlammen kan de temperatuur van de motor bijna naar het rode oplopen

fans slaan netjes aan maar in mijn ogen veelste laat (als meter bijna bij het rood is)

al een keer een dikke koelwater slang kapot gehad en gemaakt

in mijn ogen zit er een nieuwe waterpomp en radiateur op

wat kan hier het probleem zijn

als ik de ene lekkage gemaakt heb dan begint het weer ergens anders te lekken

scorpio-cosworth

Geplaatst door scorpio-cosworth (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Scorpio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lekker,nu zit je uitlaat niet meer verstopt heb je dit weer!. Voor je van alles gaat proberen Dennis laat dan eerst een bij een garage controleren of er uitlaat gas in je koelsysteem zit. Dit kunnen ze eenvoudig controleren,als dit het geval is dan is eer een koppakking lek of een van de cilinderkoppen gescheurd

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

net de garage gebeld

ik kan tussen 17:00 en 18:00 uur terecht

vannavond weet ik meer

dan zal ik gelijk weer effe wah plaatsen hier

alvast bedankt hans

groetjes dennis

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

We lezen het wel.

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

zojuist bij de garage geweest

er is absoluut geen sprake van uitlaatgas in het koelsysteem

dus een lekke koppaking is hiermee uitgesloten denk ik

mij radiateur is nu wel veel harder gaan lekken

het stroomt er echt uit

radiateur is dus naar de klote

nieuwe is besteld

maar nu rest mij de vraag waardoor dit is gekomen...

ik ben namelijk bang dat als ik de radiateur vervangen heb het probleem nog niet verholpen is en de nieuwe radiateur ook weer zo kapot is

ben ook van plan om de termostaat en de dop van het koelvloeistof vaatje te vervangen

ik heb nu ook gelijk nagevraagd op hoeveel graden de fans aan moeten slaan en dit is rond de 102 graden

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als de nieuwe radiateur er in zit zou ik het eerst maar eens afwachten ,want het kan ook dat de oude deels verstopt zat waardoor de klachten van te heet worden zijn ontstaan.

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

zojuist nieuwe radiateur termostaat en radiateur dop besteld

ik heb gehoord dat de radiateurdop moet openen bij teveel druk

ik heb sterk het vermoede dat deze niet opent en dat daarom het teveel aan druk niet kwijt kan

dinsdag weten we meer dan is alles binnen

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=scorpio-cosworth]zojuist nieuwe radiateur termostaat en radiateur dop besteld

ik heb gehoord dat de radiateurdop moet openen bij teveel druk

ik heb sterk het vermoede dat deze niet opent en dat daarom het teveel aan druk niet kwijt kan

dinsdag weten we meer dan is alles binnen[/quote]
Dat openen van de dop is alleen bij veel te heet worden.Normaal als alles goed werkt gebeurt dit niet, als de druk zo hoog oploopt is er duidelijk iets niet in orde. Eerst dinsdag maar afwachten.

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

Vandaag de radiateur vervangen

niets te zien aan oude radiateur

bij het demonteren oude radiateur moest de aparte olie koeler los

dit heeft hij niet overleefd

ook zijn de leidingen van de bak naar de olie koeler in slechte staat

maandag dus maar weer effe rond bellen voor een nieuwe olie koeler en leidingen

kan dinsdag of woensdag pas weer rijden dus dan weet ik meer

mvg en prettig weekend

dennis

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het zit je niet mee man.

hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

nee niet echt nee

maar ik blijf positief

ik heb een hele fijne snelle en bijzondere auto

en ik weet ook dat bij deze km stand er vannalles kapot kan gaan

het komt allemaal wel weer goed vandeweek

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

zojuist radiateur, oliekoeler en olieslangen vervangen

nu staat de auto warm te draaien

kachel wordt netjes warm

geen lekkages meer

wat nu??

ben er bang voor dat de radiateur weer kapot kan gaan omdat ik niet echt een probleem heb gevonden .

groetjes dennis

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Proberen en hopen Dennis

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

zojuist na ongeveer 30 minuten warm draaien met de dop eraf

begint het vaatje van de radiateur over te lopen en blijft over lopen

dop er nu maar opgedraaid

maar.

is dit normaal??

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dan kan lucht zijn wat er uit moet,laat maar gewoon overstromen, als het ophoud even navullen.

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

hoe lang kan dat duren want dit blijft maar doorgaan

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat moet niet zo lang duren hoe hoog staat je tempmeter?

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

ja blijft een beetje rond de helft hangen

maar hij kookt droog nu

en blijft maar stoom spuiten

uit half opengedraaide dop

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

weet jij toevallig waar de temostaat zit bij zo.n ding

ik kan em nie vinden

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee, ik ook niet, maar of aan het eind van de bovenste waterslang of de onderste waterslang in een behuizing.

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

maar weet jij misschien waarom hij zo begint te spuiten ??

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als er een luchtbel voor de thermostaat zit kan dit gebeuren.

Hans

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

nou morgen dan maar weer de boel losgooien

dirk2269 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zou is proberen om hem te ontluchten met de dop er op want dan kan hij druk opbouwen en dan gaat hij niet koken
gr dirk

carcrosser (0), 15 jaar geleden

ik rijd zelf ook met zo'n ding, maar heb qua koeling weinig te klagen: blijft KEURIG in het midden. Ventilatoren worden door de ECU geregeld en kennen 2 standen eigenlijk: in serie of parallel. Als de airco aanstaat draaien ze altijd al. Als de motor op temperatuur komt schakelt stand 2 in.

controleer eens of die ventilatoren goed schakelen. Mijn pa heeft een 12V en die werkt exact hetzelfde. Deze ventilatoren worden gestuurd door de ECU. Deze haalt de motortemp volgens mij af van de 2 draads sensor en de meter doet de 1 draads sensor (iig bij de 12V, voor de 24V moet ik dit opzoeken, maar gok even dat dat gelijk is) Als de ventilatoren NIET volledig inslaan gaan die dingen vrij rap koken. Ik vermoed dus dat ze te laat inslaan en niet op volle kracht draaien (Wat dus wel een must is!)

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

zo ik heb em gemaakt (hoop ik)

nieuwe radiateur 400 euro
nieuwe oliekoeler + leidingen naar de bak en radiateur 400 euro
nieuwe termostaat 110 euro( deze zit tussen de steun van de aircopomp in de slang ) halve auto af moeten breken om erbij te komen
het is een termostaat met 3 slang aansluitingen

eergister en gister ongeveer in totaal 600 km gereden met topsnelheden van 250 km per uur
niks aan de hand
wijzer blijft mooi in het midden
airco stond de gehele tijd aan

nu net weer effe een stukje gereden
zonder de airco aan
auto effe stilgezet bij tankstation om uit te stofzuigen
en meteen loopt de temperatuur weer op tot bijna bij het rode en zakt daarna weer terug
om vervolgens weer net iets boven het midden te blijven hangen

ik ga dadelijk weer effe rijden en dan weer met de airco aan
als dit de truuk is vindt ik het prima

groetjes dennis

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Maar slaat die fan aan als tie te warm word?.
Als je de airco aanzet gaat de fan draaien en koelt dan ook de radiateur.

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

inderdaad met airco aan geen problemen meer

de temperatuur meter blijft netjes in het midden staan

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

ok ik heb nu het volgende

zojuist een stuk gereden

blijkt, na het uitzetten van de auto

het koelvaatje aan de onderkant te druppelen

om de 3 seconden een druppeltje

koelvaatje los gemaakt en aan de onderkant gekeken

aan de onderkant van het koelvaatje zit een pijpje recht omhoog het koelvaatje in

dit pijpje is gewoon dicht

het ziet eruit alsof er iets ingedraaid kan worden

weet alleen niet wat

kan ook niks vinden

groetjes dennis

scorpio-cosworth (0), 15 jaar geleden

zojuist effe goed gekeken

klein scheurtje op een gietnaadje van het koelvaatje

effe soldeerbout eroverheen

en dan is ie weer dicht

effe gelijk een nieuwe bestellen

koelvaatje zal wel wat geleden hebben door de kapotte termostaat

groetjes dennis

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.