Wie weet wat foutcode 21 (tijdens test met draaiende motor) betekend?
Volgens mijn info is is het de koelvloeistof temperatuursensor.
Deze heb ik echter nagekeken, en hij werkt perfect. (weerstandwaarden liggen binnen toleranties; ook bij verschillende temperaturen) Ook het signaal komt goed binnen bij de "computer". Als ik de stekker los neem wordt er foutcode 51 (ook koelvloeistof temperatuursensor) gegeven tijdens test met stilstaande motor. Dit klopt, omdat tijdens de test met stilstaande motor, alle sensoren worden doorgemeten.
Wie weet er het verschil tussen foutcode 21 en 51?
Zelf denk ik dat er vanaf de fabriek een verkeerde omschrijving van de foutcode is meegegeven (ook bij de Ford dealer geeft men aan dat foutcode 21 de koelvloeistof temp. sensor is).
Motor loopt verder goed. Foutcode zat er vroeger niet in.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem opgelost! De beschrijving van de foutcode is inderdaad niet juist! (dus ook bij alle ford-dealers is deze info verkeerd)
Ik heb enige tijd geleden het gasklephuis schoongemaakt en de aanslag van de ruststand van de gaskleppen opnieuw afgesteld. (volgens Ford moest de motor, met de stekker van de stationairregelklep eraf, net blijven lopen. Ik heb hem toen op 500 toeren afgesteld door de aanslag wat terug te draaien)
Nu heb ik hem op 800 toeren afgesteld. (normaal moet de motor 900 toeren draaien) Nu is de foutcode weg! Waarschijnlijk kon het motormanagement de dynamische test niet goed uitvoeren, omdat hij misschien een bepaald toerental niet kon bereiken of iets dergelijks. Waarschijnlijk zat de waarde van de gasklepstand-schakelaar, tijdens de test met stilstaande motor, nog net binnen de tolerantie; zodat er hier geen foutcode gegeven werd.
Update:
Foutcode 21 behoort waarschijnlijk toch bij de koelvloeistof temperatuursensor.
Echter is het geen fout, maar deze code verschijnt als de buitentemperatuur laag is. (ook code van luchtinlaat temp. sensor)
Buitentemp. zal vorige keer wel net op de kritische grens geweest zijn.
Slordigheidje van de Ford engineers. (gedachtengang zal zijn geweest dat de auto altijd in een verwarmde garage uitgelezen wordt, waarbij temp. nooit laag zal zijn)
Tja, het is nooit te laat om feedback te geven............
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar