Ford C-MAX: geeft gas in de bocht

Bouwjaar: 2005

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maandje een nieuwe C-MAX, benzine 1,6-16V Futura. Geen leaseauto, maar gewoon van mezelf. Een heerlijke auto, lekker ruim, rijdt perfect en een geweldige audioinstallatie (ik heb de optionele Sony genomen = echt super !).
Alleen, vanaf het begin heeft-ie iets raars: in een scherpe bocht naar links (naar rechts in mindere mate) geeft-ie wat gas bij (even een fractie van een seconde) of soms houdt-ie even in. Binnenkort ga ik afspreken met de dealer, want het lijkt mij dat dit niet hoort.

Is er toevallig iemand bekend met dit probleem, of liever, met de oplossing ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten van Ad.

ad97

Geplaatst door ad97 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

nee niet bij ons bekend, maar de dealer zal dit zonder enige twijfel naar een goede oplossing zoeken.

je5222 (0), 18 jaar geleden

het probleem van inhouden. laat iets weten waar het aan ligt als ze het weten.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Komt het misschien door de stuur bekrachtiging.
De pomp trekt tijdens het sturen vermogen weg, waarop het mm reageert door het toerental iets te verhogen.
Of is deze elektrisch?

je5222 (0), 18 jaar geleden

ja deze is elektrisch. ik vermoed ergens met de egr maar weet het ni zeker.

ad97 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties zover.
De stuurbekrachiging is niet electrisch bij de 1.6-16V: dat is pas vanaf de 1.8.

Nog even een aanvulling n.a.v. jullie reacties. Het effect is niet direct gekoppeld aan de stuuruitslag. Het treedt op bij een snel genomen bocht, zoals bijvoorbeeld op een rotonde. Halverwege (dus nadat je aan je stuur gedraaid hebt) voel je dat hij even gas bijgeeft. Zomaar een 'shot'. Als je de rotonde verlaat, en dus stevig de andere kant op stuurt doet-ie het soms ook. Meestal is het juist gas bijgeven en niet inhouden... Het lijkt mij dat het meer iets te maken heeft met de middelpunt vliegende kracht, als de motor bijvoorbeeld iets om gaat in zijn ophangrubbers, en misschien ergens aan een connector met een slechte verbinding trekt of zo ??

Dinsdag gaat-ie naar de dealer: als het opgelost is laat ik het zeker weten.
Groeten van ad.

ad97 (0), 18 jaar geleden

Vandaag bij de dealer geweest. Samen met monteur proef gereden: effect gedemonstreerd. Kom de auto weer halen: niets kunnen vinden. Suggestie: je zult je voet wel niet stil kunnen houden in de bocht ...... Erg onbevredigend na 25 jaar probleemloos autorijden. Als de chef-werkplaats terug is van vakantie mocht ik nog een keertje komen.... Eerste en laatste Ford ??????

met vriendelijke groeten.
PS: nog iemand met (steekhoudende) ideen ?

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

nee geen genoegen nemen met dit antwoord..
als er een probleem geconstateerd is moet er iniedergeval onderzocht worden of hier een oplossing voor is (antwoord van chef werkplaats in Maarssen) de dealer kan ook contact opnemen met technische hotline in keulen of als dat ook niets opleverd assistentie van Flying-doctor inroepen.
blijf deze klacht uiten(de aanhouder wint) het zou zonde zijn als dit de laatste ford betekend..
Ruud (Ford Roeleveld Maarssen)

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Dit soort antwoorden krijg je tegenwoordig steeds vaker.
In de trant van kunnen we niks aan doen meneer, ligt aan de computer.
of van:dit is fabrieks afstelling, kunnen we niks aan doen.
Of het ligt aan je rijstijl.
Er word steeds minder getracht om de storing daadwerkelijk te verhelpen.
Gewoon geen genoegen mee nemen!

ad97 (0), 18 jaar geleden

Hoi mannen. Dank voor jullie steun/medeleven. Nou ben ik toevallig een soort terrier, dus ik bijt me er gewoon in vast !
Ik begrijp ook wel dat dit de lastigste klussen zijn voor de monteurs: alle begrip daarvoor. Ze moeten me echter wel serieus nemen. Met een antwoord in de zin van "we kunnen niks vinden in de computer, dus er is geen probleem" komen ze er niet. Ze zullen echt gericht moeten gaan zoeken naar de oorzaak.
Wordt zeker vervolgd!!
Jammer alleen dat het waarschijnlijk niet meer voor onze vakantie zal worden opgelost. Rijdt toch niet zo fijn op en neer naar de middellandse zee....
Groeten van Ad.

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

misschien iets geks maar staat de gaskabel (indien aanwezig) te strak? Of de kabel van een evt geplaatste Cruise Control?

Door het torderen van de auto plus het kantelen van de motor bij lastwissels kunnen dat soort zaken gebeuren.

Goeie vakantie

ad97 (0), 18 jaar geleden

Hoi Alex, Wat je opmerkt klopt, en volgens mij moet het ook in die richting gezocht worden (zie mijn bericht van 8 juli). De gaskabel kan het echter niet zijn want het gaspedaal is electronisch: zit alleen een stekker met een snoertje aan (en daar zit voldoende ruimte op), en volgens mij is de cruisecontrol ook helemaal electronisch geregeld via het motormanagement.
Dank voor het meedenken.
Groeten van Ad.

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

lijkt er toch op dat het effect veroorzaakt wordt door het kantelen van de motor. Zou het kunnen dat er dan ergens valse lucht gezogen wordt ?

je5222 (0), 18 jaar geleden

je moet is kijken naar de massa punten vanvoor in de balken. kan zijn dat die niet goed vast staan en dit je probleem veroorzaakt.
ofwel ergens een stekker die niet goed zit maar dit denk ik niet want dat slaat de motor op.
en voor die commentaar van de garage moet je je niet aantrekken wij hebben ook zo een commentaar gekregen van de garage en krijgen die nog altijd.
groetjes.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Het lijkt me toch met de stuuruitslag te maken te hebben, dat daarop het motormanagement reageerd.
Kantelen doet een motor ook met gasgeven.

ad97 (0), 18 jaar geleden

Vandaag bij de dealer geweest. Chef TD was terug van vakantie. Uitgebreid proef gereden (in elk geval voldoende tijd en aandacht aan besteed). Probleem wel opgetreden maar niet zo overtuigend als regelmatig gebeurt..... Dealer denkt dat het in de software zit. Heb afgesproken een soort logboekje bij te houden van wanneer en onder welke omstandigheden het optreedt (toerental, snelheid, versnelling enz). Zou er ook een melding van maken richting Ford. En nu afwachten maar....
Wordt vervolgd.

ad97 (0), 18 jaar geleden

Hallo allemaal. Er zijn weer wat ontwikkelingen. Inmiddels 10.000 km gereden en een goed logboek aangelegd wanneer er wat gebeurt. De auto is onlangs 2 dagen bij de dealer geweest, waarbij intensief contact met de hotline is geweest. Er blijkt een koppeling te zijn tussen de stuurbekrachtiging en het motormanagement. Haal je de stekker hiervan los dan is het effect weg. Deze regeling zorgt er volgens de technicus via een drukkontact voor dat de stuurbekrachtiging bij hogere snelheden wat minder meedoet, en ook dat het stationaire toerental bijgeregeld wordt als je bijvoorbeeld bij stilstand aan het stuur draait. Kennelijk zit er in de software een foutje zodat (sommige ?) C-maxen het effect hebben dat het motormanagement gasgeeft als je aan het stuur draait. Volgens de hotline was deze klacht nog niet bekend, maar de dealer was zo eerlijk te vertellen dat ze nu een demo-Cmax hebben lopen met dezelfde klacht. We wachten nu nog op de oplossing, als die al voorhanden is of komt !
Zijn er inmiddels meer Cmaxen bekend met dit fenomeen ? Het zou heel toevallig zijn als er maar 2 zijn in nederland en beiden bij dezelfde dealer !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.