Hallo,
ik heb een fiësta 1100 automaat van 1991 gekocht, het is een leuk en mooi wagentje maar nu blijkt dat mijn temperatuur naar het rood stijgt. Ook heeft de oliedop en vulopening een lichtbruine/beige smurrie erop kleven. De fan (ventilator) werkt ook niet, deze begint niet te lopen. Als ik de wagen start en hij loopt naar het rood (na 10 minuten) dan wil hij bijna niet meer starten en ruik ik benzine. Er is echter geen rook uit de uitlaat te zien.
Wie kan me raad geven.
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Steven,en welkom op het forum
Nee,is geen koppakking.Sludge is een bekend probleem bij deze motoren.Ze hebben weinig kopsmering,dus het vocht word niet afgevoerd.
Dus weinig op uit doen.Goede olie doet trouwens wonderen!
Dat je fan niet aanslaat,kan een defecte thermoschakalaar zijn.
Ik zou deze vervangen,en dan weer proberen.
Verder ijzersterke motoren,en niet kapot te krijgen,hoewel ze wel een slokje olie lusten soms.
Niels
Ik heb vandaag een nieuwe thermostaatschakelaar gekocht en geplaatst, de fan slaat nog steeds niet aan, wel als ik de 2 kabeltjes van de schakelaar tegen elkaar houd. Kan het dus zijn dat het koelingssysteem verstopt is of de thermostaat stuk is? De bovenste en onderste slang van de radiator zijn even heet.
19 jaar
Hallo,
Ik denk dat je thermostaat defect is omdat je fan niet aanslaat, deze slaat aan als er te warme koelvloeistof ongeveer 100 graden langs deze sensor loopt gaat het thermostaat open als je thermostaat niet open gaat wat ik vermoed komt er nooit koelvloeistof van 100 graden langs deze sensor en dan schakelt deze ook niet zoals Steven zegt, je kunt ook je kachel in de auto voelen deze moet hete lucht geven als je de stand op heet zet is dit niet het geval dan zou ik de thermostaat vervangen.
Ik zou het wel snel doen omdat je kans loopt op een motor die zijn warmte niet kwijt kan en niet voldoende koelt en dus een auto die aan de kook raakt met als gevolg dat je koppakking kapot is en in het ergste geval de kop ook krom.
groeten Reinder
19 jaar
Net heb ik een thermostaat gekocht en toen ik hem wilde plaatsen bleek dat er geen thermostaat in de fiesta zat. Nu heb ik hem geplaatst en loopt hij sneller heet (na 5 min. ipv 10 min.) Hij loopt tot in het rood en start daarna moeilijk. Ook blijft nu de bovenste radiatorslang koud.
help ???
19 jaar
Lijkt wel of de thermostaat niet open gaat.
En even inhaken op je mail,je kan gewoon goede 15w40 olie kopen,en niet die van de Aldi ;).
Merk maakt niet zo heel veel uit.
Niels
steven ik denk zo na het lezen van jouw verhaal dat je dekoppaking er tussen weg ligt want als een auto na enkele minunten in temperatuur op loopt dat is vaak de koppaking stuk om dat bij jouw ook al geen thermostaat in zit dus dat is al een teken van een nood op lossing stilte voor de voor de storm dus dat word even sleutelen,en al die wit gele smeurie is en teken van korte afstanden door dat de motor nooit op voledige bedrijfs temperatuur komt,gr goudvos
Ja dat dacht ik ook al, de smurrie deed me eerst denken aan een koppakking die lek was maar dit bleek idd typisch aan het blok en de korte afstanden. Nadat ik gezien had dat er geen thermostaat in zit dacht ik wel dat deze verwijderd was als noodoplossing (geldbesparing). Er is wel echter gen rook uit de uitlaat ofzo (wat dacht ik toch ook een teken van lekke koppakking was) De olie in het blok (pijlstok) is wel bruin van kleur en niet zwart zoals bij mijn andere auto. Kan dit ook wijzen op een lekke koppakking? De dichting is niet zo duur maat wat kost het om de kop te laten vlakken bij een revisiebedrijf?
mvg
steven
19 jaar
Heb je trouwens wel koelvloeistof bijgevuld,na het vervangen van de thermostaat.Mischien stomme vraag,maar je weet het nooit.
Niels
Ja is ook gebeurd, en de thermostaatsensor (voor de fan te doen aanslaan) werkt wel als ik de kabeltjes aan elkaar maak, maar dan draait ie constant.
19 jaar
Wat me ook opvalt is dat op het forum de meeste mensen het hebben over borrelende of toch kokende koelvloeistofreservoirs, maar als de temperatuurmeter naar het rood gaat is er bij mij nog niets te zien. Ik vindt het ook raar dat als hij bijna in het rood staat er 1 slang koud blijft (dus dat de thermostaat (een nieuwe) niet opengaat) Zou het aan de waterpomp liggen?
19 jaar
Ik heb inderdaad ook het vermoeden dat je waterpomp kapot is, hoe ik je compressie?
de temperatuur (meter) loopt veel en veel te snel op en ook je thermostaat reageert niet dit vermoedelijk op een defecte waterpomp.
groet Reinder
19 jaar
vandaag de leidingen en radiator met de tuinslang doorspoten en kwam geen vuil ofzo uit, ook liep het water er vlot door. Daarna even de waterpomp gedemonteerd en deze is ook nog ok, het is er 1 met metalen schoepen en alles draait en werkt zoals het zou moeten horen, dus vrees ik dat het de koppakking is. Vindt het wel raar dat ik niets merk van de gebruikelijke kwalen als witte rook, overkoken, waterverlies, knetterende oliepeilstok als je hem verwarmt.
19 jaar
Weet je zeker dat je je koelsysteem goed ontlucht hebt? Dus met de verwarming op warm?
Sommige systemen zijn moeilijk te ontluchten en als er warme lucht bij je thermostaat zit in plaats van water, dan zal ie nooit open gaan.
19 jaar
Ik zal morgen nog eerst eens proberen met de waterpomp terug te zetten en te kijken wat ie doet. Nog een vraagje, de thermostaat die plaats je toch met de sensor naar beneden (en de veer naar boven) En wat zijn de beste stappen om de radiator en koelsysteem terug te vullen en te ontluchten.
19 jaar
Neehee,je plaatst de thermostaat met de veer,en waselement naar beneden!
Vandaar dat je slang niet warm word,en je problemen hebt!
Dit koelsysteem ontlucht zichzelf,hoef je verder niets aan te doen.
P.s,heb je ook op www.autoweek een topic gestart?
Niels
Klopt, ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk info te verzamelen want ik wordt er gek van !
Maar in het begin toen ik hem opendeed om te vervangen zat er geen thermostaat in en werden de leidingen heet, maar ook toen liep het blok heet. Ik zal nog eens alles in elkaar steken en testen. De waterpomp zit nog vast op het asje en draait vlot dus ik weet niet of dit het probleem is.
19 jaar
ik zeg er ook niets van hoor..:).Info is nooit een verkeerd medium!
Ik zou ook je temp.sensor even vervangen.Kost geen drol,en kijk goed naar de kleur van de sensor.
Ja dat is waar, veel info die ik op forums verschaft heb hebben mij en vrienden al geholpen.
Wat bedoel je met kleur van de sensor ?
Ik ga zeker het eerst zo nog eens proberen voor ik de koppakking vervang en de kop laat vlakken (nu is het nog niet zo duur hé). Sowieso zou die nieuwe thermostaat moeten open gaan hé. Nu ik had hem goed erin gestoken en de motor laten draaien maar de wijzer liep weer naar het rood en de bovenste slang bleef koud (misschien lucht in de leidingen) Dus morgen de koelvloeistof erin doen, starten en dan de hete lucht opzetten met de dop van het expansievat af. Is dit de ontluchtingsmanier?
19 jaar
Slaat je fan nog steeds niet aan ?? Dan zou het toch nog steeds in je radiateur kunnen zitten, voel eens of daar "koude plekken op zitten. Als deze fan niet aan slaat zowel zonder als met thermostaat geplaatst dan mankeert er toch iets aan de circulatie of de temperatuur sensor is niet de goede. Ik begrijp dat als je de fan rechtstreeks aansluit dat hij het wel doet. Zoek dan uit waarom hij het gewoon niet doet, voordat je de motor gaat slopen. Straks trek je de kop eraf en ..... als het kreng dan nog steeds niet draait bij een hoge temperatuur ben je weinig opgeschoten behalve dan het risico dat je de kop weer moet trekken.
Rene
Overigens bij het onluchten je kachel op warm zetten anders circuleert het daar niet!!
Rene
hoi steven net wat rene zegt koeler even goed nakijken,en test even je fan schakelaar of die ook goed is kun je testen in je eigen huis je pakt de sensor eruit de auto ,en je pakt een stuk kabel van +- 1mtr knip je in 3 stukken dus bij voorbeeld een stuk van 35cm ene kant sluit je aan op de sensor andere zet je 12volt op andere aan sluiting van de sensor doe je ook een kabel aan en de andere kant van de draad doe je aan het lampje + zijde en aan de min zijde van het lampje doe je ook een draad uit einde van die draad doe je aan sluiten op min ,dan heb je inprieciepe een kring loop van de stroom als de sensor schakelt maar de schakelaar werkt pas als hij warm word op dejuiste temperatuur maar dat kun je testen in je eigen keuken in huis je zet een pan met water op en je hangt de sensor erinword hetwater zo heet dat de sensor begint teschakelen dan begint het lampje tebranden is de sensor goed uiterraatals je nog een temperatuur meter hebt die tot 100 graden celcius kan hang die erook dan in dat kun je zien wanneer de sensor sckakeltdan heb je inpriciepe iets meer controle over ,maar als de sensor schakelt dan is die in ieder geval goed .en je hebt de themostaat goed gemonteerd met het veer element naar het motor blok zijde.ontluchten is bij vullen van hetkoelsijsteem tot maximum stand op het resevoir, eventueel kun even kijken waar een koelslang die het hoogste punt zit boven de motor die draai je los en kijkt of er koelvloeistof uit komt naar tuuurlijk niet hoger houden dan het koelvloeistof resvoir iets lager maaar wel hoger als boven kant radiator er komt er koelvloeistof uit dan monteer je slng weer waar je hem van af gehaald hebt en vul je de vloeistof weer aan het maximum dat is ook een metode dan heb je het hele koelsysteem gevuld als dan de temperatuur meter nog naar rood vliegt dan zit je naar mijn gevoelens aan vervanging koppaking inwendige lekkage het is vaak maar heel iets lek,,, kop lek ,,koppaking lek {doorgeslagen door ouderdom }hoeft vaak maar iets te wezen en je hebt vaak als stygende temperaatuur,,,kop vlakken kost ongeveer 60a 80 eurotjes en als je zekler van je zaken wilt zyn door dat je de zaak toch los hebt laat de kop ook even op dicht heid even testen want als er een scheur in zit dan zit je aan een andere cilinder kop,, dus kop eraf nieuwe koppakking cinderkop op dichtheid laten testen is die goed monteren met nieuwe koppaking met nieuwe kop bouten en vlogens fabrieks voor schriften kopnatrekken op de juiste momenten kop bouten perstuk 1,50a 2,00 eurotjes per stuk gr gouvos
Vandaag maar de cilinderkop gedemonteerd aangezien mijn nieuwe koppakking aangekomen is, nu vraag ik me af hoe je kan zien of het inderdaad de koppakking is die lek is? Even vermelden dat de olie die ik heb afgelaten zwart van kleur was maar een beetje olie dat bovenin lag aan de veren was bruingeel van kleur en dik. Klopt het ook dat je de kopbouten 1x mag herbruiken (heb ik in de haynes manual gelezen) En is er nog iets dat ik nu kan doen(zuiver maken of vernieuwen) nu de kop eraf is ?
Ow ja, moet ik nu ook de kleppen opnieuw stellen?
19 jaar
dat kun heel slecht vaak zien maar dan moet je even naar de rand van de cilinders kijken op de oude koppaking daar kan wat weg geslagen zijn kan soms of dat er een water kanaal verbinding door gelagen is en in verbinding is met een ander kanaal wat niet mag en dat je daar door druk op het systeem hebt,,,,ja voor montage de kop zuiver schoon maken als nieuw ,even tueeel laten vlakken ,testen op haar schuurtjesnieuwe kop bouten monteren.kop bouten op de juiste newton meters natrekken ,enin voor geschreven volgorde volgens fabbrieks voorschriften,en kleppen stellen volgens fabrieks gegevens
gr gerko
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar