Tijdens het rijden blijft het gas hangen en gaat zelfs automatisch omhoog zonder dat je het gaspedaal aanraakt. (zoiets als Cruise Control alleen dan gevaarlijker!) Druk je de koppeling in om te schakelen dan schiet het toerental omhoog (heb geen toerenteller maar het klinkt zo) alsof er heel veel gas bijgegeven wordt en wordt erger als je de koppeling in blijft houden, dus des te harder begint de motor te loeien.
Alleen als ik bijna stilsta en de koppeling intrap en schakel naar zijn 0 dan pas loopt de motor normaal. Stationair ok, maar verder heel eng rijden! Iemand een idee??? (Gaat dit veel geld kosten?)
Een weekje geleden zelfde probleem maar minder erg en ging weer weg, nu is het terug en niet meer veilig mee te rijden en het lijkt niet meer weg te gaan (uit zichzelf)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ga er vanuit dat je de 1300 8V valencia motor hebt?
Dan is er een setje verkrijgbaar bij de dealer,een stekker+kabel voor de gasklep positiesensor.Deze soldeer je aan de bestaande kabelboom,om alle stekkers van de motor heen.
Deze modificatie laten aanbrengen,en dan eerst gaan rijden,met de stekker van de snelheidssensor eraf.
Dan deze weer monteren,en je bent er vanaf.
Niels
ik denk dat je probleem moetzoeken bij de stadionair klep die electronische geregeld is zo aan het bouwjaar van de auto te zien zit paralel aan de in laat slang en die kan ook smerig zijn even schoon maken ,anders vervangen ,ik zo'n gevoel dat het een klein electronische storing is gr goudvos
sorry gerko, ik ben bang dat niels gelijk heeft, de problemen worden in 99% van de gavallen veroorzaakt door de gasklep positiesensor icm de bedrading
Niels heeft gelijk gehad. Ik ben naar de dealer gegaan met zijn advies en ze hebben het inderdaad met de dingen die hij zei op kunnen lossen. Heel fijn! Het blijkt inderdaad met mijn type motor vaker voor te komen en is inderdaad te zoeken bij die gasklep positiesensor icm dat bedradings setje die je bij de dealer kunt krijgen. Ik heb er inmiddels al best veel mee gereden en tot nu toe is het weggebleven / dus echt opgelost.
Mensen allemaal bedankt! Heel goed forum dit! Groetjes!
19 jaar
wat kostte dit grapje bij jullie? bij mij is 10 maanden geleden de snelheidssensor vervangen bij de mazda dealer, en nu staat ie er weer omdat idd de gasklep positiesensor wordt vervangen :(
19 jaar
Bij mij ongeveer 100 Euro, 120 Euro misschien. Maar bij dat probleem dat het met dat bedrag opgelost kon worden was voor mij een gigantische opluchting.
19 jaar
Ik heb dat probleem ook met een fiesta 1,25 zetec ik heb ook die stekker van de gaskleppositiesensor vervangen maar er zat maar 20 cm draad aan die stekker.Nu heb gelezen van Niels een hele tijd geleden dat die bedrading tot aan het schutboard vervangen moet worden Is dat inderdaad zo? Want, wat ik nu gedaan heb werkt niet.
Graag een advies Groet Bas.
18 jaar
Dat klopt Bastiaan.
Dit verhaal gaat alleen op voor de 1.3 valencia motor,en NIET voor de 1.25 Zetec.
Bedankt Niels, maar heb jij dan een idee waar ik nog moet zoeken die zetec gaat als de auto nog rijdt en de koppeling wordt ingetrapt naar 3000 toeren. Hij gaat pas weer naar 900 toeren zodra hij stil staat.
IK heb de stationaire regelklep schoongemaakt en getest en de gasklep schoongemaakt Nu is het verder zo dat als ik de stekker losmaak van snelheidsensor is auto goed.Maar ik weet niet of die snelheidsensor dan ook de oorzaak is en hij is te duur om zo maar te experimenteren. Heb jij nog een goed idee
Alvast bedankt Groet Bas
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar