Hallo als de motor stationair loopt, gaat hij niet naar z'n normale 950 rpm maar blijft zo ongeveer op 1500 rpm staan. Wat kan hier de oorzaak van zijn? De gaskabel blijft niet hangen.
Bij voorbaat dank Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit een electrische klep op de motor die het stationaire toerental regelt. Deze klep regelt de hoeveelheid lucht die de motor krijgt om stationair te lopen. Je kunt het vergelijken met een thermostaatkraan op een radiator van je centrale verwarming thuis; je zet de knop op n bepaalde stand, en als het warmer wordt dan wordt de toevoer van warm water afgeknepen, wordt t kouder dan laat de kraan meer warm water door. Deze klep doet hetzelfde; als het toerental hoger wordt dan 950 dan wordt de luchttoevoer afgeknepen, wordt t toerental lager dan 950 dan laat de klep meer lucht door. Wat is vaak t probleem: vervuiling van de doorlaat van de kraan, hierdoor dicht de klep niet goed af en 'lekt' deze lucht>waardoor het toerental te hoog is! Dit is eenvoudig te verhelpen als je n beetje technisch bent. De klep kun je vinden op het inlaatspruitstuk boven op de motor. Hij ziet er uit als n rond busje ter grote van n filmrolletjesbusje met n stekkertje eraan. Dit ding zit met twee boutjes vast aan t inlaatspruitstuk. Ik kan je n foto van t ding e-mailen als je mij je email-adres laat weten, mijn emailadres is : mbraspenning@home.nl
Groetjes, Maarten
kun je mijn die ook e-mailen mijn e-mail adres is michelford87@hotmail.com al vast bedankt
18 jaar
Maarten, ik heb dat klepje schoongemaakt en gecontroleerd Het klepje werkt maar de motor loopt nog steeds hard stationair en dat doet hij alleen als de auto nog rijdt, als hij tot stilstand komt gaat de motor naar z'n goede stationaire toerental.
Als de auto stilstaat reageert hij wel goed op het gaspedaal.
Groet, Bas
18 jaar
je moet de bedrading van de stuurbekrachtiging schakelaar controleren
zitop de stuurbekr leiding
en de tp(gasklep)stekker vervangen ivm weerstand in de stekker
stekker is te krijgen bij ford dealer
maar let op bij monteren zitten 2 zwarte draden aan 1 voor 1 solderen
NIET met verbinders anders heb je hetzelfde probleem
Dank je Remy ik ga er van de week gelijk aan beginnen je krijgt de uitslag te horen hoor
Hartelijk dank. Bas
18 jaar
Remy ik heb de stekker vervangen maar zonder resultaat. De potmeter waar die op zit was goed want die heb ik gemeten en regeld goed. Die stuurbekrachtiging heb ik niet. En wat ik wel ontdekt heb is ,dat als ik de stekker los maak van de snelheidsensor de auto oke is . Wil dat zeggen dat die dan defect t is? Gr Bas
18 jaar
nee dat wil niet zeggen dat die defect is
ik zou ff bij ford dealer de dtc s laten uitlezen en ff de koppelings pendaal schakelaar controleren of die werkt
ik heb op mijn koppelingspedaal geen schakelaar remy of bedoel je wat anders gr Bas
18 jaar
die zit op de ijzeren beugel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar