Hallo allemaal
Ik heb een probleem met een fiesta van 1996 1.4 16v.
Af en toe blijft het gas hangen op 3500rpm.
Ik heb de gasklep gereinigt met cabarateur reiniger en volgens mij zit op het inlaat spruitstuk een motortje voor het stationair toerental en die heb ik ook schoongemaakt.
Maar probleem bleef.
Nu heb ik de stekker van een apparaatje wat aan het gasklephuis zit eraf gehaalt en nu loopt ie aardig goed.
Dit apparaatje zit aan de voorzijde van de gasklep en zit met 2 boutjes gemonteerd en er zit een stekker aan met 3 pootjes.
Als ik hem er op zet dan loopt ie slecht stationair en als ik de stekker er af haal dan loopt ie goed.
Wat is dit voor apparaat en waar dient het precies voor?
Is dat apparaatje er voor om de stand van de gasklep door te geven aan de computer ofzo?
Nu is de stekker er af en kun je er aardig mee rijden alleen met vermogen vragen houd ie in hij bokt..
Wie verteld me meer hierover..
Groeten Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Bart,
Afgaande op je beschrijving denk ik dat je t hebt over de gaskleppositiesensor. Dit is n potmeter met n microswitch. De potmeter geeft de positie vd gasklep weer, de microswitch geeft aan of de gasklep geheel gesloten is(stationair) of niet. Het kan dat de microswitch stuk is, en dan weet de computer niet dat de gasklep gesloten is, wat resulteert in raar staitionair lopen.
Kan het dan ook zijn dat ie verder stationair gewoon heel slecht loopt en en afslaat of net blijft lopen en erg bokt en dat het gas af en toe bij 3500rpm blijft haken. Maar als dan het gas blijft hangen en je remt hem terug in de toeren dat ie dan weer normaal terug zakt in de toeren maarja dan slaat ie weer af omdat ie stationair niet loopt.
Zo'n meter is gewoon bij de ford dealer te krijgen neem ik aan?
Bedankt voor je reactie
18 jaar
Er zit een electrische klep op de motor die het stationaire toerental regelt. Deze klep regelt de hoeveelheid lucht die de motor krijgt om stationair te lopen. Je kunt het vergelijken met een thermostaatkraan op een radiator van je centrale verwarming thuis; je zet de knop op n bepaalde stand, en als het warmer wordt dan wordt de toevoer van warm water afgeknepen, wordt t kouder dan laat de kraan meer warm water door. Deze klep doet hetzelfde; als het toerental hoger wordt dan 950 dan wordt de luchttoevoer afgeknepen, wordt t toerental lager dan 950 dan laat de klep meer lucht door. Wat is vaak t probleem: vervuiling van de doorlaat van de kraan, hierdoor dicht de klep niet goed af en 'lekt' deze lucht>waardoor het toerental te hoog is! Dit is eenvoudig te verhelpen als je n beetje technisch bent. De klep kun je vinden op het inlaatspruitstuk boven op de motor. Hij ziet er uit als n rond busje ter grote van n filmrolletjesbusje met n stekkertje eraan. Dit ding zit met twee boutjes vast aan t inlaatspruitstuk. Ik kan je n foto van t ding e-mailen als je mij je email-adres laat weten, mijn emailadres is : mbraspenning@home.nl
Groetjes, Maarten
Maarten je hebt bij mij gereageerd op een probleem met een Ford fiesta die keihard gaat draaien als de de koppeling wordt ingetrapt en het het gas wordt losgelaten Ik heb die stationaire regelklep schoongemaakt en op advies van de dealer de stekker vervangen van de gaskleppositiesensor alles zonder resultaat.
Nu lees ik van jou een ander advies dat in die potmeter van de gasklep een microswitch zit maar dat kan ik niet meten hoor Want die potmeter regeld goed en er zit geen schakelcontact in. Nu heb ik ook ontdekt dat als de als ik snelheidssensor los maakt (de stekker) dan is alles goed. Heb je verder nog een idee waar ik nu nog moet zoeken Bij voorbaat dank Bas
18 jaar
Hallo allemaal.
Nou toen ik 2 jaar terug dit allemaal las is de luchtomloopmotor op het inlaatspruitstuk vervangen en toen is het een tijdje goed gegaan tot nu dus......
Kan zo'n ding met 2 jaar al kapot zijn??
Hij ziet er nog zo mooi schoon van binnen uit.
Ik heb hem nog schoon gemaakt maar had geen verschil.
Ik heb ook de gaskleppositiesensor omgewisseld met een andere fiesta die dit probleem niet had maar dit had ook geen nut.
Proberen uit te lezen met bosch test kast maar ik kan er niet inkomen.
Ik word er een beetje moe van deze ford.
Hebben jullie nog enig idee??
16 jaar
leuk dat je 2 jr geleden verteld heb dat het probleem opgelost was.
wissel de vss (snelheids sensor) maar eens uit.
werkt dit niet dan de luchtomloopmotor maar weer
PS laat nu wel even weten of je het probleem gevonden heb dit is wel zo leuk voor de mensen die je helpen.
gr dick
Ok ja ik heb die toen vervangen toen was het goed.
Maar de snelheidssensor waar kan ik die vinden??
16 jaar
op de versnellings bak aan de achterkant bij het schut bord
Ik heb vorige week de stekker wat op de gaskleppositiesensor zit vervangen en in de kabelboom gesoldeerd.
Toen was het probleem opgelost...
16 jaar
Hallo Bartuz,
Mijn fiesta heeft dezelfde problemen. Zou je misschien een foto op de site kunnen zetten waar de gaskleppositiesensor zit? Heb je alleen de stekker vervangen, en niet de sensor zelf?
Alvast bedankt, Michiel
16 jaar
De sensor zelf was goed die had ik omgewisseld met een andere sensor.
Een foto gaat niet lukken want ik heb die ford hier niet meer was van een vriendin van mij.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Als je motorkap open doet heb je rechts voor je het luchtfilter. Daar zit een dikke rubber slang aan die gaat na het inlaatspruitstuk aan de motor.
Waar de dikke rubber slang stopt zit het gasklephuis.
En daar zit een sensor aan die meet wat de stand van het gasklephuis is.
De stekker die er op zit zitten 3 pootjes aan en is een beetje ovaal van binnen.
Die stekker is denk ik 3 tot 4 cm groot.
Hoop dat je hem kunt vinden.
Groeten Bart en succes
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar